sobota 21. ledna 2006

Co hrajete vy?

Tak na ten svůj blog koukám a nevěřím vlastním očím. Ačkoliv chvíle volna trávím daleko častěji řízením virtuálních bitev než balením servírek, virtuální bitvy jsem tu ještě nezmínil... narozdíl od balení servírek ;o) Zkrátka - většinu času, který trávím u počítače mi sežere hraní, přesto jsem se o svých oblíbených titulech za téměř rok existence mého blogu nezmínil. Tak teď zmíním hned tři.

Chodil jsem ještě na střední školu, když se mi někudy do kompu nastěhovalo dílko studia Nival interactive - Sudden Strike. Laplo mne ihned. Strategická hra tematicky spadající do období WWII měla oproti zavedeným titulům řadu výhod. Ve srovnání s takřka nekonečným seriálem her Command&Conquer firmy Westwood vyžaduje Sudden Strike jistou dávku intelektu, protože narozdíl od Red Alertu si zničenou armádu nepostavíte znovu a ještě v síle dvojnásobné - musíte vyjít s tím, co máte. Maximálně můžet občas dostat nějaké ty posily v podobě několika málo tanků. Pokud jste jelito, nebudou vám k ničemu. Ve srovnání s legendárním dílem firmy Eidos - Commandos, vám asi udělá radost, že hra se počátkem sedmé mise nestává nehratelnou...


Sudden Strike byl svého času geniální nápad. Není proto divu, že se stal vzorem pro tvorbu dalších kousků stojících na podobném herním principu. Byl první a asi proto má dnes už jaksi po sezóně. Pravda je, že i přes zjevně velmi originální pojetí, měla hra spoustu chyb. Několika jsem si všiml prostě proto, že mne historie největšího konfliktu zajímá, něco o ní vím a hra mým vědomostem neodpovídala.


1) Kamufláže - pokud se tvůrci hry mohly skutečných zbarvení vozidel držet v případě ruské a jakž takž i americké armády, proč to nezvládly u té německé. Německá vozidla jsou v obou dílech Sudden Striku odbyta jakousi divně světlou šedou...


2) Dělostřelectvo - problém se opět týkal Němců. Během WWII wehrmacht používal polní děla ve čtyřech rážích - 75, 105, 150 a 210mm. V Sudden Striku se nesmyslně objevilo dělo ráže 122mm, které ještě ke všemu bylo velmi nápadně podobné ruské houfnici M-30... Nazval bych to ostudou, vzhledem k tomu, že hra pochází z produkce německé firmy.


Dalším problémem byla veskrze špatná koncepce příkazů právě pro dělostřelectvo, která tuto zbraň činila velmi obtížně použitelnou. Jeden rozkaz k palbě se rovnal jedné salvě. Ostřelování tak vyžadovalo vaši neustálou pozornost a znemožňovalo jakoukoliv další činnost.


Sudden Strike


Kdo z koho...


Blitzkrieg  - tak se jmenuje jeden z následovníků. Rovněž jest dílem studia Nival Interactive, tentokráte ve spolupráci s jedním ruským výrobcem, na jehož jméno si teď nevzpomenu. Nevím, jestli je to tou spoluprací nebo si Nival vede nějakou knihu přání a stížností, v každém případě dost nešvarů známých ze Sudden Striku je pryč. Výzbroj armád je téměř taková, jaká by měla. Zbarvení má takové, jaké by mělo být. Dělostřelectvo ovládáte pomocí rozkazů daleko více odpovídajících realitě (soustavné ostřelování daného prostoru resp. zpřesněné ostřelování v případě použití návodčího)... Navíc je v Blitzkriegu daleko lépe zvládnuté použití letecké podpory. Pokud jde o herní systém - zůstal stejný. Autoři přidali pouze pár detailů, které však hru významně oživily. Tak třeba - hra je rozdělena na kapitoly. Tyto kapitoly mají část více-méně nepovinnou a část historickou. Část historická uzavírá kapitolu - je to něco jako velké finále, ke kterému se dostanete už po odehrání jedné nepovinné mise. Nepovinné mise jsou však zábavné, je jich takřka libovolné množství a jejich prostřednictvím vaše jednotky získávají zkušenosti... nepočítaje bonus v podobě kvalitnější výzbroje. To je další věc - Narozdíl od Sudden Striku si v Blitzkriegu výzbroj můžete vybrat. Je na vás, jestli svým dělostřelcům dáte k dispozici těžká polní děla nebo protitankové kanóny. Je na vás, jestli posádky budou podstupovat bitvy v těžkých pomalých, ale takřka nezničitelných Matildách nebo rychlých, ale křehkých Humberech... Když to shrnu - Blitzkrieg nabízí takřka neomezený počet misí, kteréžto si vy můžete ozvláštnit ještě i tím, že do nich půjdete jinak vybaveni...


Blitzkrieg


Desert Rats aneb Britové v poušti...


Cuban Missile Crisis - vcelku nový počin bůhvíkoho. Herní systém je překvapivě zase stejný. Jen příběh je jinde. A tím pádem i zbraňové systémy a tím i váš přístup k věci. Pěchota - mající účinné protitankové zbraně - už jaksi není jen lovnou zvěří pro tanky a jiná vozidla. Naopak - zakopána jest postrachem pro cokoliv, co se kolem ní musí protáhnout... Dělostřelectvo (ať už klasické nebo raketové) má k dispozici širší škálu munice - tříštivou, zadýmovací, granáty mohou obsahovat submunici v podobě protitankových nebo protipěchotních min...


Od začátku - na výběr máte ze 4 kampaní: Ruské, Čínské, Francouzsko-Německé a Anglo-Americké. Příběh je trochu sci-fi. Roztržku okolo ruských raket na Kubě se diplomatům uhasit nepodařilo a tato se rozrostla v třetí světovou válku. Je celkem zajímavé, že v armádách počátku šedesátých let stále nacházíme zbraňové systémy použité během druhé světové války. Dost to zaujme především u Bundeswehru, kterýžto je ve hře vybaven například tanky Panther, samohybnými děly Hummel a kolopásovými obrněnými transportéry Hannomag...


Ovládání hry je nachlup stejné jako u Blitzkriegu. Narozdíl od něj má však Kubánská krize i strategickou část, během níž hrajete na mapce šachy s rotami obrněnců a k nim přiřazených jednotek pěchoty. I zde se tedy dá říci, že je jen na vás, jak dlouhá ta válka bude, protože narozdíl od jiných her, zde vyvýjí aktivitu i nepřítel a tak se klidně může stát, že o jeden kousek džungle na Barmsko-Indické hranici se budete rvát třeba pětkrát... Moc dobré, moc dobré...


Cuban Missile Crisis


Elegantní strategický bombardér - Handley Page Victor


Scorched Earth


Svět po jaderné válce...

6 komentářů:

  1. Pekné shoty, aspoň niekto nimi nešetrý :).

    OdpovědětVymazat
  2. Fajn, že se líbí......ale to je všechno stažený z netu...

    OdpovědětVymazat
  3. Tak člověče, kdysi jsem válčil s Command a Conguest či jak se to jmenovalo, ale teď už nějk na tyhle hry není čas a chybí mi ta správná trpělivost. Ale když je nehůř , pustím NHL a vyklepnu pár nafoukaných Amíků :o) Můj Maximální oblíbenec je dvoumetrový zjizvený obránce Vasil Tlama, kapitán Prague Pirates :o)

    OdpovědětVymazat
  4. Binární......je to hodně o tom, že v Command and Conquer tu trpělivost nepotřebuješ. Jen spoustu prachů, za který si pořídíš spoustu tanků. Když ti je zničej, postavíš si jich dvakrát tolik... Ani u jedný ze zmíněných her tohle nelze...tam to tu trpělivost chce...

    OdpovědětVymazat
  5. turnaj !!!!!! v SS2Pořádám turnaj v sudden strike 2 více na http://suddenstrike.blog.cz/0612/o-turnaji !!

    OdpovědětVymazat
  6. duky:Určitě děkuji vřele za hlášku... Osobně SS2 momentálně nevlastním, ale pár kamarádů, který mi sem lezou, jo, tak se třeba chytěj;-)

    OdpovědětVymazat