Létající
člun CL-215 je prvním z řady hasičských speciálů firmy Canadair, později
Bombardier. Je to dvoumotorový hornoplošník, který vyniká zejména dobrou
stabilitou a ovladatelností při nízkých rychlostech. Je vybaven zatahovacím podvozkem,
který mu umožňuje start a přistání i na krátkých nezpevněných plochách.
Počátky vývoje lze
vysledovat až do roku 1962, kdy ještě u firmy Canadian Vickers pracovali na
vývoji dvoumotorového dopravního hydroplánu jako náhradě za typ 369 Canso (jedna
z civilních variant amerického letounu PBY Catalina). Na základě žádosti
lesníků z Quebec Service Aérien, byl návrh přepracován právě na hasičský
speciál. Definitivní podobu dostal nový stroj počátkem roku 1966. Prototyp
vzlétl 23. Října 1967. Dodávky sériových strojů začaly v červnu 1969,
přičemž prvním zákazníkem byla francouzská Securité Civile. Vyrobeno bylo 125
strojů v celkem 5 výrobních sériích. Poslední byl dodán v roce 1990.
Dodnes však slouží v různých koutech světa ať už v rámci státní
správy, nebo v rukou civilních vlastníků.
A opět jsme tu
s modelem. Tento je vyroben ruskou firmou A model, je v měřítku 1/144
a pokud jde o mne, je to má první zkušenost s tímto výrobcem. Ten nemá
právě nejlepší pověst a už při letmém pohledu do krabičku je člověku jasné
proč. Takřka všechny díly do jednoho mají otřepy. Většina z nich je
zkrášlena i různě velkými vtaženinami. U větší části takto postižených dílů
nelze vznik defektu vysvětlit jinak než jako důsledek technologické nekázně.
Nicméně otřepy není problém ostrouhat skalpelem a vtaženiny stejně snadno
vyplníme tmelem. Větším oříškem se stala náprava poškozeného rytí paneláže. Na
větší části formy došlo k vytržení linek, na modelu se pak rytí ztrácelo,
místy přecházelo do pozitivu. CL-215 těch panelů ale moc nemá, takže i
s tím jsem byl hotov rychle. Nejvíce jsem se bál slícování podsestav. To
ale proběhlo překvapivě dobře. Například přechod křídlo trup sice bylo nutné
tmelit dosti vydatně, ale geometrii výrobce pohlídal a tím mi ušetřil dost
práce. O pár šedin navíc se naopak postaral nepřesnostmi v lícování
bočních trupových oken, pro která bylo potřeba předlisované otvory rozšířit. Poněkud
nešťastně bylo vyřešeno rozdělení křídla jehož horní část s náběžnou
hranou a ovládacími plochami byla vylisována jako jeden celek, do něhož se
zespodu vlepí destička, představující pevnou část spodní plochy ohraničenou
sloty a ovládacími plochami v podélné a trupem a koncovým obloukem
v příčné ose letounu. Rozum nad tímto řešením zůstává stát už proto, že z technologického
hlediska nebyl nutný. Díly se tímto způsobem dělí proto, aby se zjednodušilo
jejich vyjímání z formy. V tomto konkrétním případě ale výrobce na
díle horní části křídla dokázal vylisovat všechna takto problematická místa
vcelku a vybrání pro spodní část vytvořilo „hotspot“ navíc. Nepříjemná byla závěrečná instalace podvozku. Jedním důvodem je kombinace jeho složitosti a měřítka, díky níž jsem zajusil, jaké to tak asi může být, když zkusíte opravit hodinky kladivem. Nadto se ještě projevilo slabší dílenské zpracování, které štěstíčku naproti také nešlo. Dále jsem zjistil, že zátěž v přídi - zhruba polovina mých zásob rybářských olůvek - nestačí, takže si model sedal na zadek a bylo nutno jej po dokončení přilepit k podložce.
S gustem jsem si pak sedl k barvení. Většinou CL-215 upoutá pozornost lidí zářivým jasně žlutým nátěrem s červenými doplňky, typickým pro tyto stroje. Já ho poněkud v rozporu s tímto pravidlem vzal na vědomí až ve chvíli, kdy jsem narazil na stroj ve zbarvení šedém. Jde o stroj s tureckou registrací (on tedy turecký civilní letecký kód vypadá jinak, ale pro jednou necháme promluvit předsudky a prohlásíme to za bordel ladící s místními zvyklostmi) a několika málo červeno-bílými barevnými doplňky a koncích křídel, kapotách motorů a směrovce. Strohé zbarvení je doplněno logem na SOP a kresbou Santy s rozsypanými dárky na přídi trupu. Majitelem byl jistý Barney Ross. Letoun byl za nejasných okolností zničen při havárii v Bulharsku v roce 2012. Posádka vyvázla bez zranění.
S gustem jsem si pak sedl k barvení. Většinou CL-215 upoutá pozornost lidí zářivým jasně žlutým nátěrem s červenými doplňky, typickým pro tyto stroje. Já ho poněkud v rozporu s tímto pravidlem vzal na vědomí až ve chvíli, kdy jsem narazil na stroj ve zbarvení šedém. Jde o stroj s tureckou registrací (on tedy turecký civilní letecký kód vypadá jinak, ale pro jednou necháme promluvit předsudky a prohlásíme to za bordel ladící s místními zvyklostmi) a několika málo červeno-bílými barevnými doplňky a koncích křídel, kapotách motorů a směrovce. Strohé zbarvení je doplněno logem na SOP a kresbou Santy s rozsypanými dárky na přídi trupu. Majitelem byl jistý Barney Ross. Letoun byl za nejasných okolností zničen při havárii v Bulharsku v roce 2012. Posádka vyvázla bez zranění.
Žádné komentáře:
Okomentovat