úterý 26. prosince 2006

Kapitola patnáctá

 

Salisbury

"Střelecký" výcvik (ty uvozovky proto, že jsem častěji protahoval hlaveň kartáčkem, než mačkal spoušť) trval čtyři dny. Ne snad, že by s námi byl major Martin spokojený. Řekl o nás něco v tom smyslu, že lidi mdlejšího ducha ještě neviděl. Rovněž vyjádřil jistý údiv nad tím, že dokážeme vůbec chodit rovně, když (soudě dle střelby) nám jdou oči evidentně šejdrem. Po tom, co předváděl Torres během dvoutýdenní fyzické přípravy, jsme vůči rýpání ze strany intruktorů více-méně otupěli a Martin pak už nevydal za víc, než jen lehce podrážděnou chůvu.

13. dubna - po 18 dnech v Colchesterských kasárnách - jsme se přesunuli do Salisbury. Čas zbývající do konce výcviku jsme měli ztrávit dílem na tankodromu za volantem Pink Panthera, dílem v tělocvičně při nácviku boje zblízka. Těžko si z těchto dvou činností vybrat příjemnější. Řidič nejsem nejhorší, ale vyhlídka na blbnutí v rozmoklém jílovitém terénu za volantem rozdováděného Land Roveru mne nijak neblažila.Zvlášť když jsem si uvědomil, že se jedná o vozidlo více než dvakrát těžší, než cokoliv, co jsem dodnes řídil. Boj zblízka mi rovněž nebyl cizí... Ale při pohledu na plukovníka Torrese, který dostal na starost i tuto část našeho kurzu, jsem nabyl dojmu, že mé rváčské ego je jen iluze, z níž mne onen hromotlucký důstojník brzy vyvede.

Ani v jednom případě jsem se nemýlil. "Za volantem musíte být schopni zastoupit jeden druhého. Možná vám to nepřijde, ale stačí málo k tomu, abyste se jako řidiči stali nepoužitelnými. Vozidlo, v němž budete jezdit tedy musíte zvládnout všichni." prohlásil major Phipps. Poté nás zavedl do garáže, v níž se skupina mechaniků motala kolem dvou vozidel. Jedním z nich byl již zmíněný Pink Panther - Land Rover speciálně upravený pro potřeby SAS. Bez dveří a předního okna, ale ověšený takovým množstvím jiné výbavy, že se pod ní samotné vozidlo takřka ztrácelo. Dech mi vyrazil druhý vůz. Mercedes Unimog, taktéž v úpravě speciálních jednotek.

"Ježiš...tohle taky budu muset...tooo?!" vydechl jsem polohlasem. Neuvědomil jsem si, že major Phipps stojí hned vedle mne a tak mne jeho hlas překvapil. "Vy hlavně Crayfishi." řekl s úsměvem a dál to nepitval. Jízdy, jak v Pink Pantheru, tak v Unimogu, jsem si užil. Dlaně se mi nikdy nepotili víc... Pilkington-Torres, i když byl tentorkáte o něco méně nesnesitelný, nás stále přiváděl k šílenství. Nicméně - při nácviku boje dokázal zamést i s Chicem, což nedokáže každý. Vysvětlil a předvedl nám nemálo triků, jak chlapovi zakroutit krkem, jak odvrátit útok s nožem nebo bez něj... a svoji instruktáž vždy zakončil slovy: "...a pak ho kopněte do koulí! To funguje vždycky..." Jakkoliv se tento ramenatý plukovník ke svým podřízeným choval jako pes, dokázal vzbudit nebývalou sebedůvěru a vědomí vlastní síly.

22.dubna byl výcvik ukončen. Sešli jsme se v posluchárně Salisburských kasáren, kde jsme byli - pouze na dobu určitou - jmenováni do hodností, které jsme měli, když jsme armádu opouštěli. Tak se ze mě opět stal poručík Crayfish. Muži od SAS si ponechali svoje hodnosti. Po vyřízení formalit před nás předstoupil Brent. "Pánové... prošli jste čtyřmi týdny intenzivního výcviku, na jehož konci stojí akce sice ne tak úplně odpovídající mezinárodnímu právu, ale o to důležitější. Vaše skupina - dostala krycí jméno "Gauntlet" - bude na tankeru Freya s norskou registrací dopravena ke Gabonskému pobřeží. Na pevninu bude vysazena prostřednictvím vrtulníků v údolí řeky Ogooué jižně od města Booué. Rozdělí se na dvě části. První - říkejme jí třeba "Levačka" - pojede proti proudu řeky k rudným dolům v jihovýchodním Gabonu poblíž Moandy. Tam bude sledovat chování zaměstnanců těžební firmy MARS. Součástí vaší práce bude také rozmístění sledovacích zařízení na vozidla patřící firmě. Velet jí bude poručík Crayfish a jejími dalšími členy budou: podporučíci Gough a Hattfield (PATHFINDERS), seržanti Amber, West a Bench, desátníci Cofinn, Black, Cunningham a Muncie (všichni SAS) Druhá skupina - analogicky nazvaná "Pravačka" se vrátí po proudu Ogooué k přístavu Port Gentil, kam směřuje všechen materiál, který má co dělat s výše zmíněnou firmou Mars. Vaše úkoly budou podobné jako u první skupiny - sledovat dění v přístavu a rozmístění sledovacích zařízení. tentokrát do kontejnerů se zbožím pro MARS. Této skupině bude velet poručík SAS Marc McNeice. Zbytek skupiny: podporučík Chilten (SAS), seržanti Belaphonte, Hemmings (PATHFINDERS), desátníci Willets, Collier, Harrison (SAS) a Carragher (PATHFINDERS). Všichni členové skupiny Gauntlet budou sami vybaveni malým lokátorem, umístěným v podpatcích vašich bot. To pro případ, že by se snad někdo z vás dostal do nesnází... Neustále budeme mít přehled o tom, kde jste. V případě, že se skupina z nějakého důvodu rozpadne, snažte se dostat do Libreville. Na ambasádě se o vás postarají... Nicméně - všichni jste profesionálové a já jsem si jist, že se po splnění úkolu opět sejdeme. Únikový prostor je 30 km severně od Gamby. Vaše vozidla budou vybavena GPS systémy, do jejichž softwaru byla tato informace vložena a až budete na místě, systém vás sám upozorní. Nějaké dotazy?"Nikdo se neozval, Brent tedy svoji řeč ukončil: "Výborně. Na Freyu budete dopraveni pozítří, vyplujete ihned poté."

Žádné komentáře:

Okomentovat