sobota 15. října 2005

Tetrarch

Obrněný paragán...Když jsem poprvé slyšel slovo "Tetrarch", představil jsem si něco šlechtického, něco rytířského, něco královského...prostě něco monumentálního... V souvislosti s lehkým tankem firmy Vickers jsem se však nemohl více mýlit. Jeho po všech stránkách subtilní konstrukce připomínala spíš hračku, než válečný stroj.
Byl poplatný době, v níž vznikl - v třicátých letech Britové postavily několik typů tanků, z nichž velké množství se ve srovnání se svými německými protějšky ukázala být obtížně využitelná, ne-li bezcenná. Tetrarch nebyl daleko od toho, aby skončil podobně. Dodávky pro armádu byly plánovány na rok 1940. Vzhledem k ne právě uspokojivému vývoji válečných událostí byla ve výrobě dána přednost středním tankům, které v konfrontaci s německými typy obstávaly lépe. Navíc i pro průzkumné úkoly si armáda našla vhodnější vozidla v podobě kolových obrněnců. Objednávka na Tetrarchy tak byla snížena na pouhých 70 kusů.
Ale... V roce 1941 byly zformovány výsadkové jednotky britských ozbrojených sil a Tetrarch se vzhledem k extrémně nízké hmotnosti (pouhých 7,5 tuny) zdál být ideální těžkou zbraní pro jejich palebnou podporu. Nad ostatními konstrukcemi totiž vynikal kromě nízké hmotnosti ještě poměrně velkou palebnou silou ( 6pdr protitankové dělo + kulomet BESA ráže 7,92mm). Tetrarchy se zůčastnily několika akcí s výsledkem poněkud rozpačitým. První akcí v níž byly tyto tanky nasazeny, byla operace Ironclad - invaze na Madagaskar 5.května 1942, kde posloužily coby palebná podpora pro Commandos. Slabý odpor vichystů způsobil, že se Tetrarchům nějaký husarský kousek ani podařit nemohl... Druhou akcí, které se Tetrarchy zůčastnily byla operace Overlord, během které bylo jejich úkolem podporovat výsadkáře při dobývání mostu přes řeku Orne. Toho dobývání se nakonec nezůčastnily, protože většina tanků byla ztracena při přepravě, poškozena při přistávání kluzáku nebo jinak vyřazena z provozu.
Rotu tanků Tetrarch žádal pro svou část úkolu při dobývání Arnhemského mostu také velitel motorizovaného praporu 1.výsadkové divize major Frederick Gough. Jeho žádost byla v neprospěch celé operace Market Garden zamítnuta, a tak si Tetrarchy pořádně zabojovaly vlastně až v samém závěru války, když byly v rámci 6.výsadkové divize nasazeny při překročení Rýna dne 24.3.1945.
Tetrarchy byly vyřazeny ze služby v roce 1948, kdy skončila životnost Hamilcarů - jediných kluzáků, které byly schopné přepravovat těžké náklady.
Nevelký počet tanků Tetrarch během války posloužil i Rudé armádě.

Nevím, jak se to stalo, ale Tetrarch na mne udělal dojem. Na mne vlastně udělá dojem cokoliv, na čem je buď Union Jack nebo vyýsadkářská křidélka. Na Tetrarchu najdete obojí... Před zhruba půlrokem jsem šel kolem prodejny MPM v Myslíkově ulici a objevil tam odlévanou stavebnici tohoto tanku v měřítku 1/72, kterou vyrobila brněnská firma Extratech. Extratech je firma, která se od začátku své existence zabývala výrobou doplňků pro modely jiných firem, kteréžto doplňky se obvykle vyrábějí coby odlitky z polyuretanu. Netrvalo to asi ani moc dlouho a firma touto technologií začala vyrábět kompletní modely. Jedná se opět o technologii levnější, přístupnou pro kdekoho (mezi modeláři se najde spousta takových, kteří si některé chybějící nebo nevyhovující součástky jsou schopni odlít sami a na velmi solidní úrovni...), která navíc vzhledem k technologickým charakteristikám polyuretanu umožňuje vyrobit díl v takové přesnosti, že klasický plastový mu může konkurovat jen obtížně. Bohužel je tohle vyváženo poměrně vysokou cenou odlitků, protože formy, do kterých se odlévá, nemají příliš dlouhou životnost. Ve výsledku to tedy znamená, že klasickou cestou vyrobený model Tetrarchu v daném měřítku by stál okolo 250,- , ale za odlévaný dáte přesně 519,-. Smutné, leč jinou možnost nemáte - Tetrarchů na trhu moc není (kromě Extratechu jej nevyrábí nikdo)
Stavebnici jsem zakoupil a celkem vzato spokojen ji odnesl domů. V krabičce jsem našel 18 čistě odlitých polyuretanových dílů a plechovou planžetu se stejným počtem kovových dílů - velmi pěkně jsou například vyvedeny pásy. S jejich kompletací jsem měl trochu problém (každý pás je ze dvou kusů - rub, na kterém naohýbáte zuby a přilepíte na pojezd, a líc, který má podobu jakéhosi žebříku a lepí se na již připravenou rubovou polovinu...), ale výsledný dojem je dobrý a za trochu námahy určitě stál.
Kdybych měl celou stavbu charakterizovat jedním slovem, asi bych použil výraz "opatrná". Tetrarch je totiž můj první a zatím jediný odlévaný model a zpracování polyuretanu má svá specifika, která se ne vždy shodují s klasickým plastem. Proto jsem se stavby trochu bál a počínal si ... no myslím, že si vybavíte, jak se jednomu klepou ruce při nějaké premiéře...;o) Nicméně druhé slovo, které mě napadne je "bezproblémová" - po docela dlouhé době jsem se při stavbě nemusel vztekat. Díly na sebe sedly jako prdel na hrnec, abych tak řekl. Cítím se velmi navnaděn a asi to nebude moc dlouho trvat a koupím si od Extratechu ještě kolové průzkumné vozidlo AEC Mk.III
Zbarvení modelu - na výběr máme ze dvou možností. První a jednoznačně atraktivnější, je vozidlo jménem "Ritz" přidělené dne 6.6.1944 6.pluku 6.výsadkové divize coby podpora pro dobývání mostu přes Orne. Druhou možností je vozidlo patřící tankové škole taktéž z roku 1944.

Tak takhle vypadá. Pro představu o velikosti jsem model vyfotoaparátoval ve společnosti pětikačky...

Žádné komentáře:

Okomentovat