pondělí 17. října 2005

Spitfire FR Mk.XVIII

Nemám dojem, že ke jménu "Spitfire" je třeba cokoliv dodávat... Snad jen - víte, že se toto slovo v angličtině používá ve významu pohádkový drak...?...proto se vykašlu na jeho historii. Jednak proto, že jsem se jí už trochu zabýval tady a pak také proto, že kdybych se jí chtěl zabývat víc, než jen trochu, vydá to na samostatný weblog. Řeč bude o modelu, který právě dokončuji.

Tedy - model Spitfiru FR18 nikdo nevyrábí. Svého času (cca před 10 lety) jej vyráběla pražská firma MPM, ale jejich zásoby jsou dnes již beznadějně vyprodány. Ale... Spitfire FR Mk. XVIII je k nerozeznání podobný svému staršímu bratrovi s pořadovým číslem XIV. Cituji z odborné literatury:
Představte si "čtrnáctku" s křídlem typu E, kapkovitou kabinou ve fotoprůzkumné podobě... více by snad ani nebylo potřeba říkat, protože pokud jste si již představili, vidíte před sebou současně i reprezentativní ukázku Spitfiru XVIII...
Něco na tom bude, protože v článku, na něž v úvodu odkazuji se nachází fotografie takového stroje a podařilo se mi jej identifikovat až po té, co jsem si ověřil jeho sériové číslo.

"Čtrnáctky" v několika subverzích začala rovněž zhruba před deseti lety vyrábět japonská firma Fujimi. Zřejmě kvůli 55.výročí konce války vydala tehdy kolekci asi šesti Spitfirů s motory R&R Griffon a mezi nimi byly i dvě mírně odlišné varianty vhodné pro to, aby byly vydávány za FR18. Průser byl...průsery byly dva. Prvním - překonatelnějším - byla cena. v době, kdy byly stavebnice uvedeny na trh, se prodávaly za cca 350,- , přičemž obvyklá cena modelu této kategorie se pohybovala zhruba okolo 180,-. Druhým - který s tím předchozím možná úzce souvisel - byl ten prostý fakt, že se do Čech tyto stavebnice poměrně záhy přestaly dovážet...

Dopadlo to tak, že jsem si udělal ostudu na Hobbylink Japan, kde jsem si model objednal a byl připraven za něj vysolit, co si řeknou. Jenže oni si řekli dohromady asi 800,- a já ten model objevil v bazaru ve Pštrossovce za 570,- Taky dost, ale méně... takže Japonci mě poslali asi tři výzvy k zaplacení a pak si mě přestali všímat, začež jim děkuji.

Model, který jsem si přinesl domů z bazaru, vypadal, jako by ho už jednou někdo jedl. Díly vyštípané z rámečků, místy upatlané od vteřinového lepidla...
Do stavby jsem se pustil začátkem září, na jehož konci bylo v podstatě hotovo. Teď už dodělávám jen takové přicmrndávky, které mě až tak moc nebaví, protože na většinu z nich mám moc velké ruce...
Stavba samotná tedy proběhla v relativním klidu. Díly sice moc neseděly, ale jelikož se jedná o bazarový model, držím hubu a krok - firmě těžko vyčítat, že si někdo koupí její model, zprasí ho a když vidí, že se na to nemůže dívat, tak ho prodá. Zbarvení jsem zvolil podle odborné literatury - Spitfire FR Mk.XVIII GZ-? sériového čísla TP448, který v roce 1948 sloužil u 32.perutě RAF v Palestině...

takhle vypadala krabička modelu firmy MPM. Shodou okolností nabízela stejné zbarvení, které jsem pro svůj model zvolil já.

A tohle je můj model. Ještě není dokončený - chybí ty přicmrndávky - otazník coby identifikace letounu v rámci perutě a sériové číslo.

3 komentáře:

  1. galahade,jó Spitfajry, to byly éra! Znával jsem pár dobrejch chlapů, co s nima u RAF lítali...

    OdpovědětVymazat
  2. Drak opravdu pohadkovej...tvary genialne kloubi efektivitu s estetikou - obe na vysoke urovni... Mam tohle letadlo rad...

    OdpovědětVymazat
  3. pohádkový draka taky "plivač ohně" - překlad téměř doslovný (teda prý, já anglinou nevládnu), a v přeneseném významu se tak údajně slengově označuje člověk prchlivý, cholerik...

    OdpovědětVymazat