sobota 27. října 2007

Spitfire FR.18

 

Já vim, že podobný nadpis už tady jednou byl. I ten model ke kterému patří tady jednou byl. Ale to je tak, když se vám podaří najít kamufláž, kterou FAKT MUSÍTE MÍT!, přes rok na ní sháníte obtisky a když je seženete, tak si ten model ve finále tak zčubíte, že se další rok stydí v koutě a vy děláte, že tam není.

Kamenem úrazu stalo se perutní označení GZ-?, resp. ten otazník sám o sobě. Kódová písmena RAF vydává ve dvou měřítkách firma Tally Ho! a obsahuje celou abecedu písmenek, každé vždy dvakrát v nejpoužívanějších provedeních a ještě ve třech různých barvách (tmavě červená, tmavě šedá a Sky). K nim je v sadě ještě aršík malých černých písmenek a číslic, z nichž složíte sériové číslo. Bohužel otazník na aršíku nebyl přítomen. Po zvážení takových možností, jako namalovat tvar pomocí šablony nebo otazník složit z písmenek, která na aršíku jsou, zvolil jsem metodu, jež dostala pracovní název "trpělivost růže přináší", vyhodil na ipms nymburk inzerát a čekal.

Trpělivost růže skutečně přinesla a učinila tak loni na podzim. Ozval se mi jeden modelář, který vlastní starou stavebnici firmy MPM, která s mým vyvoleným strojem počítá. Jelikož ze stavebnice chtěl stavět něco úplně jiného (tuším, že Spitefula), a tak mi celý aršík přenechal.

A pak se začly kupit průsery. Za prvé mi stříbří některé obtisky. Když už se to stane, je málo cest, jak se toho zbavit, většina z nich ještě s nejistým výsledkem. Tak jsem raději nechytračil, zaťal zuby a dělal, že to nevidím. Druhý a třetí problém přišel, když jsem nabarvený model s obtisky stříkal bezbarvým lakem. Jednak se objevily drobné praskliny ve vrstvě kamuflážních barev. To vem čert - pokud to nehledáte, nenajdete to. Ale když jsem zjistil, že mi LESKLÝ lak lehce naleptal a ZMATNĚL překryt pilotního prostoru, šel dráček do kouta a skoro rok se tam na něj prášilo...

Za to, že jsem ho zpod vrstvy prachu a pavučin opět vytáhl na světlo, může dílem fakt, že se při léčení chřipky doma nudím, dílem pocit, že už jsem si dlouho neslepil něco s křídlama. Tohle je sice slepené už dva roky a ve skříňce čekají na dokončení Hurricane Mk.I a Phantom FG.1 (A bůhví, jak dlouho ještě čekat budou. Hrubá stavba je hotová a já se nějak nemůžu dokopat k tomu, abych otevřel plechovky s barvama...), ale... kdo říkal, že pocit musí být nutně založen na nějakém racionálním základě?

Opravu Spitfiru FR.18 jsem dokončil dnes dopoledne a hned se chlubím. Nakonec ten drak ještě vypadá celkem k světu, ne?

Spitfire FR Mk.XVIII; 32.peruť RAF, Palestina 1948

predek

profili

vrsek

brasi

...bráškové pohromadě...

Související:

Spitfire LF Mk.XVIe

Jak to bylo před lety

11 komentářů:

  1. Tak myslím, že se ti opět povedlo způsobit něco čemu pracovně říkám \"smutek blbého modeláře\". Kůrnik, měl bych zase začít lepit (široký úsměv)

    OdpovědětVymazat
  2. Proboha Mistře......tímhle kouskem, že bych někoho vyvedl z míry? To se mi nezdá... Je sice pravda, že dost z nedostatků ty fotky schovaly, ale na druhou stranu spoustu jinejch vytáhli na světlo, takže... nula od nuly pošla myslím...

    OdpovědětVymazat
  3. Galahade,jsem totálně nepoučený, tak mě pouč: Proč tam je ten otazník? Na zmatení nepřítele? Myslel jsem, že na vojně je všechno jasný...

    OdpovědětVymazat
  4. Jago...ten otezník je na pozici, kterou dle předpisu RAF zaujímalo individuální označení letounu v rámci perutě. Obvykle to bývalo písmeno, ale na několika příkladech, mezi něž patří i tenhle stroj, je vidět, že to tak nemuselo být vždycky... Tolik obecně. Pokud by tě zajímalo, proč se objevil na tomhle konkrétním stroji, budu tě muset odbýt nedůstojným \"Nevím.\"

    OdpovědětVymazat
  5. Galahade,tak to jo (úlevný oddech).

    OdpovědětVymazat
  6. Jago......jsem skutečně neskutečně rád, že tě má odpověď uspokojila...

    OdpovědětVymazat
  7. Ale stejně si myslím, že by tam měl být spíš vykřičník. Vypadalo by to tak ňák úderně. Ale co se dá dělat, befél je befél.
    BTW: Ale stejně jsi šikula.

    OdpovědětVymazat
  8. Befél je sice befél,ale mam dojem, že tohle byl spíš výsledek těch aktivit personálu RAF, který se obvykle schovávaj za díry v předpisech. A jistě se shodnem na tom, že cílem takových aktivit neni údernost, ale udělat si z nadřízenýho prdel.
    BTW: Dík.

    OdpovědětVymazat
  9. na kolko vyjde takato zabavka. celkom by som aj rad s niecim takym sa pohralo, ale samozrejme, asi nejake jednoduche modely na zaciatok.

    OdpovědětVymazat
  10. no teda...hele na to co to bylo předtím, je to teda kus práce...

    ale coby modelář musím říct, že to bývalo tu lázeň chtělo... kua že ty obtisky nejsou sehnatelnější... vzít to znova, pistolkou, a lepším lakem než v prvním pokusu... bych ti pak asi i záviděl... tohodle ptáčka ještě nemám ani v krabici....

    OdpovědětVymazat
  11. Petře......já vim... Však říkám, že to není úplně ono. Ale tuhle jsem se ptal Fredyho Riedela, jestli třeba nemaj na skladě něco ze starých zásob. Bohužel neměl...

    OdpovědětVymazat