pondělí 4. dubna 2005

SPITFIRE (up date)

Vickers Supermarine Spitfire/Seafire - Tak znělo celé jméno typové řady zřejmě nejslavnějšího stíhacího letadla všech časů.

Dnes ráno jsem byl jedním "spitfirologem" upozorněn na několik chyb v popisech fotografií. Jemu děkuji, Vám se omlouvám, chyby odstraňuji...a strašně se stydím...
Tahle firma nebyla mezi leteckými firmami nijak zavedená, resp. v Anglii existovala hromada podniků natolik renomovaných a v oboru leteckých konstrukcí zběhlých, které se celou 2. světovou válku snažily postavit něco výjimečného a přesto se jim nepodařilo překonat geniální stroj - výsledek práce stárnoucího konstruktéra závodních letadel Reginalda J. Mitchella.
Spitfire/Seafire sloužil u RAF a FAA (Fleet Air Arm; vzdušná zbraň flotily - královské námořní letectvo) přes dvacet let v době, kdy se letecká technika vyvíjela několikrát rychleji, než kdy jindy. Výroba probíhala mezi lety 1938 - 1949. Poslední letouny tohoto typu byly vyřazeny až hluboko v šedesátých letech, kdy u RAF dolétaly poslední průzkumné PR Mk.XIX (Třeba v indonézském letectvu tou dobou sloužily ještě stíhací varianty Spitfirů...)

Z výše řečeného snad každému dojde, že Spitfire byl letoun vyjímečné bojové hodnoty (Američané sice dodnes považují za lepší Mustangy, ale popravdě - Mustang překonával Spitfire pouze v doletu, v klasickém dogfightu měl navrch Spitfire). Z výše řečeného ale těžko někomu dojde, že Spitfire byl také letoun výjimečných estetických kvalit. Proto vám zde ke shlédnutí nabízím několik fotek různých verzí tohoto stroje. Jsou to fotky dobové i nové, kvality špičkové i pofidérní... No to uvidíte sami...
Tady to začalo-prototyp
Tady to začalo - prototyp Spitfiru

Spitfire F Mk.II - jedna z prvních sériových verzí

Zde jedna z nejrozšířenějších verzí - Spitfire F Mk.V

A ještě jednou, tentokrát barevně...

Pěkný záběr na výškový stíhací Spitfire HF Mk.IX

Poklidný let Spitfiru F Mk.VIII

Spitfire F Mk.VIII - zde v markingu Far East Air Force RAF

Poslední Spitfire s motorem Rolls-Royce Merlin - Spitfire LF Mk.XVI

Krásně zrestaurovaný Spitfire F Mk.XVI

A zde první verze s motorem Rolls-Royce Griffon - Spitfire LF Mk.XII

Spitfire FR Mk.XVIII 32.stíhací perutě RAF nad Palestinou...

Nejdéle sloužící varianta - Spitfire PR Mk.XIX

Ničím neproslavený, přesto krásný Spitfire Mk.XVIII

Spitfire F Mk.22 ve vší kráse

Prototyp Spitfiru F Mk.21

Poslední sériově vyráběná verze Mitchellova zázraku - Spitfire F.24

Absolutní vrchol - Seafire FR.47


Takhle nějak tedy v mém podání vypadá velmi stručný obrazový průřez historií letadla, které se zapsalo do historie písmem sice krvavým, ale kdo by mu to vyčítal...

27 komentářů:

  1. to srovnání s Mustangemje sice fajn, ale dají se vůbec porovnávat dvě letadla, jejichž první a poslední verze se od sebe liší skoro víc, než ta dvě letadla od sebe? ;-)
    A obě jsou krásná, Mustanga jsem viděl lítat předloni v Roudnici a stálo to za to ...

    OdpovědětVymazat
  2. muddJe pravda, že postavím-li vedle sebe Spifire Mk.I a Seafire FR.47, budou vedle sebe stát dvě letadla, na kterých těžko hledat společné znaky, ale...
    Nesrovnávám s Mustangem Spitfire obecně, ale varianty, které se do sériové výroby dostaly zhruba ve stejnou dobu jako Mustang (to, co známe pod označením P-51). Pak zde máme varianty Spitfire Mk.IX, XVI, XII, XIV, u kterých ten vývojový rozdíl není tak propastný, i když "Čtrnáctka" svými výkony stojí celkem spolehlivě nejvýš...

    OdpovědětVymazat
  3. Pěkná mašinaTaky jsem jí úplně žral když jsem byl malej.

    OdpovědětVymazat
  4. r1A vidíš, mě to vydrželo dodnes...a vlastně nemám důvod si myslet, že se na tom někdy něco změní. On totiž Spitfire už není jenom letadlo. Je to asi dobou, ve který vznikl, ale z tohohle stroje se stal symbol. A právě v tom bych hledal příčinu toho, že mám dneska maturitu ze stavby letadel a ne třeba z biologie...

    OdpovědětVymazat
  5. Lukáš Ptáček6. dubna 2005 v 21:27

    SymbolNejen Spitfire,ale letadla obecně jsou jistým symbolem doslovného se povznesení nad životem.Vaše starosti jsou z tý vejšky prostě prťavý.Nejkrásnější pohled na svět je z paluby letadla,a jestli ta paluba patří Blaníku,Spitfire nebo Boeingu 737,tak už jen tenhle zážitek různě umocňuje.Proto mám i já maturitu ze stavby letadel a jsem na to pyšnej.:-)

    OdpovědětVymazat
  6. Dvoluji si vám, vážené obecenstvo představit svého kamaráda a spolužáka ze střední školy - Lukáš Ptáček, možná větší znalec letadel než já...;o)))

    OdpovědětVymazat
  7. Jo - zapoměl bych. Já tu symboliku Spitfiru spatřuji hlavně v souvislostech historických. Bitva o Británii by možná vypadala jinak - Za vše mluví výrok tuším Adolfa Gallanda (ruku do ohně za to nedám), který poté, co se jej Goering zeptal, co že by potřeboval, aby zničil RAF, řekl: "Spitfiry..."
    Ale jinak je samozřejmě pravda i to, co zde napsal Lukáš...létání je nádherná věc...To, že sedíte v něčem, co je vám blízké, to už je jen třešnička na dortu...

    OdpovědětVymazat
  8. Spitfire Mk Xvi byl s Americkým motorem Packard Merlin, Tupče

    OdpovědětVymazat
  9. gALLAND ŘEKL: lETKU sPITFIRŮ

    OdpovědětVymazat
  10. Jin-Tin:Americký Packard Merlin byl totéž, co RR Merlin. V principu, obchodní licence mne nezajímají. jiný karburátor a menší odlišnosti v rozvodech z toho nedělají jiný motor.
    A pokud jde o to, co řekl Galland - nejde ani tak o to, jak přesně to řekl, ale o to, co řekl. Velmi jasně dal najevo respekt vůči Spitfiru...

    Nakonec oslovení - nepovažuji za nutné používat invektiv... pro příště...

    OdpovědětVymazat
  11. No jasně Packard byl vlastně to samý. Je to jako srovnávat L2d a C47 To samý ale vyrábí to stejnej stát.
    Ale jestli chceš do principu tak všechny pístový motory byly podobný.
    Jo a společná fotka P51 a Spitfiru je na military.cz

    OdpovědětVymazat
  12. No jasně Packard byl vlastně to samý. Je to jako srovnávat L2d a C47 To samý ale vyrábí tojinej stát.
    Ale jestli chceš do principu tak všechny pístový motory byly podobný.
    Jo a společná fotka P51 a Spitfiru je na military.cz

    OdpovědětVymazat
  13. Jin-Tin:Packard Merlin 266 byl v licenci vyráběnej Rolls Royce Merlin, tušim 61 nebo 63. Ty motory nebyly podobný. Ty byly stejný. Stejný objem, stejný úhel vidlí...zkrátka stejný rozměry jak pracovního prostoru, tak i vnějších částí...

    OdpovědětVymazat
  14. Packard Merlinuž to nevydržím... takže...

    amíci dělali kopii RR Merlinu 66.
    a protože by byl nesmysl vozit přez velkou louži jakékoli díly, používali co měli... proto je motor samotný shodný s RR Merlin 66, odlišnosti jsou jen ve vybavení motoru dalšímy agregáty jako startér, dynamo, atd...

    motory byly natolik stejné, že se montovali do totožných draků a na totožné lince jako RR

    verze LF Mk IX a LF Mk XVI se vyráběli současně a vlastně až do chvíle instalace motoru nebylo jasné, "co z toho vypadne"...

    takže tak...

    OdpovědětVymazat
  15. Amíci kopírovaly RR Merlin vlicenci narozdíl od Japonců a jejich L2D.
    Hele proč máš jako vyvrcholení Seafire 47 já bych jako vyvrcholení konstrukce Spitfiru Spiteful

    OdpovědětVymazat
  16. Jin-TinSpiteful???? zdá se, že snad tak úplně nevíš jak vypadal....
    úplně jiné křídlo které na žádném spitfiru nelétalo, úplně jiný trup jen z boku vzdáleně připomínající spita poslední generace... to nebyl spitfire... to bylo nový éro, který jen obchodně mělo těžit z podobného názvu...

    Přez to i já ho zařazuji do své sbírky spitů.... ale vrchol spitfiru je rozhodně Mk 47 (to je navíc seafire) potažmo Mk 24

    OdpovědětVymazat
  17. Petře...Tady musim s Jin-Tinem souhlasit - žádné pojednání o Spitech by bez Spitefulu a Seafangu nebyla úplně komplet. Na druhou stranu - pravda je, že Spitfire už to nebyl.

    OdpovědětVymazat
  18. no to nebyl.... to je jako kdyby chtěl někdo tvrdit, že vrcholem vývoje tajfuna byl tempest... a to byly podstatně podobnější než spitfire a spiteful...

    OdpovědětVymazat
  19. Nooo......záleží na tom, kterýho Tempesta myslíš. Nejrozšířenější Mk.V svými tvary příbuznost s Typhoonem nezapře, ale...
    První (sériově nevyráběná)verze Tempestu měla z Typhoona jen ocasní plochy. A poválečný Tempesty Mk.II byli díky hvězdicovýmu motoru úplně někde jinde...
    Ale hlavně, že si rozumíme;-)

    OdpovědětVymazat
  20. Já si myslim že Jin-Tin má taj trochu pravdu je pravda že Spiteful měl úplně jiný křídlo ale trup nebyl jinej, a stejně
    byl z vývojový řady Spitfirů.
    A navíc laminární křídlo ktery Spiteful a
    Seafang měli, měl i prototyp Spitfiru Mk 23.
    Jo a tohle má bejt stránka o Spitech a ne o Dakotách či Typhonech

    OdpovědětVymazat
  21. A k těm Merlinům Je pravda že to byly stejný motory, ale RR to už nebyl

    OdpovědětVymazat
  22. Jároasi by jsi si měl podrobně prohlédnout nějaké výkresy a přečíst něco dokumentace... potom by jsi nemohl vypustit, že trupy spitfiru a spitefulu byly stejné...

    pravda, bokorysy byly trochu podobné, ale jen trochu, pokud ale porovnáš průřezy trupu, pochopíš...

    OdpovědětVymazat
  23. pro doplnění, prototyp Mk 23 byl jen na papíře, ke stavbě nedošlo poté co se na Mk VIII vyzkoušelo laminární křídlo a bylo zjištěno že přináší víc problémů než výhod a bude tedy třeba přepracovat celou konstrukci...

    OdpovědětVymazat
  24. hezkémoc pěkný fotky, škoda jen že tam není nafocená nějaká pětka s perutním značením NN,DU nebo RY

    OdpovědětVymazat
  25. Ale Vendy...něco mě napadlo. Ta pětka na tý černobílý fotce by klidně mohla bejt Fejfarova RY-S...:-)

    OdpovědětVymazat
  26. hustýmáš hustý letadla když tak se koukněte na mou stránkuhttp://wwwmustang.blog.cz/čau.

    OdpovědětVymazat