úterý 21. února 2006

Chieftain

...konečně hotovo...Tady jsem se zmínil o modelu britského tanku Chieftain od firmy Airfix. Po více než roce je v takovém stavu, že se snad i dá nazvat dokončeným. Byl docela boj ho do takového stavu dostat a mezi náma - nebylo to ani nejlevnější... Model sám o sobě sice stál necelých 150,- ale prostřednictvím různých doplňků jsem kapsu odlehčil ještě minimálně o dvojnásobek... Přesně to raději počítat nebudu.

Ke stavbě. Model sám o sobě se vůbec nestavěl špatně i přesto, že pochází ze 40 let starých forem. Celkem to odsejpá, tmelí se hodně, brousí málo... zkrátka ruce na tom modelu nenecháte. Stáří modelu přináší jediný problém: Díky tomu, že se na trhu objevil prakticky v době, kdy Chieftainy přicházely do služby k plukům RAC (Pro zajímavost - prvním byl 11.pluk husarů prince Alberta, takřečení "Cherrypickers") tak celkem vzato pochopitelně nabízí první vyráběnou verzi, která je díky svému poměrně nevelkému rozšíření nezajímavá.

Já proto přistoupil k decentní přestavbě. Vlastně spíš dostavbě. Všechny úpravy se týkaly uspořádání vybavení na věži. Na pravé straně věže bylo potřeba odstranit držák na kanystry a na jeho místo přilepit jakýsi kaslík bůhví na co... Jelikož se tento ve stavebnici nenachází, vyrobil jsem jej z plastové výstražné desky. Před kaslík jsem umístil box s radiostanicí C42 Larkspur, který ve stavebnici rovněž není. K jeho výrobě mi dobře posloužily zbytky onoho držáku na kanystry. Dále se po obou stranách věže v její zadní části nacházejí zahrádky - drátěné koše. Vyrobil jsem je z vázacího drátu a vůbec to nebyla zábavná práce. daleko jednodušší bylo doplnění tří antén, vyrobených z výpletu krájítka na hranolky. Poslední, nejjednodušší ale zároveň velmi efektní úpravou, bylo doplnění gumových zástěr na přední část blatníků. K jejich výrobě jsem použil celuloidovou blánu z dárkového balení whiskey Jameson... Už jen formalitou byla náhrada nepovedeného kulometu ze stavebnice Airfix za mnohem povedenější ze stavebnice Chalengeru II firmy Dragon (chybět mu nebude - měl dva)

Těmito úpravami jsem chtěl dosáhnout "modernizace" modelu Chieftainu Mk.II na Chieftain Mk.5. Podle téhle publikace nakladatelství Osprey jsem se dozvěděl, že k tomu bych ještě musel upravit kanón a překopat filtrační jednotku umístěnou na zadním pancíři věže. Ani do jednoho se mi nechtělo, protože oboje už bylo do věže zastavěno a zasahovat do hotového se obvykle nevyplácí. V téže publikaci jsem zjistil, že bez těchto dvou dodatečných úprav můj model bude odpovídat verzi Chieftain Mk.2(Y)C, což byla verze poměrně rozšířená a sloužila ještě během 80.let...



Na fotografii vidíte můj model - Chieftain Mk.2(Y)C "Apache" ze stavu pluku Queen's Royal Lancers. Tento pluk vyzbrojen Chieftainy v roce 1970 vyhrál Canadian Army Trophy, což byla velmi prestižní soutěž mezi obrněnými jednotkami států NATO, majících zastoupení v okupačních silách v Německu. Zbarvení je fiktivní, leč odpovídá britským kamuflážním normám 70.let...

15 komentářů:

  1. Nevím čím to je, ale minulý pátek jsem viděl v jednom městě modelářskou prodejnu a za výlohou bylo několik válečných modelů a........ vzpomněl jsem si na Tebe a říkal jsem si, že Tobě by se to sakra líbilo! Fakt! :-)))

    OdpovědětVymazat
  2. Ani mi nemluv...;o)Teda mě klidně jo, ale nesměj u toho bejt naši. Jak mamku tak tatíka z rostoucího počtu krabiček začíná bolet hlava...:oD

    Modelářská prodejna - to je pro mou peněženku tuze nebezpečný místo! Vždycky, když z nějaký odejdu, jsem o pár kil lehčí a krabici neskladnější...

    OdpovědětVymazat
  3. ad.galahadMyslím, že toto by Tě mohlo zajímat - http://www.kyklop.bloguje.cz/280344_item.php

    OdpovědětVymazat
  4. Helenko - dík moc. Tanky sice zdaleka nejsou takový hezký jako letadla, ale mě poslední dobou nějak chytly...

    Alézi - já sice Němce hooodně nerad, ale pravda je, že to asi bude docela poklad... Musim přiznat, že ti tu tvou půdu docela závidim... A mimochodem - nekoukals po nějakých těch irských protianglických hláškách, jak sem ti psal tuhle?

    OdpovědětVymazat
  5. A kolik máš doma tanků? ;-)

    OdpovědětVymazat
  6. Helen,tanků mam doma 18. Hotových je šest, jako chlubítka by mohly fungovat tři...možná čtyři... Dva jsou v současné době ve výrobě... Dále stojí za zmínku, že 12 tanků je britské výroby, 2 jsou americké, 2 německé, 1 ruský a 1 francouzský... ufff...

    OdpovědětVymazat
  7. Páni. Tak to bys mohl pomalu zahájit válku... Asi máš velký byt... ;-))))))

    OdpovědětVymazat
  8. Inu...pokud by šlo jen o počet, tak třeba na naše mocné (heh) ozbrojené síly bych si asi troufnul, ale když ona ta moje sbírka je koncipovaná spíš jako muzeum, než bojová síla... Až na tři typy, které mam zastoupeny ve dvou kusech, je každý tank jiný. Asi uznáš, že v případě použití by to přineslo značné potíže s údržbou...
    A velký byt nemám... Ty tanky jsou mrňavý...

    OdpovědětVymazat
  9. ad.galahadMě nevadí Němci, mě vadí plešky, ale tenhle materiál je fakt zajímavej...

    protože jsem vymaštěnej, tak jsem s ena ty hlášky nekoukal, ale udělám tak - mrknu na irský weby, protože když jsem hledal tehdy fotky a materiály na ten dloihy prispevek o dejinach Irska, tak jsem tam takove veci videl...
    Zatim .-)

    OdpovědětVymazat
  10. Zdar Kyklope,Nepochybuju o tom, že je to zajímavý počteníčko...

    A díky za pomoc ;o)

    OdpovědětVymazat
  11. Hm a já už myslela, že spolu pojedem chytit Ladena - je na něj velká odměna.

    OdpovědětVymazat
  12. Helenko...to klidně můžem... Tank je sice hnusná krvelačná bestie, ale na chytání atentátníků ne zrovna nejvhodnější... Na to je daleko lepší puška s hoooodně výkonou optikou...;o)

    OdpovědětVymazat