pondělí 28. srpna 2006

Vyzyvatel druhý

Pancéřování typu Chobham, hmotnost 64 tun, rychlost 60 km/h, akční rádius 450km, vyzbrojen kanónem L/55 ráže 120mm s dostřelem 9000m...

Výše zmíněná data jsou strohou charakteristikou britského tanku Challenger II. Model tohoto tanku jsem dnes dokončil...

Model je v měřítku 1/72 a pochází z dílen Hong-kongské firmy Dragon. Pakliže tato firma vyrábí vynikající (chtělo by se říci bezkonkurenční) modely bojové techniky v měřítku 1/35 a k nim takřka stejně dobré figurky (i když ty už ne tak docela bez výhrad), technikou v měřítku 1/72 mne zklamala. Na mnohých výliscích najdeme stopy po vyhazovačích (někde i na pohledové straně, abyste je náhodou nepřehlédli), místy staženiny a vůbec spoustu nedostatků, které stavbu neusnadní. Ne snad, že by odstranění těchto vad bylo nějak složité, ale u modelu, v jehož ceně jsem zaplatil i za renomé výrobce mě to sere tak nějak principielně...

Ke stavbě. Po odstranění důsledků výrobcovy nedbalosti, probíhá lepení poměrně klidně. Díly do sebe až na pár vcelku zanedbatelných vyjímek pasují, tubě s tmelem moc zabrat nedáme a ani pilník se přemíry amortizace nedočká. Jediný problém nastane při "obouvání" podvozku do pásů. Jsou dvě možnosti, jak u modelu řešit pásy:

1) článkové. Z plastu vylisované jednotlivé články nebo rovné části vcelku plus jednotlivé články na ohyby jsou tou lepší z obou variant. Drobné mínus spočívá v časové náročnosti na čas a přesnost sestavení. Díky tomu vyvolávají u začínajících modelářů zděšení. Zbytečně řekl bych - výplety na prvoválečných letadlech jsou horší...

2) gumové. Pás je vylisován vcelku z materiálu relativně měkkého s tím, že jejich instalace na model by měla být rychlá a bezproblémová. Není... Existuje čtveřice problémů, přičemž vždy alespoň jeden nastane (obvykle dva). Závisí jednak na tuhosti materiálu, z něhož je pás vyroben a také na jeho délce:

1) Pás je měkký: Bude sice celkem dobře kopírovat pojezd, ale bude se nepřirozeně stahovat a utápět v rozetě.

2) Pás je tvrdý: Sice se nikde utápět nebude, ale budete mít velký problém ho dostat tam, kam patří.

3) Pás je dlouhý "tak akorát": Zřejmě nebudete mít problém s instalací, ale pás nebude na pojezdu dostatečně napnutý a vytvoří na volných místech nevzhledné oblouky.

4) Pás je o chlup kratší: Pokud se vám jej podaří instalovat, bude vypadat dobře. Mohou tomu zabránit tři problémy. Nespolehlivý lepený spoj, výše zmíněné utopení pásu v rozetě (u měkčího materiálu) nebo přetržení (u tvrdšího materiálu)

U Dragoního Challengera jsou pásy vyrobeny z měkkého černého vynilu a jsou o chlup kratší. Takže jednak jsem je musel nechat týden odležet, aby při navlékání vydržel spoj, a pak jsem zjistil, že spoj sice drží, ale mimo jiné i proto, že mu rozetka ulevuje - místo, aby držel v zubech řetězových kol, se pás láskyplně přivynul k náboji mezi nimi... Tak jsem pásy opět sundal a rozetu vystlal ohnutou celuloidovou destičkou. Úspěch se dostavil okamžitě. Nicméně další komplikace, za kterou by si pánové s dráčkem ve firemním logu zasloužili s rozeběhem kopnout někam, kam to hodně bolí.

Další drobné komplikace již byly způsobeny jen a pouze mojí třeskutou šikovností. Příkladně jsem byl nucen z olověného drátu vyrobit novou nožičku pro pravé zpětné zrcátko, protože původní plastovou jsem rozdrtil v pinzetě... Neskuhrám - ta nová stejně vypadá lépe.

Prosté sestavování dílů nestojí za popis. Takže ke zbarvení. V krabičce jsou k dispozici obtisky na dva tanky. Otázka je, do jaké míry je možné mluvit o výběru, když oba tanky mají stejnou kamufláž a dokonce slouží i u stejného pluku. Jeden byl nasazen v rámci KFOR na Balkáně, druhý se zúčastnil cvičení Ulan Eagle 99 v Polsku. Zvolil jsem druhé zmíněné vozidlo, jehož zbarvení je zpestřeno skotskými heraldickými lvy (Lion Rampant) na bocích věže. Patinu jsem na modelu ztvárnil pomocí olejové barvy Umbra pálená a klasické modelářské Europe sand. Výsledek mého cca měsíčního snažení si můžete prohlédnout níže...

Challenger II RSDG

Challenger II volacího znaku IIb (two bravo) pluku Královských skotských gardových dragounů (Royal Scots Dragoon Guards); Ulan Eagle 1999

8 komentářů:

  1. dobrý...dost dobrý

    OdpovědětVymazat
  2. Hmmm......v příštím spotu bude následovat fotka Galahada červenýho až na pr...za ušima...

    OdpovědětVymazat
  3. není nutno, není nutno....i bez ní je veselo dost :-)
    prostě umíš, no...a máš na to trpělivost

    OdpovědětVymazat
  4. :-)))Není nad to, když vás někdo hezky podrbe za uchem...

    OdpovědětVymazat
  5. O těch výpletech v modelech letadel 1. světový mi povídej. Ještě si dost dobře pamatuji, když jsem to dělal poprvé a to bylo dost drsné. Teď se těším až se někdy dostanu k lepení Fokkera Dr.I a samozřejmě v barvách Manfreda ;-)

    OdpovědětVymazat
  6. V barvách???...stačí jedna ne? ;-))))

    OdpovědětVymazat
  7. Samozřejmě, že stačí jedna a to tam s tím správným odstínem červené ;-)))

    OdpovědětVymazat