středa 15. března 2006

Bootnecks

Ukažte mi někoho, kdo neví, o čem je řeč, když se řekne COMMANDOS
Commandos byli vlastně první speciální jednotkou na světě. Vznik tohoto sboru se datuje někam na konec roku 1940, kdy Britové hledali cestu, jak Evropě vládnoucímu Hitlerovi co nejvíc zkomplikovat život. Malé jednotky mužů, vycvičených pro kombinované operace, byly takřka jedinou možností. Logicky se sice jako první nabízí RAF, ale ta měla tou dobou plné ruce práce s obranou vzdušného prostoru nad ostrovy a na nějaké ofenzivní operace jí jaksi nezbýval čas. Proto padla volba na kombinované operace prováděné v kooperaci námořnictva a armády. Nájezdy na Lofoty, St.Nazaire, Dieppe nebo Walcheren zajistili mužům z Commandos pověst nejtvrdších válečníků...

Před časem jsem se zmínil o dvou setech figurek od firmy Dragon, které si za předlohu vzaly Rudé Ďábly a hrdlořezy od SAS (k přečtení zde). Celkem dlouho jsem na ty dvě krabičky koukal a přemýšlel o tom, kde k té záplavě paragánských červených baretů vezmu nějaký ten zelený od Commandos. Pak Dragon vydal sadu britských pěšáků z Normandie a já začal přemýšlet o konverzi...

Včera jsem si koupil 3.číslo časopisu Modelář a tam v rubrice "pod pokličkou" našel zmínku o nějaké firmě Master Box ltd. a u ní zmínku o horké novince - setu "British Troops, Caen 1944". Ke zmínce byl připojen i obrázek krabičky a na ní k mému velkému překvapení pěšáci s výstrojí Commandos - jeden měl dokonce i speciální, původně výsadkářský maskovací oblek a začerněný obličej... skutečně efektní. Dnes jsem sadu zakoupil a ještě nepřestal slintat...


Krabička s pohlednou kresbou ukrývá jeden rámeček s 51 díly, z nichž postavíme 4 figurky v třeskutě neakčních pózách - všichni čtyři postávají, pokuřují, klábosí... Pokud bych se pídil po vysvětlení, určité vodítko bych nalezl v (toho času nepříliš objemném) katalogu. Firma dělá několik sad figur (pohříchu většinou německých vojáků) a v drtivé většině případů jsou figury - podobně jako v případě Commandos - ve velice jednoduchých pozicích, které výrobci zjednoduší lisování a snad i zamezí podobným nepřesnostem, jakých jsem se dočkal u Rudých Ďáblů firmy Dragon. Nicméně já si nestěžuji - po různě akčně zkroucených postavách výsadkářů od Dragonu je komanďák připalující kamarádovi cígo celkem příjemné zpestření.


Velké významné plus u mne má výrobce za aršík obtisků s nášivkami na rukávy. Nalezneme zde čtyři obloučky s nápisem "4.commando", čtyři kolečka se znakem Commandos, hodnostní označení a navíc ještě emblémy 50. a 51. pěší divize. Většinou jsou to znaky, které by málokdo dokázal na figurku namalovat. Bohužel mi trochu kalí radost fakt, že jsou tyto značky většinou ve špatných barvách... Radost mi to ale skutečně kalí jen trochu, neboť náprava je snadná. Zlanařil jsem kamaráda, aby mi aršík naskenoval. Upravit barvičky v kompu nebude problém, vytisknout už vůbec ne. Sice to pak budu muset stříhat z kancelářského papíru, ale mám dojem, že v tomhle případě ta nepřilnavost bude ku prospěchu věci. Sám nosím na bundě nášivku se znakem 101. výsadkové divize a vím, jak tlustá vrstva materiálu to je...

Zatím se mi v hlavě rodí nápady na malá zlepšení. Příkladně onomu chlapíkovy se začerněnou tváří by namísto klasického Sten gunu slušel Sten gun s tlumičem... Jediný opřilbený pán by
1) se rád zbavil přilby
2) jistě ocenil optiku na své zbrani
...pokračovat budu ještě dlouho... a budu si to náramně užívat...

12 komentářů:

  1. Firurky kontra realitaO Commandos se vyprávějí hotové legendy a dá rozum, že většinou žádné uniformy neměli. I po tolika letech většina jejich akcí zůstává obestřena tajemstvími. Otec jednoho mého kolegy bu Commandos byl a mlčí dodnes. Více v mé povídce, napsané podle skutečné události:

    http://www.epika.cz/index.php?p=dilo&c=6089

    OdpovědětVymazat
  2. Commandos...byla sice speciální, ale přesto armádní a tím pádem uniformovaná jednotka. Nicméně - díky špičkovému výcviku si právě příslušníky speciálních jednotek (ať už Commandos nebo SAS) vybírala pro své operace SOE...
    K těm tajemstvím - loni v létě jsem četl knihu právě o Special Operations Executive a v ní jeden zajímavý postřeh. Poměrně značná část věcí, které SOE prováděla, je v době míru nelegální - tuhle něco otevřít bez klíče, tamhle někoho potichu zlikvidovat... Je žádoucí, aby lid obecný věděl, jak podobné věci dělat co nejlépe?

    OdpovědětVymazat
  3. Commandos jsou prostě pojem jaký má být. tohle byli dokonalé speciální jednotky. Doteď nezapomenu, když jsem si poprvé zahrál Commandos. Sice to není jako realita, ale byla to taky dokonalá zábava.

    OdpovědětVymazat
  4. Jooo......taky si měl nejradši toho svalnatýho frajírka s vestou a veeeelkym nožem? Tak jako on byl užitečný málokterý jiný člen týmu...

    OdpovědětVymazat
  5. už jsi mě viděl. tak tady je ten člověk, co vůbec netuší:D

    OdpovědětVymazat
  6. Mno......jsem zaskočen. Teda skoro - to přeci nemusí každej vědět, že netušíš ;o)

    OdpovědětVymazat
  7. Galahade,no já měl rád snajpra, ale vadilo mě, že měl tak málo nábojů :-(((

    OdpovědětVymazat
  8. Heleno, nedělej, že nevíš...;o)

    Mistře pravdu díš, snajpr byl dobrej, ale těch šest nábojů, co měl... to bylo spíš k nasr...

    OdpovědětVymazat
  9. Helenko......tohle je jistě podnětná poznámka, ale jsi si jistá, že patří právě pod tenhle spot? :oD

    OdpovědětVymazat