pondělí 13. března 2006

Avro Vulcan

...z dílny Hefaistovy...

S počátkem studené války začalo RAF hledat strategický bombardér-jaderný nosič. Zřejmě nejsnadnějším krokem by v takovém případě byl nákup amerických bombardérů B-29 eventuelně modernější varianty téhož, označenou B-50. Jistě to byly výkonné stroje a nutno dodat, že v dané úloze i odzkoušené... ale Královské letectvo hledalo stroj s určitým vývojovým potenciálem. Tomuto požadavku americké stroje vyhovět nemohly.

Pohled do otevřené pumovnice

Na základě specifikace B35/46 byl zahájen vývoj proudových strategických bombardérů u tří britských firem. Vickers, Handley Page a Avro postavily prototypy svých projektů, aby nakonec byly do operační služby přijaty všechny a vytvořily tak poměrně slavnou V-force RAF - všechny tři bombardéry dostaly bojová jména začínající písmenem V - Vickers Valiant, Handley Page Victor a konečně Avro Vulcan.

S raketou Blue steel

Roy Chadwick, šéfkonstruktér firmy Avro, projekt pojal velmi originálně - v roce 1947 se rozhodl u svého projektu použít tehdy novinku v konstrukci letadel - Delta křídlo. To sebou přineslo množství problémů a nutnost rozsáhlého experimentování., protože nebyly známy aerodynamické charakteristiky tohoto typu křídla. Z toho důvodu byly postaveny dva menší etalony, které při ověřování vlastností delty posloužily velmi dobře...

VX770

První prototyp Vulcanu seriového čísla VX 770 vzlétl 30.8.1952, za kniplem tehdy seděl testovací pilot firmy Avro Roy Falk. Sériová výroby se rozběhla v roce 1953 a první let sériového stroje s označením Vulcan B Mk.1 se uskutečnil 4.2.1955. Sériové stroje neměly narozdíl od prototypu čistou deltu, ale tzv. kinked wing - křídlo s několikrát zalomenou náběžnou hranou. 31.8.1957 se uskutečnil první let prototypu vylepšené verze B Mk.2, která měla oproti starší variantě silnější motory, výkonnější prostředky ochrany proti napadení a konečně i onu výše zmíněnou možnost nosit jaderné zbraně. Tyto měly být reprezentovány především americkými raketami Blue steel. Jejich vývoj však nebyl dokončen a pro použití na Vulcanech byly upraveny britské rakety Skybolt. Obvykle se nosily dvě - po jedné na závěsnících pod každou polovinou křídla. Později byly Vulcany vybaveny radarem systému TACAN, umožňující těsné kopírování terénu.

Vyzbrojen Skybolty

Bojovým nasazením Vulcany prošly až v závěru své kariéry během války o Falklandy. V rámci operace Black buck prováděly bombardéry nálety na Argentinci obsazené letiště v Port Stanley. Startovaly z ostrova Ascension a jejich mise byly až do války v Perském zálivu nejdelšími bombardovacími misemi v dějinách - Vulcany na své cestě musely překonat vzdálenost 7700 mil...

...koukej se mi do očí...

Zajímavého "nasazení" se Vulcany dočkalyprostřednictvím filmařů. Takřka hlavní roli si jeden z těchto strojů zahrál ve filmu Thunderball z roku 1964... Kdo zná bondovky je doma...

Poslední let typu Avro Vulcan byl uskutečněn 23.3.1993 a symbolicky jej provedl první vyrobený stroj varianty B Mk.2 - Vulcan sériového čísla XH 558

Pro zajímavost:
Každý Vulcan obsahuj 430 000 šroubků a matic, téměř 3 kilometry trubek a přes 22 kilometrů kabeláže. V 16 palivových nádržích nese tolik paliva, kolik by jeden Ford Escort spotřebovával při 16 000km/rok po dobu 35 let.
Čtveřice motorů Bristol Olympus spotřebuje za minutu 25 tun vzduchu.

15 komentářů:

  1. mejlim senebo Chadwick zahynul před dokončenim?

    OdpovědětVymazat
  2. Namýlíš...Vulcana dokončil jeho asistent. Tuším, že se jmenoval Davis...

    OdpovědětVymazat
  3. Thunderballnojo, ja vedel, ze to byla nejaka bondovka. Ale je to krasny ero ...

    OdpovědětVymazat
  4. Spitfire a Vulcan...bezkonkurenčně nejhezčí éra všech dob. Bez diskuse.
    Ad Thunderball - díky tomuhle filmu jsem se o Vulcanech dozvěděl. Ne, že by to sem snad patřilo, ale tohle je pro změnu jedna z nejlepších bondovek...

    OdpovědětVymazat
  5. Slyšela jsem, že nejlepší byla myslím F11, nebo tak nějak. Dobré byly taky spitfiry.

    OdpovědětVymazat
  6. Helen......ty ráda letadýlka?

    OdpovědětVymazat
  7. Pro mě jednoznačně první moderní a krásný bombardér zároveň. Kam se hrabou tvary B-52 nebo B-1 či B-2. Prostě Avro Vulcan vítězí.

    OdpovědětVymazat
  8. Jak jinak...Vulcany dosahovaly maximální rychlosti 1000 km/h. V době, kdy přišli do výzbroje RAF, zhruba téhle rychlosti dosahovaly stíhačky...

    OdpovědětVymazat
  9. Ani ne, ale ráda Discovery. :-)

    OdpovědětVymazat
  10. Jo táááák...;oDTak to jo...

    OdpovědětVymazat
  11. A víte, že nejde žonglovat, když vámi prochází elektrický proud? ;-)

    OdpovědětVymazat
  12. Nejde......to mnou asi pořád prochází elektrickej proud...:oD

    OdpovědětVymazat
  13. Mám schované popisybojů na Falklandech z L+K z roku 1984
    Na těch Falklandech bůhvíjakej úspěch neměly. Nic moc netrefily, a kvůli každému muselo startovat tuším 9 letů tankovacích letadel, které musely samy dotankovávat.

    OdpovědětVymazat
  14. Něco na tom je...Když bombardovaly letiště v Port Stanley, nalétávaly kolmo na VPD, aby alespoň jedna bomba zasáhla cíl... Tím pádem je jasný, že všechny ostatní šly mimo...

    OdpovědětVymazat
  15. Myslim, ze by te mohl zajimat tenhle odkaz - pokus o obnoveni XH 558 do letuschopneho stavu: http://www.tvoc.co.uk/

    OdpovědětVymazat