pátek 17. března 2006

Balíček

V sobotu jsem si objednal něco málo letadýlek... Firmě MPM jsem udělal kšeftík za 1250,-. To se vyplatí.
Budete se divit, ale vyplatí. Výše zmíněná firma totiž při objednávce v hodnotě přesahující 1000,- hradí poštovné. Tomu říkám motivace. Fungující - původně jsem si tou objednávkou jen chtěl posichrovat vlastnictví jednoho krasavce, vydaného v limitované edici - tedy v omezeném množství. Ale zjištění uvedené marketingové pasti jsem neodolal a pořídil si tři a tubu tmelu k tomu. Zde jsou:

1) British Aircraft Corporation TSR-2. Vývoj letounu začal v roce 1957. Výsledkem měla být náhrada za taktický bombardér Canberra. Letoun měl mít dvoučlennou posádku, dobrou ovladatelnost v malých výškách, pumovnici pro nejméně 4, lépe však 6 tisíciliberních bomb a vítána byla také schopnost krátkého nebo kolmého startu. Později byl ještě doplněn požadavek vysoké rychlosti. Během vývoje byl projekt označen jako TSR-2 (Tactical Strike, Reconaissance; dvojka symbolizovala dvojnásobnou rychlost zvuku) a požadavky na něj znovu rozšířeny - tentokráte o schopnost nést taktické jaderné zbraně. V podstatě se tak dostal na úroveň, které dnes sotva dosahuje Tornado. Do roku 1965 byly postaveny tři prototypy elegantního, štíhlého a enormně dlouhého dvoumotorového stroje. Již v roce 1966 však labouristická vláda rozhodla projekt zrušit. Dodnes se dochoval pouze jeden stroj - sériové číslo XR222 dnes stojí v Imperial War Museum v Duxfordu...


2) de Havilland Mosquito - dřevěný zázrak. Postaven byl v roce 1939 jako rychlý bombardér, schopný "utéct" nepřátelským stíhačkám. Ministerstvo letectví o letoun zprvu neprojevilo zájem - celodřevěná konstrukce, ještě navíc bez obranné výzbroje... Nicméně poté, co Mosquito během svého prvního letu dosáhlo rychlosti 630km/h v době, kdy Spitfire uměl maximálně 580, bylo rozhodnuto. Do výzbroje byl přijat v mnoha variantách a plnil všechny myslitelné úkoly, které se letadlu dají svěřit - průzkum, bombardování, noční stíhání, značkování cílů... Po WWII sloužil nevelký počet stíhacích-bombardovacích variant Mosquita i v československém letectvu. Tuším koncem 40.let je tehdejší ministr obrany nechal zničit... Jak vidno (ne)vysoká intelektuální úroveň našich ministrů obrany má dlouhou tradici.


3) Hawker Hurricane - tahoun bitvy o Británii. Spitfire byl lepší a hezčí, Hurricane byl dříč... Nebudu to moc rozvádět, už jsem o tom psal.

10 komentářů:

  1. Toho Hurricane a Mosquito bych bral do své sbírky modelů, ale stejně by teď museli čekat ve frontě na výrobu.

    OdpovědětVymazat
  2. Mistře,co teď lepíš? Já mam zrovna teď rozdělanýho Achillea, až ho dodělám (už by to nemělo trvat dlouho), vrhnu se na Spitfire Mk.21...

    OdpovědětVymazat
  3. Huricana mam slepenyho Z PAPIRU!!! Z ABC :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Heč......já mam slepený dva z plastu. Od Směru. Co si tak pamatuju, tak se lepily moc příjemně...

    OdpovědětVymazat
  5. Galahademomentálně mám doma stále ve fázi výstavby Bismarkcka od Airfixu za 600,- ale to byl kupovanej tak asi před deseti rokama. Postupem času se k němu dostávám a vždy kus udělám, ale teď se snažím ho konečně dodělat.

    OdpovědětVymazat
  6. Jo Bismarcka......já měl kdysi Prinze Eugena od Revellu v měřítku 1/700. Postavil jsem ho, prohlíd si ho a dospěl k závěru, že zůstanu u letadel a tanků...

    OdpovědětVymazat
  7. Už jsi viděl Letce? To se ti bude líbit, Howard Hughes byl taky posedlý letadly... :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Správně říkáš "taky"bo tak jako já, jima neni posedlý nik...

    OdpovědětVymazat
  9. Bismarckmě vždycky fascinoval protože to byla první loď o které jsem něco četl a pak ještě mě fascinovala ta jeho krátká a bouřlivá kariéra, ale stejně mi jsou na lepení bližší letadla.

    OdpovědětVymazat
  10. Tak tak......kamarád lodičkář hodně žere lodě z rusko-japonský války. Celkem nedávno si objednával Mikasu v nějaký limitovaný edici s postavičkou nějakýho japonskýho admirála, kterej velel námořnímu svazu u Cušimy... Tyhlety starý dreadnoughty se mi docela líběj. Taková HMS Lion nebo Suvorov... Kam se hrabe Bismark i z Tirpitzem...

    OdpovědětVymazat