neděle 20. března 2005

Sběratelé

...aneb Na co se doma práší Vám?

Včera jsem se chlubil jako malé děcko, které má radost z nové hračky. Že už nejsem malé děcko a ta hračka není tak docela hračkou je vlastně jedno, protože ten pocit radosti, který cítí člověk nesoucí si domů předmět po němž dlouho bažil, ten zůstává stejný. Pokud tedy náhodou nesílí...


Z článků na mém blogu asi každý pozná, co mne zajímá, v čem se vyznám, co sbírám... prostě co dělám, když právě nic nedělám. Přesto si pro případného zvědavce dovolím stručný souhrn: Kromě takřka obecných zájmů jako je čtení a poslech dobré hudby, jsou to letadla, bojová technika, vojenství vůbec, historie... Jsou to věci, které velmi úzce souvisí s modelařením, kterým se zabývám od svých cca 8 let. Záležitosti z těchto oborů mají potenciál mne zaujmout. Mají-li nějakou souvislost s Británií, budou mne zajímat zcela jistě...


Tak se stalo, že se mi doma hromadí Spitfiry - zřejmě nejslavnější (a zcela jistě nejhezčí) letadlo, které kdy spatřilo světlo světa, že střádám modely příslušných typů anglických bojových vozidel, abych z nich v budoucnu poskládal XXX. obrněný sbor (no-celý asi ne) na Belgicko-Holandských hranicích (op. Market-Garden; http://galahad.bloguje.cz/113095_item.php), a nakonec i to, že jsem si ve čtvrtek přinesl domů dýku Fairbairn-Sykes, se kterou jsem se včera pln euforie chlubil.


Zájmy jsou různé, sbírat se dá kdeco, a mne by zajímalo co všechno se takhle někomu může doma objevit. Kvůli čemu vám maminky nadávají, že je to k ničemu, jen se na to práší a co je nejhorší - VY z toho ten prach neotíráte...? na Weblogu Binárního Ládina najdete článek o feminismu (http://binarniladin.bloguje.cz/126031_item.php), který mi připoměl jednu fámu šířenou bůhví kým, a sice že ženy nejsou sběratelky (tím se asi někdo snažil vysvětlit onu výše zmíněnou nelibost našich matek/přítelkyň/manželek nad neutřeným prachem...).


Tedy - Co vás zajímá? Čím se zabýváte ve svém volnu? Co vám dává zapomenout na každodenní starosti (ehm...protentokrát vynechme milenky...)? Sbíráte něco? Jestli ano, co je to?

10 komentářů:

  1. Sběratelství je krásné bláznovství......to jsou slova celebrity, Jiřího Suchého, který sbírá helmy. Ženy sbírají převážně bankovky, co nám zbyly po kapsách při našich ranních návratech, a tak myslím, že sbírání, už pro hloubku zaujetí, je spíše doménou nás mužů.

    Jako kluk jsem kdysi začal s nálepkami od zápalek. Když jsem pak byl u aerolinek, ze stropu mi visely plastikové modely letadel, ale jen ty z NDR, protože tehdy značka Rewell byla jen pouhým nedostižným snem a jen sotva pár kousků se občas objevilo na pultech Tuzexu. Pak to byla filatelie, kde jsem měl i známky za tisíce z přetiskové emise POŠTA ČESKOSLOVENSKÁ l919, ale po náhodně vyslechnutém rozhovoru vlastních dětí jsem dal filatelii vale. Prý budou z těch známek boháči, až jednou umřu. Já a umřít? Nikdy! A tak jsem se dal na chlast... :O))

    Ale v dobrém slova smyslu - dal jsem se do sbírání miniaturních lahviček s alkoholem. Zprvu jsem jsem sbíral všechny druhy, ale má sbírka se postupně rozrostla natolik, že si mne sousedé dobírali, že mně rozsáhlá sbírka vytlačí z bytu a bydlet budu na lodžii. První otázka v anketě tedy není až tak směšná, jak na první pohled vypadá, znám totiž sběratele, kteří mají sbírku ve separátním bytu nebo si pro ni postavili na zahradě domeček.

    Tak jsem se specializoval a sbírám jen whisky, whiskey a bourbon. Zbylé exempláře z někdejší všeobecné sbírky mi posloužily jako výměnný artikl s celým světem. Dostal jsem se až k 2000ks a má sbírka, jež je největší sbírkou whisky v ČR, byla několikrát prezentovaná i v TV a v ostatních mediích. Sem tam něco i publikuji v zahraničních sběratelských časopisech. Ve sbírce mám i celou řadu evropských unikátů. Nechcete se někdo stavit na panáka? Stojí 40.000 !

    ...a to jsem ti chtěl původně napsat, jax mohl dát za kudlu tak hříšný prachy... :O)) )

    OdpovědětVymazat
  2. Tak tahle vášeň by se líbila mému taťkovi, jelikož on whisky rád - skotskou z principu a kanadskou proto, že mu ji občas přivezou příbuzní v Kanadě žijící.

    Že je rozdíl mezi whiskou a bourbonem vím. Jelikož přes alkohol nejsem odborník, dokážu onen rozdíl posat pouze tak, že jedno mi chutná, druhé nikoliv. Ale asi by nebylo na škodu vysvětlit rozdíl mezi "whisky" a "whiskey"...

    Echm...jak jsem mohl dát za kudlu tak hříšné peníze...? Inu, věřte, že trpěl jsem jako pes - radši bych ji také nafasoval ;o)))

    OdpovědětVymazat
  3. whisky kontra whiskeyWHISKY
    Sám název skotské - whisky - pochází z keltského "uisge beatha", což zamená voda života. Jeho výroba, částečně zahalená výrobními tajemstvími jednotlivých palíren, je založena na tom, že vedle kouře z rašeliny je hlavním komponentem ječmen. Skotská je nikde nenapodobitelná i pro vodu z vápencových podloží, která se v tak optimálním složení nevyskytuje nikde jinde na světě.

    WHISKEY irská
    vyrábena je ve speciálním kotlíkovém destilačním přístroji, leckdy i trojitou destilaci, jež se používá jedině v Irsku.

    WHISKEY americká
    je vlastně žitná, tedy převážně ze žita, na rozdíl od protivně voňavého bourbonu, kde základ tvoří kukuřice. Pravou šlechtičnou mezi americkými whiskey je JACK DANIEL´s Tennessee Whiskey, jež se filtruje přes vrstvu dřevěného uhlí z javoru, která dává tomuto nápoji ojedinělou vůni i chuť lékořice. Vydržím k ní čichat dlouhé minuty, než se napiju...

    OdpovědětVymazat
  4. Děkuji za rozšíření obzorů. Whisky je dobré pití, právě její vůně je asi důvod proč ani jinak téměř abstinující mamka čas od času doušek neodmítne...a nenamítá, když si taťka občas koupí lahev Johnnyho Walkera...

    OdpovědětVymazat
  5. Když jsem byl malej kluk, tak jsem sbíral plechovky od nápojů. Bylo to za komoušů, takže se tady nedali sehnat, ale jezdiljsem kolem hlavní silnice na kole směrem ke hranicím a sbíral je. Takéjsem choidlna burzy. Kolik jsem jich měl? Uz ani nevim. Stovky. Mel jsem na ne specialne vyrobene policky. Ale mel jsem fakt par skvelých kousku,které mám u táty v garáži stále schované. Jsou to plechovky od piva vyrobené pro příležitost Mistrvství světa v kopané v Mexiku roku 1970 (?). Jsou na nich fotky družstev. Takže mám třeba Brazílii a na nich Pelého... Bulhrsko aj. Pak pár hodně zajímavých komínů (vysoké, půllitrovky) a pár soudků. Přestal jsem to sbírat, když jsem začal běhat za holkama...

    Dnes nesbírám nic, jen kupuju dost knih a nahrávám hodně filmů a muziky, ale to není sběratelství jak asi myslíš.

    Čus

    OdpovědětVymazat
  6. Proč by ne? Jak jsem napsal výše - sbírat se dá kdeco... Známky, plechovky...někdo sbírá i zářezy na pažbě...proč ne muziku a filmy... Tohle náhodou jako sběratelství beru - doma mám taky sbírku - 20 bondovek... ;o)))

    OdpovědětVymazat
  7. Plechovky od nápojů, to je vono!Ty sbíraly mé děti, když už rozum braly, Budapešť byla ještě Paříží Východu a jednou z mála zemí, kam se mohlo.

    Děti tehdy vybraly snad všechny odpadkové koše v Pešti i kolem dálničních odpočívadel. Já pak, rozmazlen brněnským samoserem, jsem byl nucen konzumovat ze zakoupených plechovek svinstva, jako Heineken, Budweiser, Guiness, o bavorských nemluvě... ;O))

    Navzdory nepodloženým pověstem, jež mne provázejí, tímto současně prohlašuji, že sbíráním zářezů na pažbě jsem se nikdy nezabýval...

    OdpovědětVymazat
  8. A proč ne? Tuším, že to byl pan Dušek (dokonce snad i v podobných souvislostech) kdo říkal: "Dělal to každý a kdo říká, že ne, ten to dělá dodnes... ;o)))

    Jinak, ačkoliv nedám dopustit na Prazdroj, ohrazuji se proti nazývání Heinekenu svinstvem. Je to jedno z mála pitných zahraničních piv.

    OdpovědětVymazat
  9. 2galahadS těmi pivy, jež jsem jmenoval, to byla jen úsměvná nadsázka. Pochopitelně, včetně těch bavorských, patří k tomu nejlepšímu, co světový pivní trh nabízí...

    Nerozumíme si ani se zářezy na pažbě? Je jimi myšleno sbírání ženských skalpů, kterým se zabývají nadsamci a buldozeři ženských ložnic. Pana Duška sice neznám, ale máš-li na mysli omanii, k té se směle přiznávám a věnuji se jí s nesmírným zaujetím, neboť ženy, jež by stály za hřích, jsou kolikrát v nedohlednu... Až tak! ;O))

    OdpovědětVymazat
  10. Pokud jde o to pivo - k Heinekenu mám zvláštní citové pouto, neboť právě tímto pivem jsem se poprvé opil - bylo to v deváté třídě na zájezdu v Itálii a ráno mi vůbec nebylo špatně. Kde jsou ty časy...?

    Pojem "zářez na pažbě" samozřejmě znám a ta souvislost s větou, kterou pronesl pan Dušek v jednom filmu byla nadsázkou prozměnu ode mne.
    Ženy, jež by stály za hřích v nedohlednu? Jaj - mě stačí takhle zjara vyjít na ulici... ;o)))

    OdpovědětVymazat