sobota 12. března 2005

Red Devils

Arnhem 1944 (up date)

Tak přesně tohle je napsáno na krabici, jíž jsem si před nedávnem
přinesl domů. Pln očekávání jsem ji otevřel abych pak začal bezduše
vejrat na její obsah... Není se co divit - Rudí Ďáblové jsou mé první
figury, objevoval jsem neznámé, a tak jsem celkem pochopitelně šel z
údivu do údivu.


Krabice obsahovala tuším 55 dílů, z nichž zručný modelář dá
vzniknout 4 figurkám britských výsadkářů kteří se účastnili neúspěšného
pokusu o ukončení války do Vánoc roku 1944 - operace Market
Garden: Jeden seržant se Sten gunem v poklusu; jeden kulometčík s
Brenem, v pokleku, připravený ke střelbě; Zbylé dvě figurky pak
představují obsluhu protitankové zbraně, známé jako PIAT - jeden ležící
střelec, druhý podává munici.



Red Devils


Na pohled stavebnice naprosto odpovídala tomu, co jsem slyšel o
jejím výrobci (Dragon). Přesně zhotovené díly, slibující bezproblémovou
stavbu a přinejmenším dobrý výsledek. U kamarádů, kteří již nějaké
figurky na svědomí mají, jsem získával informace a rady do začátku...
Kde vzít materiál na kšandy a popruhy, jak postupovat při stavbě...o
tom se ještě zmíním.


S nadšením jsem se pustil do stavby, svědomitě se držíce rad svých
zkušenějších kolegů. Začátek byl opravdu bezproblémový - spojil jsem
nohy a trup, kteréžto sestavy jsem po zatmelení některých menších spár
barvil. Jelikož jsem začátečník, nezabýval jsem se nějakým stínováním a
jinými podobnými figurářskými finesami a figury barvil "naostro"
odstíny, jež jim náležely. Největší potíže mě tedy potkaly právě při
shánění barev na britské uniformy, z nichž se ještě celkem bezproblému
dá sehnat tzv. Uniform khaki na Battledressy M 37. Jinak nefunguje nic
- tedy pokud nebudu počítat univerzální barvy jako je "ksichtovka" nebo
černá (boty) a požadované odstíny musíme namíchat. To se týká hlavně
základní barvy anglických výsadkářských bund Denison - jakási tmavší
písková barva neodpovídá prakticky ničemu, co na trhu najdeme. Zelené a
hnědé skvrny na Denisonech jsem udělal pomocí barev Field green a
Leather brown od firmy Testors. Jak jsem totiž slyšel a na vlastní kůži
si i vyzkoušel - ani tak nezáleží na přesnosti odstínu, jako spíše na
dodržení kontrastu, což mi oba výše zmíněné odstíny umožnily.


Dalším krokem bylo barvení rukou. Tuto činnost provádíme ještě před
přilepením těchto končetin k trupu - umožní nám to nabarvit je opravdu
"poctivě" - tedy bez případného prosvítání nenabarveného polystyrenu na
místech, kam se štětcem prostě nedostaneme. Zde jsem již byl nucen
figurky sochat "sólo" tedy jednu po druhé. První přišel na řadu onen
Stenem vyzbrojený seržant, před cca měsícem jsem dokončil kulometčíka,
obsluha PIATy mne teprve čeká...


Tento postup ukázal se býti nadmíru šťastným, neboť umožnil mi
poučit se z předchozích chyb a vyléčil mne i z bezmezné víry ve firmu
Dragon... Při stavbě první figury jsem totiž postupoval tak nějak
lidsky - tedy nejdříve sestavil figuru, pak jsem se začal zabývat tím
co bude mít v rukou. To byla chyba, protože když jsem přilepil ruce k
trupu, pažba Sten gunu se do podpaží už nevejde. Stavebnice totiž
obsahuje "luxusní" verzi této zbraně, mající dřevěnou pažbu,rukověť pod
hlavní a pistolovou pažbičku u spouště. Jsem si jist, že z takto
upravené zbraně se střílelo lépe, než ze standartního Stenu, ale pro
mne byla dosti nevýhodná - Trubkovou pažbu verze Mk.II, nebo naohýbaný
profil verze Mk.III bych do podpaží již slepeného seržanta asi nějak
narouboval, ale masivní dřevěná pažba mi to prostě neumožnila. Dlouho
jsem dumal, co s tím - Uvažoval jsem dokonce o tom, že ze seržanta
uděláme důstojníka a místo Stena dostane jen pistoli Colt M 1911, která
pažbu samozřejmě nemá. Nakonec mi od problému pomohla hra Hidden And
Dangerous II, kde vystupují také britští výsadkáři a Steny nosí tak
nějak "pažbou ven", seržanta jsem to tedy "naučil" také.


Připraven na podobné nesnáze pustil jsem se do dokončovacích prací
na kulometčíkovi vědom si toho, že u něj by mi výše popsané řešení
neprošlo... Nicméně to firmě Dragon nezabránilo v tom aby podobný
problém před modeláře nepostavila právě i v jeho případě. Pakliže
bychom přilepili pravou ruku k trupu, pažba Brenu by se pod ní nevešla
ani náhodou. Chvíli jsem dumal co s tím, a pak jsem to vyřešil způsobem
asi malinko brutálním, ale troufám si tvrdit, že jediným možným - ruku
jsem přilepil pomocí většího množství tmelu tak, že na trup doléhala
pouze v horní části ramene. V podpaží tak vznikla mezera dostatečné pro
pažbu lehkého kulometu Bren.


Obsluha PIATy mne teprve čeká. Troufám si tvrdit, že u těchto dvou
figur mne podobné problémy nečekají. Je to dané hlavně tím, že tyto dvě
figury jsou vymyšleny tak, že mají obsazenu buď jen jednu ruku, anebo
obě, ale nezávisle na sobě - Muž, kteý podává munici drží v pravé ruce
pušku Enfield Mk.IV, v levé pak granát do PIATy. Střelec leží jednu
ruku má na čemsi, čemu se u normální zbraně říká předpažbí, druhou
rukou si říká o další granát... Dá se tedy říci, že jim ty věci do
rukou nějak naroubujeme...


Ještě trochu okomentuji výsledný dojem z figurek již hotových.
Seržant měl mít na hlavě helmu, přičemž pásek od ní měl mít rozepnutý a
tento ležérně plandat pod bradou. Jelikož jsem měl na vrakovišti
nepoužité díly ze stavebnice Commando car od Italeri (o ní někdy
příště), mezi nimiž byla figurka řidiče a pár pokrývek hlavy - mezi
nimi baret, použil jsem tento baret pro seržanta. Řekl jsem si, že když
jsou to Rudí Ďáblové, tak by tam nějaký ten červený baret měl být...
Sice jej má jeden z PIATistů, ale jedna figurka ze čtyř mi přišla
málo... A ejhle - baret sedí a sluší...


Kulometčík je asi právě díky své mohutné zbrani velmi efektní
figurka, helma hází stín do tváře a tato vypadá o něco vzteklejší...
Bohužel dojem kazí poněkud divná pozice, ve které se nachází. Voják je
v pokleku, v palebné pozici, které odpovídá lehký předklon. Jenže
předklon té figury vůbec není lehký a tato bez opory padá na hubu...
Snad se mi to na budoucí diorámě podaří nějak skrýt nebo využít...


Závěrem tedy musím konstatovat, že kvalita stavebnice není nic extra
a bude se prodávat asi jen díky atraktivitě obsahu. Na úspěchu se asi
podepíše i fakt, že na trhu není jiná sada britských výsadkářů v
měřítku 1:35... Dragon před nedávnem přišel na trh se sadou nazvanou 2.
regiment SAS - France 1944 - Historicky vzato - jedná se rovněž o
příslušníky anglických výsadkových jednotek, ale poněkud speciálnějšího
charakteru - Jen během bojů v Itálii byla SAS krátce používána jako
elitní pěchota, jinak sloužila jako průzkumná a diverzní jednotka
operující za frontovou linií. Tuto sadu mám doma také a pohled na
výlisky o poznání kvalitnější, než v případě Rudých Ďáblů slibuje
mnohé... Uvidíme, co se z toho vyklube
.

2 komentáře:

  1. SASTy figurky SAS se dají docela dobře použít i jako \"obyčejní\" Red Devils z Arnhemu. Jenom samopalník by nemohl mít Thomspona.

    OdpovědětVymazat
  2. Jasně, že dají...S tim Thompsonem by nebyl problém - v krabičce je i rámeček s typickýma britskýma zbraněma - dvě Enfieldky, Sten Mk.III a Bren... Mě se na tom frajerovi se samopalem nelíbí spíš ta větrovka. On totiž nemá klasickýho paragánskýho Denisona, ale nějakou větrovku s kapucí, o který vůbec nevim, jestli jí řadoví výsadkáři nosili. Ale na druhou stranu - když se voják stará, voják má, takže proč by jí mít nemohl, že...?

    OdpovědětVymazat