sobota 2. července 2005

Oštěp

aneb První Delta

V roce 1948 vypsala RAF specifikace na stíhací letoun pro každé počasí, který by byl schopný dosáhnout rychlosti 600 mil za hodinu ve výšce 40000 stop. Soutěže se tehdy zůčastnila i firma Gloster Aviation se svým návrhem a zakázku získala. Letoun, který u Glosterů postavili, byl dvoumístný, dost velký, poháněly jej dva motory a poprvé na něm bylo použito trojúhelníkové křídlo, dnes známé coby "delta". Ocasní plochy byly ve tvaru písmene "T". Ze specifikace též vyplynulo, že Gloster Javelin, jak byl letoun pojmenován, bude prvním letounem RAF schopným nést a použít řízenou munici.


První prototyp výrobního čísla WD 804 poprvé vzlétl 26.11.1951 Byl poháněn dvojicí motorů Saphire Sa6 a ukázal se býti velmi nadějným. Sériové stroje dosahovaly maximální rychlosti okolo 700 mil za hodinu a jejich dostup se pohyboval okolo 52000 stop. RAF stroj přijalo do výzbroje a nahradilo jím dosluhující letouny Gloster Meteor NF.Mk.11/12 a de Havilland Venom NF.Mk.3. Není bez zajímavosti, že tento projekt byl zčásti financován Američany na základě programu Mutual Defence Aid Plan.


Do výzbroje RAF byly Javeliny zařazeny v roce 1956. Vyráběli se v nevelkých počtech, ale přesto vzniklo celkem velké množství verzí:


F(AW).1: motory Saphire Sa6, radar AI17, výzbroj tvořily 4 kanony Aden ráže 30mm v křídlech


F(AW).2: motory Saphire Sa6, radar APQ43, výzbroj nezměněna


F(AW).4: jediná změna oproti předchozí verzi spočívala v použití plovoucí VOP


F(AW).5: varianta se zvýšeným doletem (nádrže po 250 galonech v každé polovině křídla)


F(AW).6: F(AW).5 s radarem APQ43


F(AW).7: motor Saphire Sa7, výzbroj rozšířena o čtveřici PLŘS Fire Streak


F(AW).8: novější verze motorů Sa7, autopilot, účinnější odmrazování překrytu kabiny


F(AW).9: lehce přepracované křídlo


F(AW).9(R): F(AW).9 s prodlouženým doletem


T.3: cvičná verze - F(AW).2 se zdvojeným řízením


Tolik k letadlu, jež v mnohém udalo směr dalšímu vývoji v oblasti stíhacích letadel. Krásy moc nepobralo a dá se říci, že v tomto směru je to typická britská konstrukce té doby - divná, ale má něco do sebe. Závěrem několik obrázků:


WD808


Jeden ze čtyř prototypů - WD 808


F(AW).1


Hezký pohled na Javelin F(AW).1


F(AW).8


Fire Streaky vyzbrojený Javelin F(AW).8


 

Žádné komentáře:

Okomentovat