neděle 3. července 2005

Bucaneer

aneb Piráti ve službách RAF

Je tomu více než padesát let, co Britské Královské Námořnictvo vydalo prostřednictvím specifikace NA.39 požadavek na dvoumístný útočný stroj schopný rychlého letu v nízkých letových hladinách (pod tzv. radarovým stropem), to vše s tisíci librami pum v pumovnici.


Buccaneer I


Buccaneer S.2


Vítězem daného výběrového řízení se stala firma Blacburn se svým Buccaneerem. Stalo se tak v roce 1955. V roce 1958 se uskutečnil první let a o rok později byla zahájena výroba 40 kusové série Buccaneerů verze S.1. Let prvního sériového stroje se uskutečnil v roce 1962, aby o rok později ve službě na letadlových lodích nahradili letouny Supermarine Scimitar. První peruť, která dostala do výzbroje "Bucy" byla 801th sq. FAA, operující z paluby letadlové lodi HMS Ark Royal.


Buccaneer II


Buccaneer S.2B vyzbrojený čtyřmi raketami Martel


Poměrně brzy se ukázalo, že motory de Havilland Gyron Junior o taho cca 7000 liber, jsou pro Buccaneer poněkud slabé a proto byly nahrazeny pohonnými jednotkami Rolls Royce Spey o tahu až 11000 liber. Nová verze dostala označení S.2 a do služby se dostala v říjnu roku 1965. Ve stejném roce bylo 16 Buccaneerů dodáno do Jižní Afriky pod označením S.50.


Buccaneer III


Buccaneer v nízkém letu - výzbroj tvoří 8 pum po 500 librách


V perexu jsem sice zmínil službu u RAF, ale pravda je taková, že RAF o Buccaneery dlouho nejevila zájem. Věci se změnily až poté, co RAF nebyla schopná najít pro dané úkoly letoun podobných kvalit. V roce 1969 tedy vybavila dvě perutě (12. a 208.) letouny, které vyřadila FAA. Druhá vlna dodávek Buccaneerů pro RAF - a nutno podotknout, že větší z těch dvou - proběhla koncem sedmdesátých let, kdy Royal Navy vyřadilo ze služby poslední "velkou" letadlovou loď a pro Buccaneery tak neměla použití.U RAF si Buccaneer ostudu neudělal. Perutě jím vybavené sklízeli na všemožných cvičeních, jako třeba americký Red Flag, jeden úspěch za druhým. Většina jím vybavených perutí sloužila na základnách v Německu, kde se uplatnil kromě své původní role útočného letounu i jako velmi solidní platforma pro průzkumné systémy. Ve službě vydržel až do roku 1992 a během války v Perském zálivu posloužil jako návodčí pro Tornada.


Po konstrukční stránce bych Buccaneer charakterizoval takto: Dvoumotorový, dvoumístný, podzvukový, proudový středoplošník s ocasními plochami ve tvaru písmene "T". Použité motory Spey neměly komoru pro přídavné spalování. Do trupové pumovnice se vešlo 1000 liber bomb. Celková nosnost stroje se pohybovala okolo 7 tun. Pro zajímavost bych uvedl, že ačkoliv byl Buccaneer podzvukový stroj, ukázalo se, že při letu v nízké letové hladině, zatížen 4000 librami pum (tedy v útočné konfiguraci) dosahuje vyšších rychlostí, než třeba o generaci mladší nadzvukové stroje F-111, Tornado nebo Su-24 při stejném zatížení.


Buccaneer IV


Typické výzbrojní kombinace Buccaneerů. Za Ruštinu se omlouvám, v jiném jazyce jsem toto schéme bohužel nenašel.

6 komentářů:

  1. Asi je to hodne od veci, ale me by zajimalo, proc Pappa Orion, pro me pan czesky rapper, zpiva "Jsem Mitch Bucaneer, mám stáhnutý plavky, straším v Podolí ve sprchách a v punčochách..."

    OdpovědětVymazat
  2. Bukanýři byli původně lovci divokých prasat na Ostrově Haitikteří své úlovky zpracovávali uzením. ( bukanováním- francouština ? )Španělům se jejich pobyt nelíbil, snažili se je dostat pryč - a udělali si další nepřátele. Z ostrova se dá utéct jen na moře - k pirátům. A tak se z výrazu pro uzení stalo synonymum pirátství.

    OdpovědětVymazat
  3. :o)))))))))MC Bimbomasox: Pžznávám se bez mučení, že motivy Pappa Oriona vážně neznám...:o)))
    Ale text je to objevnej - až potkám v Podolí Bukaneera, budu vědět, o koho jde.

    Halladin: Nemáš ten pocit, že Španělé měli svého času zvláštní talent na výrobu nepřátel?
    Ale zpátky k éru. Buccaneer mě zaujal už když jsem ho viděl poprvé (tuším, že v katalogu firmy matchbox). To letadlo prostě na své kvality vypadá a budí respekt. Ve mě určitě.

    OdpovědětVymazat
  4. Španělé dostali na Ameriku " monopol" od papeže :-) ( kromě Brazílie)
    a zřejmě ho brali vážně :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Václav Sellner16. září 2005 1:02

    RadomStavím čtvrtku Bukanýra nevíte někdo o fotkách sklopeného radaru

    Díky

    OdpovědětVymazat
  6. Mrkni se sem...
    http://www.vejrazka.name/Bristol/20061021_Yeovilton/target13.html

    Na okolnich fotkach je (blbe) zachycena nahravka pristavani Bukanyra na letadlove lodi...

    OdpovědětVymazat