úterý 12. července 2005

Commando Car (up-dated)

aneb Tunning podle SASBritská Special Air Service existuje (téměř) nepřetržitě od roku 1941. Během bojů v severní Africe ji založil poddůstojník skotské gardy David Stirling jako malou výsadkovou jednotku složenou z mužů, majících perfektní výcvik hlavně pro záškodnické akce. Jednotka měla 60 mužů a 6 důstojníků. První akce skončila fiaskem - cíl mise nebyl splněn a navíc se vrátila pouze třetina jednotky. Stirling proto poněkud modifikoval způsob použití své jednotky. Spojil se s průzkumnou jednotkou LRDG (Longe range desert group), která během následujících misí zajišťovala přepravu SAS. Tak začlo o něco slavnější období - později SAS dostala vlastní vozidla. Jeepů bylo všude dost a SAS je dovedla využít velmi efektivně.
Později v Evropě, těsně před vyloděním v Normandii, Britové tuto taktiku boje oprášili a použili znovu, tentokráte ve Francii. Díky jejich činnosti se německý wehrmacht musel mít neustále na pozoru a i to bylo celkem často málo. Vlastně se dá říci, že SAS se na území okupované Francie začala chovat až drze - na anténách jeepů bylo možné vidět ve větru plápolat Britskou vlajku, coby identifikační znak pro stále častěji se objevující spojenecké stíhací bombardéry...
Tolik k historii. Model samotný je v měřítku 1/35 a vyrábí jej firma Italeri. Není nijak složitý a záludností mě při stavbě také moc nepotkalo. Největším problémem tak bylo poměrně velké množství malých a ještě menších součástí, které ale nalezneme u většiny modelů, tedy ani tohle nebylo nic překvapivého. Součástí modelu je i figurka řidiče, kterou jsem ale nepoužil a to hned ze dvou důvodů. Prvním je fakt, že dotyčný je Američan (má americkou uniformu) a jako takový nemá ve vozidle SAS co dělat. Druhým důvodem je fakt, že model bude součástí diorámy, ke které jsem již figury koupil a tahle by byla jaksi navíc...
Jak říkám stavba byla celkem bezproblémová, proto jen pár postřehů.
1) Model má velmi slušně zpracovaný podvozek a zároveň mne překvapila přítomnost makety motoru. Italeri je italský výrobce s italskou mentalitou, která se na jeho výrobcích občas projevuje tak, že co nebude vidět, není potřeba do stavebnice cpát. S tímto modelem si v Calderaře pohráli s nečekanou pečlivostí.
2) Pokud by si někdo náhodou rozmyslel stavbu speciálu SAS a rozhodl se pro klasickou štábní úpravu, má možnost přehodnotit své cíle i po zakoupení modelu - z krabičky lze pomocí alternativních dílů postavit obě varianty. Navíc jsem zjistil, že speciální úpravy jeepů pro SAS měly velké množství podob a ani v jejich stavbě nám výrobce klacky pod nohy nehází.
3) Je potřeba si sehnat fotografie skutečného vozidla. Stavebnice bůhví proč neobsahuje obtisky, takže označení bude potřeba vyčíst právě z oněch fotografií. Nevěste hlavu - na netu je takových fotografií dost a dost. Jak jsem zjistil, některá vozidla jezdila bez jakéhokoliv označení, takže ani absence obtisků nepřináší zásadní problémy.
4) Barevné odstíny, které nám výrobce doporučuje pro zbarvení modelu je třeba brát s veeelkou rezervou. Ale kdo zná Italeri, ten se na tuto část plánku snad už ani nedívá. K tomuto bojkotu jsem přikročil i já poté, co mi výrobce ke zbarvení britského pěchotního tanku Valentine doporučuje použít barvu Gull Grey, kterýžto odstín dnes používá letectvo Námořní Pěchoty Spojených Států... Chybička se vloudí.
5) Připravte se na jakousi hračkovitost modelu. Výrobce se nám snaží vnutit otáčecí (šmajdající) kola, pohyblivé (rozviklané) lafety kulometů, atp. Zkušenější modelář už také ví své...
Za sebe mohu říci, že model je to hezký. Slepitelný bez větších potíží a k sehnání za velmi přijatelnou cenu. Jeepy jako takové se mi vždycky líbily, ale poté, co jsem tohle vozidlo spatřil, když si ho vzali do parády technici od SAS... No posuďte sami..
.
Moc čistej nezdá se vám...?

To už je lepší...:o)))

5 komentářů:

  1. Jak jsem už kdesi psala, brácha stavěl modely a proto vím moc dobře, kolik trpělivosti tento koníček obnáší. (abych byla přesná, dost u toho nadával:)) Nesměla jsem se přiblížit ani na krok ke stolu a s vysavačem už teprve! V krabici měl jakési komponenty a pokud změnily místo uložení, byla mela!
    Pamatuju si dost dobře na poličky v pokoji, kde se mohlo jen koukat...;)
    Mezi námi, štvalo mě to a občas jsem mu něco přemístila s výrazem absolutně mrtvýho brouka... :))

    OdpovědětVymazat
  2. Jani,jen tak mezi náma - šahat modelářovi na jeho náčiní chce asi tolik odvahy kolik musí mít pán domu na to, aby se obutý prošel po koberci, který paní domu právě vyluxovala...
    Tím chci říci zhruba tolik, že já bych na Tebe ty vražedné pohledy asi vrhal také;o)))

    OdpovědětVymazat
  3. :))no to je mi jasný! Bylo mi asi dvanáct, takže budiž odpuštěno :) Ale i dnes bych mu s chutí vyvedla nějaký další kousek ;)
    Už se na něj těším!! Jestli on na mne, to se pozná :)

    OdpovědětVymazat
  4. Jani,určitě taky...;o)))

    OdpovědětVymazat
  5. moje stavbaprave tento model stavim neni vubec obtizny a to je to muj vubec prvni model a
    uprimne taky nesnasim kdyz se nekdo okolo mota kdyz lepim

    OdpovědětVymazat