MiGy dolétaly. Alespoň u nás definitivně ano. Pravda je, že díky značné neodbornosti našich polistopadových ministrů obrany byla letadla konstrukční kanceláře pánů Mikojana a Gurjeviče vyřazována v ne právě logickém pořadí. První v Čechách dolétaly nejmodernější mašiny, jaké jsme kdy měli - MiG-29. Dolétaly u nás po rozdělení Československa kvůli tomu, že se na území tohoto již neexistujícího státního útvaru nacházela pouze jedna sestava diagnostické techniky pro tyto stroje a tu si vydupalo nově vzniklé Slovenské letectvo. Stejně tak si vydupalo i absolutně bezvadný technický stav letadel, jež mělo přebrat. Ani poměr dělení MiGů-29 nebyl právě standartní - Zatímco veškerá ostatní technika se mezi dvě nově vzniklé armády dělila v poměru 2:1, Migy-29 se dělily v poměru 1:1. Aby bylo jasno - vůbec nevyčítám Slovákům, že si na nás vymohli takové ústupky. Vyčítám to právě výše zmíněné neodbornosti našich ministrů, kteří na tyto podmínky bez řečí přistoupili...
Osud našich MiGů-29 byl čím dál tím smutnější. Protože díky absenci diagnostické techniky prakticky nebyla možná údržba, byly naše stroje nějakou dobu odstaveny na letišti v Českých Budějovicích a naši vládní činitelé pro ně sháněli kupce... Zůstává mi dodnes rozum stát nad tím, že snad nikdo ani na chvíli neuvažoval o nákupu oné pro údržbu nezbytné techniky ve chvíli, kdy České vzdušné síly za Mig-29 neměli náhradu. Našich deset MiGů-29 bylo prodáno do Polska. Tedy - vyměněno do Polska. Tento obchod budiž dalším příkladem pronikavé inteligence našich politiků. Letadla byla vyměněna způsobem kus za kus. Přepočteno na peníze tak Poláci dostali MiGy-29 za 40% jejich skutečné hodnoty. Toto číslo se ještě sníží, uvážíme-li, že součástí dodávky byly náhradní díly včetně 11 motorů RD-33...
Po smutném odchodu MiGů-29 status toho nejlepšího získal MiG-23. Krásný stroj, siluetou připomínající šipku. Provoz byl ukončen v roce 1998 z důvodu ukončení životnosti. Poslední let MiGu-23 v českých barvách provedl major Zdeněk Ouda na stroji číslo 4644 26.října 2000.
Od té doby leželo břímě případné obrany vzdušného prostoru České republiky na hřbetě přesluhujících letadel MiG-21. Legenda, která si udělala jméno během války ve Vietnamu na tuhle práci už ale nemohla stačit. Intenzivně se proto už od roku 1997 hledá náhrada, o které se konečně rozhodlo celkem nedávno a jíž se má tu čest stát britsko-švédský letoun J.A.S.-39 Gripen. Asi nikomu neušlo, že ani tohle se neobešlo bez několika projevů tuposti našich politiků, z nichž mnozí prosazovali pronájem cizí stíhací eskadry, jež by náš vzdušný prostor měla bránit za nás. Ve hře byla Luftwaffe, Royal Air Force a Armé de l'Air, přičemž nejvíce se mluvilo o Luftwaffe. Sice nejsem veterán 2.světové války, ale černé kříže nad Čáslaví by se mi nelíbily ani v nejmenším... Alespoň tentokrát však (kupodivu) zdravý rozum vyhrál a naši piloti budou létat a budou tak činit takříkajíc "ve svém".
Provoz MiGu-21 byl ukončen v sobotu 30.4.2005 a rozloučení to bylo jistě velkolepé. MiG-21 si něco takového nejspíš zaslouží, protože našemu letectvu sloužil 40 let a nutno dodat, že dobře. Byl to zároveň poslední MiG, který se u nás vyráběl v licenci a u kterého jsme měli povolený export. V posledních letech jeho služby na něj mnozí hleděli s despektem, protože na práci, jež mu byla svěřena, již nestačil a ve srovnání s novými stroji ztrácel dech. Málokdo v tom viděl ctnost, srovnatelnou snad s věrností psa, pracovitostí pivovarského valacha a neúnavností mezka, ale přesně tyhle vlastnosti MiG-21 měl. Během let své služby se ukázal jako jeden z nejméně poruchových a nejbezpečnějších letadel, které český pilot kdy sedlal.Včera jsem koukal na zprávy, kde se o konci služby MiGů v našem letectvu zmínili. Slovo dostal nejeden pilot, který s těmito letadly má zkušenost a nejeden skoro brečel, vědouce, že teď už čeká jejich stroje jen sešrotování...
A pro všechny, kteří by se mi v komentářích chystali na MiGy házet špínu ještě přidám slova, jež zazněla z úst pilota Václava Vaška: "MiG-21 má oproti západním strojům pochopitelně mnoho nevýhod, ale také spoustu výhod. Něco mu chybí na přístrojovém vybavení, ale každý ví, že Rusové byli vždy o koňskou délku před zbytkem světa v aerodynamice." A je to pravda. MiG-21 se v mnohých aerodynamických charakteristikách vyrovná i o dvacet let mladším letadlům F-16 nebo Mirage 2000...
Letecké katastrofy - fotky a videohttp://univers-cite.qc.ca/tucs/crash_video/
OdpovědětVymazatAnquetile,kdesi jsem slyšel (a něco pravdy na tom je), že ještě nepostavili letadlo, které by neskončilo na zemi... Otázkou je, jak často se tak stalo proti pilotově vůli... A jednadváca se pilotově vůli obvykle moc nevzpouzela...
OdpovědětVymazatA ja jsem letadlem jeste nikdy neletela, jake to je se vznaset?
OdpovědětVymazatčerné kříže nad Čáslaví
OdpovědětVymazatuz davno litaji. :-))
Startuji v Geilenkirchen
Air Base v podobe AVACS
letounu a berou to pres
vsechny nove EU-zeme a
Jugoslavii.
Akorat ze je to cerny kriz
"NATO+OTAN"
Lucy,je to paráda. Já teda neseděl ve stíhačce (teda jednou jo - to jsem byl ještě malej capart, ale to se nepočítá, protože stíhačka jen tak bezcílně postávala na VPD), jen ve velkém dopravním letadle, ale pocit je to moc fajn...
OdpovědětVymazatPetře,myslím, že víš, které černé kříže jsem měl na mysli...
OdpovědětVymazat"Let's roll""Jdeme na to!"
OdpovědětVymazat- ono chronicky známé údajné zvolání hrdinů z řad cestujících letu United Airlines Flight 93 je naprostá lež. Přes zjevné snahy CIA a Pentagonu existuje na internetu celá řada důkazů, že 11.září 2001 po útoku na WTC a Pengagon 4.letadlo, kde "údajně" cestující přemohli arabáče a éro při rvačce havarovalo v Pensylvánii, bylo ve skutečnosti sestřeleno americkým vojenským letectvem:
http://www.wnd.com/news/article.asp?ARTICLE_ID=30682
a tady další stovky linků s důkazy:
http://www.apfn.org/apfn/WTC.htm
To byla ovšem politická záležitost. Ovšem dlouhodobě jsou snahy, aby o leteckých haváriích vojenských i civilních letadel se veřejnost dozvěděla co nejméně. Co se týče zaujetí posádky pro pilotáž, mohu posloužit kuriózní historkou, o níž se příliš neví. Při přeletu prázdného letadla Československých aerolinií došlo z technických důvodů k nouzovému přistání na letišti v Ženevě. Po záchranné samonafukovací skluzavce tam tehdy sjížděli dolů všichni piloti jen ve slipech a stewardky ve spodním prádle... ;)))
Jejda,to moh bejt docela příjemnej let...
OdpovědětVymazatvim, ktere krize.
OdpovědětVymazatAle s temi MIGy to nechapu.
Kdy po konci NDR prevzala
Bundeswehr Volksarmee,
tak si zadreli za nehet
pomerne dost 29-tek MIGu.
Smejou se do pesticky
a budou jeste hoooodne
dlouho s nema litat.
(Je to mooc levnejsi jak Tornado)
Co se týká Migů29dělení 1 : 1 si slováci nevydupali. Bylo jim nabídnuto z české strany. Jako kompenzaci si česká strana vzala všechny MIGy 23.Důvod ? 29 strašně žerou palivo, a představy po revoluci byly poněkud velikášké - Koupit západní stíhačky v počtu asi 30 kusů. A k tomu 72 L159, které byly opravdu objednány, vyrobeny a přwevzaty.
OdpovědětVymazatVe hře byla i modernizace MIGů 21 - jak provedli Rumoni s pomocí Izraelců, a modernizovali jich asi 60. Tato varianta byla nakonec odmítnuta.
Ten prodej polákům nakonec nebyl až tak ztrátový - Němci nakonec své Miginy ( tuším 23 kusů)prodali polákům za 1 euro za kus. Nějaký materiál ovšem už poláci zaplatili normálně. Tyto letadla už byly adaptovány pro provoz v NATO.
Halladine,že je MiG-29 celkem nenažraný éro, to vím. Ale nevím ,kde se v kom vzal ten dojem, že na vojenské mašině se dá ušetřit. Stíhačka je vždycky drahá a vždycky musí dostat nažrat, jinak je k ničemu. Rozhodujícím faktorem by podle mého měly být užitné vlastnosti stroje a asi se oba shodneme, že MiG-29 byl všechno možný, jen ne špatný éro...
OdpovědětVymazatK těm Polákům - vnímání toho obchodu je možná otázkou prezentace na veřejnosti. Při ceně jednoho eura za kus si troufám tvrdit, že Němci je prodávali za symbolickou cenu a věděli o tom. Naši je vyměnili kus za kus při poměru cen, který jsem zmínil už v článku - vrtulník se přeci jen za symbolickou cenu dá považovat jen velmi obtížně, ale cenu stíhačky také nemá... Ať na to koukám kudy chci, vždycky mi z toho vychází, že u nás jen někdo neumí počítat...
Galahade, ty naše miginy jsmw doatali v roce 88. Nebyly to nové mašiny - pár let už létaly v Rudé armádě. Navíc v době prodeje jich bylo schopných letu tak 7,8. Vesele se kanibalizovalo. A v té době byl v Rusku dost bordel na dodávky se nedalo spoléhat...Pro ty ostatní si Poláci přivezli součástky, aby to bylo schopno odletět.. Letka by jen na palivu prolétala v tehdejších cenách asi 3 mld ročně.
OdpovědětVymazatJen připomenu. Slováci měli deset Migů 29 z dob federace. Koupili další z Ruska v rámci deblokace.
Dnes je jich letuschopných tak 6.
A další nevýhoda - tahle verze Migů je čistě stíhací - nemá schopnost vést útoky proti pozemním cílům. No - naše Gripeny vlastně taky ne :-) downgradem softveru se docílilo to samé. Ale softvér je možné kdykoli nahrát.
U těch migin by to bylo horší.
Jinak - nebylo to kzus za kus. Pokud vím, za deset migin jsme dostali 11 vrtulníků.
Fungl nových, alespoň pokud vím.
Ahoj!
Halladine,jde o to, že za ně dlouhou dobu - vlastně víc než deset let - nebyla adekvátní náhrada. A jestli těch vrtulníků bylo deset nebo jedenáct je už celkem jedno, protože hodnota té dodávky z Polska je na úrovni necelých 40% hodnoty těch deseti MiGů. Vrtulníků má naše letectvo poměrně dost, nebylo tedy potřeba někde získávat nové a ještě za cenu likvidace stíhacího letectva...
OdpovědětVymazatGalahade.Migy 29 bylo možno sehnat poměrně snadno a lacino. Jen ten servis....
OdpovědětVymazatPostsovětské státy byly ochotny prodat cokoli. I Moldávie nějaké prodala...
Ale všechno zlé k něčemu dobré..
Dnes máme gripeny. konec vše napravil.
A věřím, že jich nakonec bude víc než 14..
já si myslím, že je jedině dobře, že jsme 29ky vyměnily. ty sokoly aspoň poslouží jako SAR. 29ky byly nenažraný, strašně poruchový a je to letadlo, s kterým toho neuděláš o moc víc než s jednadvactkou.
OdpovědětVymazata ten soft u gripenů... mohl být.. mohl. bohužel naše chytré hlavy prohlásily, že jsme to nikdy neměli a tak to neni potřeba ani teď. a proto se teď zase vesele přelítávalo do švědska, aby to upgradovali :D
Opakuji se nerad, ale......občas to jinak nejde.
OdpovědětVymazatArmáda jako taková je vždycky ztrátová instituce. Stát na ní v životě nebude vydělávat a uštřit na ní lze pouze v tom extrémním případě, že dotyčný státní útvar žádné ozbrojené síly nemá. Hodnotit kvalitu stíhačky z hlediska ekonomiky provozu je z tohoto důvodu nesmysl, protože to prostě nebude ekonomické nikdy!
Tvrzení, že s MiGem-29 toho neudělám o moc víc, než s MiGem-21, je mimo. Přístrojové vybavení na socialisticky skromné úrovni nikterak nemůže zastřít skutečnost, že trup MiGu-29 je narozdíl od jedenadvácy konstruován jako vztlakové těleso a motory dávají solidní přebytek tahu. Jinými slovy ovladatelnost stroje a jeho celkové letové vlastnosti jsou na úrovni, o níž se pilotům mnoha západních brusů může jen zdát...
A pokud jde o přístrojové vybavení, jako mantru těch, kteří \"prodej\" MiGu-29 schvalují, tak pouze dva postřehy:
1) Američané i Japonci používají letouny F-15 Eagle. Stroje těchto dvou uživatelů mají společné vlastně jen vnější rysy, neb elektroniku si Japonci dodali z větší části sami. Nevyhovující vybavení, nebo jeho úplná absence, tedy není argument, protože elektroniku přidat nebo vyměnit dnes není problém.
2) MiG-29 u VVS, jakož i ostatních letectvech států Varšavské smlouvy představoval protiváhu americkým letounům F-16. Když MiG-29 přicházel do výzbroje VVS, Falcona strčil do kapsy po všech stránkách, včetně onoho přístrojového vybavení. MiG-29 měl v \"základní výbavě\" rakety R-73, které jsou naváděny prostřednictvím zařízení instalovaného na pilotní přilby. Pilotovi tedy pro zničení cíle stačilo udržet cíl ve svém zorném poli. Narozdíl od Falconu MiG-29 navíc uměl nosit protiletecké rakety středního a dlouhého dosahu. Jediný problém byl v tom, že v době, kdy F-16 u evropských uživatelů procházela programem MLU, který většinu nedostatků odstranil, vývoj MiGu-29 ustrnul. Čímž se vracíme k bodu 1...