pondělí 29. května 2023

Alchymisti od Vávrů

 

 aneb Kümmelherrgott, to je dobrota!

Je v posledních letech módou, že vedle piva a vína hostince mají v nabídce širší paletu určitého typu destilátů. Velmi často rumů, o něco méně často whisky. Obého je nepřeberné množství a lidem to chutná, obojí se tedy dá považovat za sázku na jistotu.

V mém oblíbeném hostinci U Vávrů šli jinou cestou. Nějaký ten rum a whisky tam samozřejmě najdete taky. Ne vždy právě ty nejprovařenější značky - mezi rumy obligátní Republiku a Legendario čas od času doplňuje Austrian Empire Navy rum z palírny Alberta Michlera, mezi whiskami se, vedle oblíbeného irského dua Jameson a Tullamore Dew, občas objeví skotská blended malt Scallywag o úctyhodné voltáži 46%. Přátelé - ta si nehraje na nic kulatýho, když teče jícnem.

Je to útulný rodinný podnik, jehož osazenstvo, má-li chuť vyfutrovat dobrou náladu vedle vína nějakým ještě veselejším kalíškem, dává přednost rozličným bylinným likérům, mezi nimiž se Jägermeister trochu stydí jako taková splněná povinnost pro ty zákazníky, kteří bylinky sice rádi, ale neradi vstupují do neprobádaných vod. Nad barem je ovšem polička pro fajnšmekry, na níž vedle sebe dlí Kontušovka, Čert, Jakamarus, Unicum, Praděd, Hellbingova kmínka, Hanácká bylinka nebo Pelinkovac.

Zřejmě tedy nepřekvapí, že když jsem se onehdy na přelomu ledna a února octl služebně v říši, projevil pan hostinský zájem o nějakou místní specialitku. Do oka mi padla westerwaldská kmínka. Keramická lahev s jednoduchým nízkým hrdlem a prostým černým textem na etiketě z hrubého papíru vypadala, že do regálu propadla tak ze šestnáctého století. Neváhal jsem a U Vávrů tahle kmínka od té době dělá velkou parádu, protože krom toho, že chutná, zavdává příčinu k rozsáhlým moudrým debatám o svém složení. 

Ty vyvrcholily v pátek 12. května, když jsme se s hostinským v náladě a s invencí zcela odpovídající velmi pozdnímu večeru pustili experimentování. V průběhu předchozích ochutnávek westerwaldské kmínky jsme se shodli, že kmín v její chuti tvoří podstatnou, zdaleka ne však jedinou složku. I napadlo nás, že by stálo za vyzkoušení se k její chuti přiblížit macerací kmínu v některém z bohaté nabídky bylinných likérů. 

Na věc jsme šli samozřejmě přísně vědecky. Po kalibraci chuťových pohárků pomocí westerwaldské jsme vybrali vhodný základ. Odměřili jsme si přesné množství vybraného likéru, neméně přesné množství kmínu, uzavřeli je společně do nádoby a nechali dva týdny kamarádit. Pro potřeby pozdější analýzy jsme zaznamenali datum experimentu.

V pátek 26.5. přišel čas zhodnotit výsledky pokusu. Za přítomnosti úředníka magistrátu jsme obsah nádoby rozlili do dvou malých frťanů a pustili se do posuzování nejprve barvy, posléze i vůně a nakonec samozřejmě i chuti výsledného produktu.

Dámy a pánové, přátelé, bratři, sousedé... Bylo to dobrý!
Mělo to svou mouchu v podobě "lógru" drceného kmínu na dně sklenic, ale my se poučíme a příště... Příště! ...to uvidíte...

Stay tuned!

10 komentářů:

  1. Kminku jsem mela naposled ve Sbernych surovinach (necht je jim vecna pamatka) a musela jsem uznat, ze to vlastne melo co do sebe (i fakt, ze se s tim muselo setrit, protoze kminova rana bych asi nechtela zazit). Nez jsem tam zkusila reznou (?), prisel covid a zavreli to tam...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No tak to máš štěstí, že jdu zrovna kolem!
      ...zrovna dneska jsme míchali novou várku...
      Ovšem Sběrný suroviny neznám... Zní to, jakože jsem o něco přišel...

      Vymazat
    2. Režný nebo kmínky?
      Sběrný suroviny byla taková příjemně otlučená knajpa na Krymský, i s pidisálem na koncerty. Příjemný místo, který se už z covidu nevzpamatovalo:( Tipovala bych, že tam teď bude veganský bistro nebo vinárna...

      Vymazat
    3. Kmínky. Připravili jsme tentokrát trojnásobnou dávku a plánujem nechat macerovat 2, 4 a 6 týdnů a posoudit, jak se v tom ten kmín chová dál. :-)
      Sběrný suroviny mi, jak to tak čtu, připomínaj Starý Hadry. Tam teda nevim o pidisálu na koncerty, ale příjemně otlučená knajpa to je... Za rohem v Donský byla ještě Rozjetá žába, podnik velmi podobnýho ražení. Taky už neni...

      Vymazat
    4. No, tak se pak poděl o výsledky výzkumu:)
      Rozjetou žábu asi vim!
      Pak Vystřelený voko - ale to aktuálně vypadá celkem uhlazeně, stejně jako Suchá dáseň blahé paměti na Výtoni. Tam jsem byla před pár lety a překvapilo mě, jak se změnila. A pamatuješ Tiskárnu kousek od I.P.? Z tý se stal takovej podivnej pocukrovanej bar, úplně se tam ta punková duše podniku musela svíjet někde pod novou podlahou...

      Vymazat
    5. Tě beru za slovo ;-)
      Vystřelený voko a Suchá dáseň jsou jasný. I když v Dásni jsem teda dobu nebyl a jestli tam udělali něco víc, než že třeba...vytřeli, bojim bojim, jestli tomu neublížili...
      Tiskárnu si budu muset nechat trochu přiblížit... Kde to bylo?

      Vymazat
  2. Kdyz zhruba v pulce Lublansky odbocis doprava. A ted jsem zjistila, ze evidentne jeste je, ale uz je to jinej podnik:http://utiskarny.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ta odkazovaná je přímo na Legerce... Okolo tý jezdívám, ale vevnitř jsem nikdy nebyl. To mě asi nikdy nepřilákal ten staropramen... :-D

      Vymazat
    2. Asi je to ona, i kdyz ja ji mam v pameti v ty meziulicce - ale asi byla rohova a jem zmenili vchod.
      Na Lublande jsem stravila tak dva roky zivota, legendarni tam byla jeste takova postsocikovska knajpa s obsluhou nahore bez, to byly pure nineties:)

      Vymazat
    3. Jééé... v takový jsem už strašně dlouho nebyl. :-D
      ...mohlo by to mít něco společnýho s tim, že když jsem v reštyce s obsluhou nahoře bez byl naposled, bejvalo by bylo lepší tu dvojici zdivočelých kůzlátek raději přikrýt...
      V Lublaňský já občas zajdu na kafe a pivo do Pražírny. Oboje tam maj dobrý. S kafem úplně nezamachruju, protože jak jsem již dříve říkal, já si prostě všude objednávám černou díru v hrnku. Ale ty piva tam mívaj zajímavý. Oni tam mívaj ty malý pivovary a asi to nějak střídaj, takže jsem tam ochutnal Chříč a Malešov. Ten teda byl už taková dost sázka na jistotu, bo s malešovskym sládkem si tykám.

      Vymazat