středa 24. května 2023

Inženýr

 aneb Jak jsem nevojebal geny

Jako malý hošík, byl jsem dítě neposedné. Ve školce to nijak zvlášť nevadilo. S kamarádama jsme zakládali kovbojský party a nejhorší, co se mi přihodilo, bylo mámino zděšení, když jsem byl jednou z péče školkových učitelek předán zabalenej do koule bláta, protože jsme s tou kovbojskou partou po dešti nutně potřebovali vyzkoušet, jestli se ten svah od hřiště k budově dá sjet po zadku. Dal. A po břiše taky a byla to určitě děsná legrace, jinak by to přeci vyzkoušel jeden z nás jednou a ne každej osmkrát, že jo...

Škola už taková legrace nebyla. Počty v pohodě, čtení taky, psaní mě hrubě nebavilo, ale nakonec to taky nějak prošlo. Ovšem kdyby se známkovalo sezení na zadku a věnování pozornosti výkladu, propadal bych... Tak jsem tahal spolužačku za cop tak nějak jen proto, že tam byl, nebo si hrál s perem na bombičky tak dlouho, až jsem náplň vybryndal na lavici a jal se pak ten inkoust roztahávat po ploše a kreslil si v něm obrázky.

Přišlo asi co přijít muselo a pančelka mi napsala pro maminku doporučení, aby se mnou zašla do pedagogicko-psychologické poradny. Já z toho tehdy měl prd rozum. Seděl jsem u stolu a povídal si s nějakou paní, občas jí nakreslil nějakej obrázek, asi taky něco spočítal a přečetl. Máti si vzpomíná, že první věc, kterou se o mně od psychopedy dozvěděla, byla, že jsem drzej, neboť když se mě zeptala, proč se pořád vrtim, zle jsem pohaněl židličku, na kterou mne posadila. "On je hodně chytrý. S učením problémy mít nebude, ale na chování si budete muset dávat pozor." prý říkala. No... tkaničky si zavázat umím a nezavřeli mě. Tak asi dobrý.

Čas oponou trhnul...několikrát... a děti už mi všechny chodí do školy, tak mě občas trefí nutnost jít na třídní schůzky. S třema dětma úplně nejde se rozvalit v zadní lavici a nechat se vzbudit, až schůze skončí. Naposled jsem si tedy šel poslechnout, jak je na tom komteska, a po partičce piškvorek s jednou spolumatkou se jal obíhat školu v honbě za informacemi o chování a prospěchu inženýra a medvíděte.

"Přijde mi poslední dobou takový nesoustředěný..." pravila téměř soucitně inženýrova třídní.
"...trochu hůř čte a při mluvení zadrhává..." pokračovala nezměněným tónem. Doporučení k psychopedě na sebe nenechalo dlouho čekat a tak si inženýr po vzoru svého otce šel v pondělí v doprovodu své maminky sednout ke stolu a povídat si nějakou paní.

"No, paní Galahadová..." zahájila po sezení s inženýrem odbornice a hleděla při tom do jakéhosi grafu "...váš syn skutečně nemluví úplně plynule, ale neřekla bych, že zadrhává. Spíš toho chce říct moc najednou a nemůže se honem rozhodnout, čim začít..."

Dál úplně citovat nemůžu, jelikož jsem u toho nebyl, nicméně inženýr byl zhodnocen jako chlapec velmi chytrý, trochu chaotický a především znuděný, protože se nějak nedokáže nadchnout pro opakovaný výklad věcí, který pochopil hned na první dobrou a na pár příkladech si ověřil, že je chápe správně. A tak kouká z okna, čmáře si po obalech sešitů, nebo kafrá se sousedem... (Nechme teď stranou fakt, že poslouchat výklad konkrétně jeho třídní je něco jako platíčko Rohypnolu zapitý pěti dvanáctkama.)

...odkud já to jen znám...?

Ovšem nechme stranou i to otcovské uspokojení nad tím, že jsem klukovi do ranečku zjevně něčim přispěl. Ale zkusil by mi někdo jako tříletýmu vysvětlit, co se to děje s českym školstvím, že chytrý dítě učitelka považuje a priori za problém úplně stejně, jako před 30 lety? Asi jsme mohli mít s inženýrem kliku na podobný exempláře, ale nějak mám dojem, že to úplně náhoda nebude...




 

12 komentářů:

  1. Koukam, ze kazdy dite ma svou strategii:) U nas Zmur vyrusuje stejne jako vas inzenyr, zatimco Cicman se mlcenlive vznese ke stropu a jeji duse vyleti nekam oknem, ale ma to stejne popuzujici efekt. No ja nevim, laicky bych na to sla asi tak, ze rychlejsi casti tridy rozdam nejaky pokud mozno zajimavy a bonusovy ukol. Ale pomohlo asi cokoliv jinyho, nez je jednotvarne drmolena frontalka prerusovana jen vyhruzkama ucitelky, ktery ty deti mentalne na okamzik vrati zpatky, aby byl jejich odpor pak jeste tuzsi...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No právě... Reakce toho děcka je pak něco jako "Tu máš a neser.", kdy teda splní to aktuální zadání, ale o pár minut později se nudí znova...

      Vymazat
  2. Co se to děje s českým školstvím? Právě že vůbec nic. Kašle se na psychologický výzkum, který jde mílovými kroky dopředu, a když někdo začne říkat slova jako inkluze, všem se zježí vlasy na hlavě. Přitom plnohodnotné zapojení těch hodně chytrých dětí je inkluze jako každá jiná... A jasně, je pravda, že není snadný mít heterogenní třídu a tohle je jedna z těch věcí, který bych se fakt chtěla naučit dělat líp. Viděla jsem to na svojí tercii, kde mi kuloví blesci vepředu skládali vlaštovky a házeli si pingpongovým míčkem, zatímco zbytek třídy byl horko těžko v půlce cvičení. Ale když už jsem jim nezvládla udělat náročnější cvičení nebo dát úkol navíc, aspoň jsem je nechávala. Copak je mám trestat za to, že jsou rychlí?
    PS: Znáš knížku Život s vysokou inteligencí? Ta je úplně přesně o tomhle.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neznám, ale asi se seznámíme. :-)

      Vymazat
    2. No já nevím, jestli našemu školství chybí zrovna psychologický výzkum.

      Za socialismu se převzal starý rakouský systém a výsledky českých školáků byly dost vysoko v celosvětovým měřítku.

      Potkat namistrovanou držitelku dvou západních vysokoškolských diplomů a slyšet její udivenou otázku "V žaludku je kyselina? Jó?" to je velká lekce sama o sobě.

      Holka, co prošla jazykovým gymnáziem, umí latinsky a řecky, ale vědy neměli snad vůbec nebo 2 hodiny tejdně všechny dohromady. Nedovedu si představit naše 4 hodiny fyziky, 4 chemie, 2 nebo 3 biologie, 4 matiky scuknutý do 2 hodin tejdně.

      Kluk, co naříká, co mají strašně dějepisu a pak vytáhne asi šest popsanejch stránek a já pomyslím na naši 500 stránkovou bichli.

      Já bych se spíš vracel k tomu, co tu kdysi fungovalo. Zrušit Cermat, zakázat neziskovkám přístup do škol, zrušit inkluzi, vyhnat asistenty a zavřít alespoň Kartouze a Kovyho.

      A.P.

      Vymazat
    3. Pětisetstránková bichle je ale taky na bobra, pokud je to telefonní seznam letopočtů, ve kterejch se něco důležitýho stalo, bez toho, že by čtenářům sdělila, proč ta událost byla důležitá. A to je tak nějak obraz výsledků tý socialistický výuky dějepisu... Jakože bych ten rakouskej systém úplně nepřeceňoval. Obzvlášť, když se dneska lidi potřebujou naučit zacházet s věcma, který císařpán neznal...
      Ale Cermat nepatří zrušit, nýbrž vypálit.

      Vymazat
    4. Ta pětisetstránková bichle nebyl jen seznam letopočtů. Byli to normální příběhy. Konec konců historie a historka je to samé: "Jak se to událo" a samozřejmě, že tam napsali proč se to událo.

      Dodneška si pamatuju "boj o investituru" kdy se zápolilo o to, kdo bude jmenovat biskupy, jestli papež nebo král. Šlo o moc.

      U husitství jsme se učili o tom, jak to začalo ekonomicky - odpustkama (už tak za špatné ekonomické situace) a nikoho by tehdy nepadlo vypustit z huby ten blábol o tom, že Husité byli loupežníci, protože VŠECHNY armády byly loupežnící, protože kde by tak ty armády braly jídlo, když ne tím, že by vyjídaly kraj, kterým táhly. (A nebyla železnice s mrazicími vagóny, nebyly konzervy a nebylo ani moc cest).

      Už jen z tohohle můžete poznat, kdo za tímhle pomateným názorem stojí.

      Učili jsme se o tom, proč se v Bostonu naházel čaj do moře (zase peníze) i jak se hledala cesta do Asie, kterou by se dal obejít muslimské obchodní cesty. (zase prachy)

      Učili jsme se, proč sem přišli věrozvěsti z Cařihradu a ne Německa a jak vytvořili vlatní písmo. (Moc)

      Učili jsme se o Rekonkvistě (svoboda) i Konqvistě (prachy).

      Učili jsme se jak Jindřich VIII udělal v Anglii reformaci a založil anglikánskou církev, protože ho Papež nechtěl rozvést s Kateřinou Aragonskou, aby si mohl vzít Annu Boleynovou.

      Učili jsme se o ohrazování ve Starém Římě i středověké Anglii. O tažení Alexandra do Asie i Napoleona do Ruska.

      Samozřejmě o Francouzské revoluci, o Komuně i o VŘSR.

      Ne, že by to někdy nebylo tendenční, ale jindy nechtěně dokázali svoji naivitu, protože bitva o Galipoli nebo nepomoc Británi oblíbenému bratranci Mikuláši by lépe prokreslili prohnilost těch ošklivých imperialistů.
      -----

      Jaký jsou výsledky socialistický výuky dějepisu. My, co jsme tehdy dávali pozor to známe dodnes a jen čumíme na to, co se z médií hrne za nesmysly dnes.

      Na co dnešního nestačí školy z dob císaře pána?

      Na počítač a smartphone, které jsou dělané tak intuitivní, že se je za chvíli naučí používat malé dítě?

      A.P.

      Vymazat
    5. "My, co jsme dávali pozor" jsme to měli v jakž takže v hlavě v době, kdy po nás ty informace někdo chtěl. Dál je nosí v hlavě ten, koho zajímaj. Ale zkusmež se zeptat někoho, kdo si prostě odchodil dvě hodiny dějáku tejdně na základce + hodinu tejdně na nějaký odborný střední škole... Třeba jak vnímá Bílou Horu a jak obléhání Prahy Švédama... To, že někdo něco neví, mi zkrátka nepřijde nijak dechberoucí překvapení. A vtip je právě v tom, že v tomhle ohledu se to dnešní školství od socialistickýho neliší v ničem a nezajímavý/nepotřebný informace lidi zapomínali tehdy stejně, jako teď.

      "Na počítač a smartphone" jsem zrovna nemyslel, protože to jsou jen nástroje, nic víc. Myslel jsem nějaký ty finanční gramotnosti a kritický myšlení... Ono to zní hrozně ...prostě hrozně. Na druhou stranu to, že lidi neuměj počítat s vysokýma číslama je prostě fakt. To, že lidi nevnímaj některý i vcelku zjevný souvislosti, je druhej takovej. A škola, která vychází z tereziánský představy, že má v první řadě vychovat schopnýho efektivního úředníka přesně s těmahle věcma zacházet nemusí. Když to řeknu úplně jednoduše - školy vznikly mnohem dřív, než volební právo. A jelikož se ta výuka od jejich vzniku příliš nezměnila, na využití toho volebního práva člověka moc nepřipravujou.

      Vymazat
    6. No a jak vypadaly ty vaše informace, co jste měl v hlavě? - Protože pro mě to je přesně jako film. Nebo spíš ta představa vlastního života v době nečekaného umírání, když ho vidíte celej najednou. Tak já takhle vidím všechno, co jsem vyjmenoval vejš. Jo, třeba mi vypadnou jména nebo data, ale zase, když se dozvím novou informaci, tak se to tam doplní či pozmění (třeba, že Kleopatra byla vzhledem tuctová či Hus tlustej). Ale pořád tam nějakou představu mám.

      Je to jako když si pamatuju film nebo pohádku z dětství. Nemůžu zapomenout, jak dopadl Jeníček a Mařenka.
      ---

      Kdyby si nepamatovali jen Bílou Horu a obléhání Prahy Švédama, to je přeci jen 400 let.

      Horší je, že se dnes dočtete, že Rusové nás v roce 1945 okupovali nebo že naši předkové měli za druhé světové páchat nějaké blíže neurčené "zločiny". To už jen dumáte, jestli ten guma studoval na nějakém vojenském pomocném gymnáziu nebo jen pracuje pro Němce. Přeci jen, druhá světová není od nás ani 80 let a ještě je v živé paměti a zrovna v armádě se druhá světová docela studovala.
      ----

      Ekonomiku bych klidně na školy přidal, ale na finanční gramotnost nevěřím. Podle toho, co jsem viděl, tak raděj dětičkám, jak si dát peníze do banky. Už tam neřešej, jaký banka platí procenta, ani že banky občas krachují, jak teď vidíme v USA a to to nejspíš teprve začíná. Taky, že banky se teď snaží zavést elektronickou měnu a pak vám budou strhávat klidně 25% z vkladu (jako v Nigérii nebo vám ty vaše peníze nevydají vůbec, jako v Libaninu).

      Nepíšou tam nic o tištění peněz, dnes cudně nazývaném kvantitativní uvolňování a co to udělá s penězma, co máte na kontě. Nepíšou tam nic o tom, jak důchodové fondy mohou taky prodělat. Nepíšou tam nic o tom, že zlato vám může stát zabavit (jak to udělali komouši po 48 nebo USA. Zmiňují pojištění konta, ale nezmíní, že je limitované na 100 000 Eur.

      Já jsem schopen rozebrat neviditelnou ruku trhu, komunismus i řeckou krizi, ale pochybuju, že by si mě kvůli tomu chtěli pozvat do TV.

      Navíc jsem otevřel nějaký stránky postarších manželů, co se vtírají školám, že jim tam tu finanční gramotnost vysvětlí - a mají tam plno multikulturních foteček... což je ovšem přesně to, co dělaly ty zkrachovalé banky v USA. Staraly se víc o multikulturalismus, LBTG a woke, než o bankovní práci.

      Nějak se živit musí a banky taky na něčem musí vydělávat.
      ---

      Podobně kritické myšlení.

      Já vystačím s logikou a ta datuje Staré Řecko (jako popis, jinak existuje sama o sobě a je věčná) a Masaryk se to také učil za Rakouska.

      Do základů skutečného kritického myšlení patří zkontrolovat, kdo mi co říká a jestli náhodou nemá nějaké osobní zájmy hlásat, to, co hlásá.

      Přeci jen, kurzy přednášené Pánkem, Kartouzem, Kovym a Lukačevičem jsou důvěryhodné asi jako politické školení mužstva za komunistů.

      Nemohou doopravdy vycvičit dětičky, aby nedůvěřovali všemu, co slyší, protože pak by nevěřili ani jim. Za komunistů holčičky z první lavice věřily všechno paní učitelce jak slovo boží a ostatní to brali víceméně s rezervou. Tanky Varšavské smlouvy v ulicích naučily nevěřit autoritám líp a všechno ověřovat, než cokoliv jiného a my jsme byli navyklí číst mezi řádky, hledat podřeknutí a ověřovat informace z různých zdrojů.

      Naši předkové z dob Rakouska nebyli žádný béčka. V podstatě vytvořili vlastní stát Rakousku pod nosem a to nemohlo dělat nic proti. Dneska jsme na tom daleko hůře.

      -----

      Všeobecné volební právo není o tom, jak je který jednotlivec připraven a vystudován. Je to o tom, že skupina se jako celek rozhoduje správněji, než jednotlivec, byť inteligentní.

      To platí i pro venkovany hádající počet hrášků ve džbánu nebo váhu býka. To platí dokonce i pro zvířata afrických plání.

      Konec konců, vláda a prezident jsou a ještě budou ukázkou, jak to dopadá, když se volby padělají. V USA to samé.

      A.P.

      Vymazat
  3. "A jak vypadaly...?"
    Jako v podstatě celej přírodopis například.

    "Kdyby si nepamatovali jen Bílou Horu..."
    To byl jen příklad. Navíc zřejmě nepochopenej. Oni si pamatujou, co se tam stalo a kdo vyhrál. Stejně tak maj jistý povědomí o tom, že někdy pozdějc Prahu obléhali Švédové. To, co jim obvykle uniká, je, že když Bílou Horu považujem za svojí prohru, těm Švédům se tu mělo fandit.

    Když se někde dočtu, že nás Rusové v roce 45 okupovali, nijak zvlášť mě to neurazí. To, že se tu Rusové chovali jako na dobytym území, je více-méně fakt. Odvlekli odsud nemálo lidí na Sibiř a od nás si do toho nenechali kecat ani v nejmenšim. To, že se třeba letci z Anglie vrátili domu až tři měsíce po válce, je taky práce Rusů. A nejspíš si můžem gratulovat, že se to povedlo protlačit aspoň takhle, protože takový Poláci se domu vrátit nemohli vlastně vůbec. I když vzhledem k pozdějším událostem těžko říct, jestli vlastně nedopadli líp oni...
    ..."blíže neurčené zločiny" jsou totéž v bledě modrym. Na tom, co třeba předved takovej Karol Pazúr na Švédských šancích, neni "blíže neurčenýho" vůbec nic.
    Ad finanční gramotnost/kritický myšlení - měl jsem na mysli metodicky zpracovaný osnovy pro předmět, kterej by školy vyučovaly ve svý režii, ne o kurzech všelijakejch makaků, který si jedou čert ví jakou vlastní agendu.
    Ad volební právo - skupina jako celek se nerozhoduje správněji. Rozhodnutí jen nepadaj do extrémních poloh. Což společnosti dává jistou naději, že důsledky blbýho rozhodnutí nebudou znamenat neopravitelný škody.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, asi toho necháme.

      Já vám to mohu sice vše dál rozebírat do nejmenšího detajlu, ale kdybych vás náhodou přesvědčil, tak by vás vyhnali z ráje.

      Měl sem v cizině známého, který byl v podobné situaci léta, pak stejně řekl něco nekorektního a přišel rázem o skoro všechny známé a celou klientelu a trvalo mu dva roky, než se mu zase rozjely kšefty s úplně novejma lidma.

      To asi nechcete prožít a naordinovat to i svý rodině.

      Tak se nezlobte.

      A.P.

      Vymazat
    2. Kdybych dostal korunu pokaždý, když si přečtu nějakou variantu "Kdybych chtěl, tak bych..." zaplatilo by to všem třem trpaslíkům každej rok kroužky.
      ...jakože za větou "No asi toho necháme." už měla být právě jen tečka.

      Vymazat