sobota 29. ledna 2005

Vlastizrádce politickým vězněm...

...aneb Zavřeli tě rudý - seš politickej!

v úterý 25.1.05 jsem v pořadu na vlastní oči viděl reportáž o jakémsi panu Jandovi, který léta donášel Západo-německé zpravodajské službě a následně byl odsouzen na deset let za trestný čin vlastizrady...


To mne donutilo se trochu zamyslet nad tím, co se dnes děje ve společnosti, jejímiž členy jsme. A vzpomenul jsem při tom několik souvisejících případů. Bratry Mašíny, příslušníky pohraniční stráže, dnes souzené za to, že si plnili povinnosti...asi by se toho našlo víc, ale tohle jsou případy řekněme - do očí bijící.


Asi jste si všimli, že všechny tyto záležitosti mají co do činění s totalitním režimem, který se u nás 40 let činil jen co je pravda... Zločinů komunismu je tolik, že pro jejich řešení byl zřízen zvláštní úřad          (zdaleka nejsem přesvědčen, že tomu tak muselo být, ale máme úřady na kdeco, tak proč ne na tohle...). Znárodňovalo se, zavíralo se, popravovalo se,...zakazovalo se, když se porušovalo, tak se zase zavíralo,...pěkný kolotoč - kam se hrabe matějská...


Přesto, nebo právě proto, mi vadí, že bratři Mašínové jsou prezentováni jako hrdinové protikomunistického odboje prostě proto, že když utíkali za kopečky, praskly jim nervy a zastřelili pošťáka...Stejně tak mi zůstává rozum stát nad drzostí pana Jandy, který o sobě prohlašuje, že byl politickým vězněm za situace, kdy byl odsouzen za vlastizradu. Přímo k šílenství mě to dohání, uvědomím-li si, že se člověk, který vlast prodal (ano - nechával si za to platit, eventuelní domněnka, že to dělal z nějakého přesvědčení vzala rychle za své...) se tímto srovnává s lidmi, kteří se pro ni na nebi nad Anglií snažili vybojovat ztracenou čest a hlavně svobodu...Pan Janda za svůj čin dostal 10 let. Ačkoliv nejsem přesvědčeným zastáncem absolutního trestu - byla tu možnost dát mu provaz a já bych nijak nelitoval, kdyby ho dostal...


A pokud jde o pohraniční stráž...Zde lámu hůl nad zdravým rozumem některých lidí. Ti lidé si plnili svoje povinnosti a neměli by být souzeni za to, že tak činili svědomitě. Ale co mne zaráží nejvíce je, že se dodnes nikdo nepozastavil nad tím, že procesy s bývalými hraničáři jsou vlastně protiústavní. V naší ( a nejen naší ) ústavě je jedna věta, která říká, že zákon nelze uplatňovat zpětně. Ve stručnosti to znamená, že spácháte-li v pondělí čin, který se trestným stane v úterý, nikdo nemůže říct ani popel...Tady lítá 40 let a nikomu to nepřijde blbý ani trochu...

7 komentářů:

  1. Bratři Mašínové..s těmi to bylo o nemalý kousíček složitější a tvrdit že cestou za kopečky zastřelili pošťáka je asi víc než zjednodušování, je to skoro až bagatelizování. stručná informace například zde.
    http://www.vlast.cz/16112004_kauza_masinove.html

    OdpovědětVymazat
  2. Uznávám, že jsem se v zápalu dopustil chyby, ale přesto si nemyslím, že by existoval nějaký důvod považovat Mašíny za hrdiny odboje...ona totiž nebyla válka a oni nezabíjeli nepřátelské vojáky...
    Nicméně Mašínové nejsou přesně to, co jsem ve svém článku chtěl říci. Na mysli jsem měl fakt, že tu dochází k překrucování historických faktů, tak jak jsem naznačil v podtitulu a toleruje se protiústavní jednání prostě jen proto, že se ho dopouštíme na komunistech...To není v pořádku...
    proto ten zápal...

    OdpovědětVymazat
  3. A ještě......bych asi měl dodat co mne vedlo k napsání tohoto článku. Bylo to rozhřčení nad tím, že výše zmíněný pan Janda byl právě v pořadu Na vlastní oči prezentován jako hrdina. To už spíš ty Mašínové - oni to alespoň dělali opravdu přesvědčeni o správnosti svého jednání...

    OdpovědětVymazat
  4. Technicky vzatotady nebyla válka ani za Protektorátu.
    Ona ta situace začátkem padesátých let asi taky nebyla tak mírová. Válka byla na spadnutí a pokud vím, to byla taky jedna z motivací Mašínů - přidat se k zahraničnímu odboji.
    Co se týká toho vyzvědače, na mě to nepůsobilo, že by ho nějak vyzdvihovali, prostě jenom prezentovali zajímavý příběh.

    OdpovědětVymazat
  5. Technicky vzato......tady válka za protektorátu asi opravdu nebyla, ale...když v roce 1940 od Mnichovské dohody odstoupila Británie a tuším v roce 1942 i Francie, ten stav, který tu byl se určitě dal považovat když ne za válečný, tak za nelegální určitě. Proto můžeme mluvit o odboji.
    Komunistický režim byl legálně zvolený.
    Podle mého názoru nelze za stejné považovat dva režimy, které se u nás moci chopily způsoby diametrálně odlišnými.

    OdpovědětVymazat
  6. Technicky vzato...... smíchat Jandu s Mašíny, to se opravdu moc nepovedlo!
    2 extrémní názory tamtéž - nemohu zcela bez výhrad podepsat žádný z nich, ačkoli...
    http://www.blisty.cz/2004/7/2/art18790.html
    http://www.blisty.cz/art/18691.html

    OdpovědětVymazat
  7. aTeoono ani nešlo o tyhle dva konkrétní případy. Jestli sis všiml, mluvil jsem i o soudech s bývalýma péesákama a to je úplně jide. Mě šlo spíš o tu histerii, která zachvacuje některé jedince, když vidí červenou...

    OdpovědětVymazat