neděle 23. ledna 2005

55 tun ostrovní oceli...

...aneb Chieftain od Airfixu kontra Patton od Italeri.

Kdo se zabívá statickou modelařinou, ví, že Airfix je firma, která novinkami rozhodně neplýtvá. Sice si myslím, že to není dobrý marketingový tah, ale nejsem ekonom, a tak těmto nebudu fušovat do řemesla - Nemám na to ani vzdělání ani chuť. To čím se hodlám zabývat a to dost podrobně jsou výrobky této firmy. Konkrétně jeden - jelikož mne poslední dobou baví bojová technika, jedná se o tank britské výroby, jehož bojové jméno jsem zmínil již v podtitulu. Chieftain.

Koukej se mi do očí!!!

Koukej se mi do očí!!!

Tenhle kus železa šel do výroby v roce 1967. Dost pozdě na to, že vývoj začal někdy v roce 1959. Prototyp vyjel z fabriky v roce 1964. V době, kdy se konečně objevil ve službě u pluků Royal armoured corps se ale stále jednalo o světovou špičku. Byl to jeden z nejodolnějších tanků té doby - vlastně se o prvenství dělil se svým ruským protějškem T-64. Nebudu se zbytečně rozepisovat o historii tohoto 55 tun vážícího Budulínka - ta se dá najít na jiných stránkách. Bohužel si teď nejsem schopen vybavit adresu té jediné v češtině... No nic.

POd sítí...

...skoro neviditelný, že...?

K modelu samému...Je to model dost letitý a je to na něm znát. Dost je vidět už na první pohled. Nálitky, vtaženiny a jiné libůstky, které modeláři tolik milují, protože dle slov jednoho experta: "...to broušení je na modelařině to nejkrásnější..." Když mi kamarád, který se modelařině nevěnuje, říkal, že tohle někde slyšel/četl/tak něco, měl jsem co dělat abych ukočíroval svoji celkem vzato výbušnou osobnost a mohl mu slušně vysvětlit, že slyšel blbě nebo blbýho...Nicméně zpět k tématu. Model je to letitý, je to na něm vidět, ale není nic víc, než jen poplatný době. Tím chci říci asi tolik, že na dnešní poměry se jedná o model lehce podprůměrné kvality, ale nemůžete přeci po 30 let staré stavebnici chtít, aby byla na špičkové úrovni...Dovedu si totiž živě představit to nadšení, které by projevil čerstvý majitel tohoto modelu v době, kdy tento byl horkou novinkou...

Na manévrech

Na manévrech...

 

Dá se celkem s čistým svědomím říci, že Chieftain člověka mile překvapí. Staví se dobře...až na pár vyjímek se vyhnete nekonečnému ubrušování materiálu z míst, kde nemá co dělat. Model není tvarově dokonalý, ale materiál na něm spíše chybí než přebývá, takže spíše než pilník si připravte tubu tmelu...velkou tubu tmelu.

Ačkoliv já ten svůj model ještě kompletní nemám, troufám si už teď tvrdit, že bude vypadat dobře. Tedy má k tomu dispozice - detaily jsou zpracovány poměrně kvalitně a jsou jedním z mála hledisek, ve kterých se starý Airfix může rovnat třeba i s novou produkcí Italeri...Proto si dovolím trvat na tom, že za trochu námahy navíc stojí. Tuto námahu reprezentuje především konverze z první sériově vyráběné verze Mk.II na verzi asi nejrozšířenější - Mk.5. Úpravy se budou týkat hlavně věže, na kterou je toho vůbec potřeba hodně dodělat - Zahrádky na...na kde co například...boxy na zásobníky ( to bude zřejmě obzvláště lahoda - ty se totiž na skutečném tanku nacházely přesně v místech kde je na modelu - dle mého názoru nesmyslně - umístěn jakýsi držák na kanystry.

V podtitulu jsem se zmínil o tanku M-48 Patton od firmy Italeri. Asi bych k němu tedy měl také něco říct. Kamarád doma tento model má, je na něj pyšný, jako na vlastního syna...A mě na něm pořád něco nesedí. Totiž ten model jsem měl možnost si prohlédnout ještě před sestavením a musím konstatovat, že vypadal nádherně. Ani během stavby si kamarád na problémy nestěžoval. Přesto to nějak není ono. Abych to vysvětlil - zmiňuji se o tom proto, že onen kamarád mne zrazoval od koupě "takové vykopávky" jakou podle něj Chieftain II od Airfixu je. "O pěkném modelu postaveném z tohohle si nech zdát, víc s tim neuděláš." Jedná se mi vlastně o to, že Chieftain dá práci aby za něco stál, ale počítáte s tím. Naproti tomu M-48 od Italeri je model, který vás při stavbě nenutí vyvíjet nějaké úsilí, ale výsledek je, že máte model, který vypadá tak nějak divně, vy to třeba i vidíte, ale už s tím prostě nic nezmůžete, protože kdo se kdy pokoušel opravovat hotový model, ví, že to neměl dělat...

Ještě něco, kdybyste někdo čirou náhodou měli tušení, kde by se daly sehnat Britské plukovní znaky používané pro označvání vozidel RAC, tak dejte vědět, protože já je hledám...a nenacházím...

2 komentáře:

  1. Vzpomínám si ,jak jsem se kdysi dávno pokoušel lepit papírové modely z ABC. Výsledek jen vzdáleně připomínal to , co bylo namalováno v návodu..:o)) Tahle rubrika fakt asi nebude pro mě..:o))

    OdpovědětVymazat
  2. Srovnávat papírový modely s těma plastikovýma nemá smysl...Já je lepil taky a taky mi to vůbec nešlo.

    OdpovědětVymazat