neděle 11. května 2008

Spitfire FR Mk.XIVe

Rodinné stříbro

Plně v souladu se zákonem schválnosti se přesně ve chvíli, kdy jsem za přemrštěnou cenu koupil klenot, který se do Čech už nějaký čas nevozil, se tento opět vozit začal a je ho všude plno a ačkoliv se rozhodně neřadí k levným, rozdíl dvou stovek je nezanedbatelný. A tak se mi doma krabičky stejně nezanedbatelně rozmnožily, neb z jednoho modelu se díky pár decentním úpravám dá postavit několikero různých variant...

Stavba samotná nestojí za komentář. Je to japonský model. Díky tomu je člověk nucen zbytečně tmelit a brousit, aby zlikvidoval přebytečnou paneláž, a rýt, aby doplnil tu chybějící. Jeden kroutí hlavou, ale co se dá dělat... K dalšímu tmelení a broušení a dorývání jsem se donutil sám zvoleným zbarvením. Na jednobarevných modelech jsou případné nedostatky povrchu dost vidět. Na stříbrném, neřku-li kovovém povrchu pak vyloženě řvou. A tak jsem svůj model stříbřenkou stříkal asi tak pětkrát, než jsem byl s výsledkem spokojen... Obtisky mi poskytly druhou a naštěstí už poslední možnost se důkladně vyvztekat. Vrstva bezbarvého laku, decentní patina a domalování drobných detailů mě nezaměstnaly na déle než hodinu...

Spitfire FR Mk.XIVe 2.perutě RAF; Fassberg, Německo 1948

kratasi

kratasii

sestavaii

 

 

32 komentářů:

  1. r1[[openidhttp://r1.myopenid.com/]]11. května 2008 v 19:10

    Ty jo!Bomba! Tyhle pozdní verze s kapkovitým krytem kabiny se mi vždycky líbily.

    OdpovědětVymazat
  2. Nejsem modelář - nemám na to trpělivost, jen jsem před léty postavil celkem slušného větroně s rozpětím 1,7m. Létal parádně, ale jednou jsem ho nezvládl a vzal to střemhlav do oranice a bylo po létání :-)

    Obdivuji Tvé šikovné ruce!

    OdpovědětVymazat
  3. r1 - mě právě taky! Vypadá to strašně agresivně a přitom pořád elegantně...

    Kyklope - obdivuješ něco, co nemám... šikovné ruce má někdo, kdo to takhle zmákne za tři dny s prstem v nose... Najdou se takoví jedinci a já mezi ně nepatřim. Ale přesto dík;-)

    OdpovědětVymazat
  4. Galahade,myslím, že se nebudeme přít, ale přesto si musím prosadit, že pravdu mám já :-)

    Hele, japonci dělají špatné modely? Oni nejsou dokonalí, tak jak si o jejich výrobcích většina lidí myslí?

    OdpovědětVymazat
  5. Kyklope,oni nedělají špatné modely. To bych si tvrdit nedovolil. Jen je dělají ...ekonomicky. Což znamená, že se z jedné formy snaží vytřískat maximum a modeláře tak právě odsuzují k nějaké práci navíc. Je to taktika, která mi komplikuje život, leč naprosto ji chápu...

    OdpovědětVymazat
  6. Odpusť laikovi ...... je fakt krásnej, ale proč je stříbrnej?
    Patřil snad nějakému velícímu důstojníkovi, létalo na něm letecké eso, či snad po válce nebylo ochranné kamufláže třeba?

    OdpovědětVymazat
  7. C je správně......matná kamufláž užívaná za války (na stíhačkách 2.TAF vydržela do počátku roku 1947) zvyšovala součinitel odporu a tím snižovala maximální rychlost. A tak se nátěry smývaly, jak bylo zvykem v USAAF, nebo se prováděly nátěry nové ve velmi lesklé stříbřence, jak se stalo zvykem u RAF.společným jmenovatelm obou řešení byl velmi hladký povrch, který součinitel odporu nezvyšoval...

    OdpovědětVymazat
  8. Galahade,to je zajímavé vysvětlení. Ale zdá se, že už je to zase jinak, když jsou dnešní letadla kamuflovaná (promiň komentář neznalého).

    OdpovědětVymazat
  9. Jago......je to jinak. Příčinu bych hledal asi v tom, že Moderní éra nemaj plášť kovovej, ale kompozitní a ta vrstva nátěru s povrchem reaguje jinak a tu aerodynamiku tím pádem ovlivňuje jinak...
    Ale teď se přiznám, že kapku vařim z vody

    OdpovědětVymazat
  10. r1[[openidhttp://r1.myopenid.com/]]12. května 2008 v 16:52

    No, on pak hlavně vypadá trochu jako Mustang.

    OdpovědětVymazat
  11. r1,tak teď jsi mne otrávil...:-/ Jediný, co se mi na mustangu líbí, je skutečnost, že má anglickej motor...

    OdpovědětVymazat
  12. r1[[openidhttp://r1.myopenid.com/]]12. května 2008 v 20:27

    Já jsem četl vždycky hlavně o spitfirech a hurricanech, ale mustang mi připadal jako pěkná stíhačka. Líbí se mi jeho hranatá kýlová plocha.
    Navíc mám pocit, že byl stejně původně zkonstruován pro RAF.

    OdpovědětVymazat
  13. To byl......a u RAF jich nemálo sloužilo. Ale právě to, jak je to takový divně hranatý, mě na něm vyloženě vadí...

    OdpovědětVymazat
  14. r1[[openidhttp://r1.myopenid.com/]]12. května 2008 v 20:46

    A americká letadla byla obecně pěkná. Třeba P-38 je jedno z nejhezčích vůbec.

    OdpovědětVymazat
  15. mmm......P-40, Corsair a snad ještě Thunderbolt s kapkou... jinak mě tyhlencty emeriky moc neřikaj...

    OdpovědětVymazat
  16. Moc pekne, paradni modely. Ja jsem bohuzel model letadla nepostavil nekdy od svych dvanacti (a ty nevypadaly nijak zvlast :).
    Tak se aspon podelim o fotky nekterych vyse zminenych letadel :)
    Mustang: http://www.vejrazka.name...rge.html
    Spitfiry a Hurricane: http://www.vejrazka.name...rge.html
    ... a pridam jeden poskladany Seafire: http://www.vejrazka.name...et7.html

    OdpovědětVymazat
  17. r1[[openidhttp://r1.myopenid.com/]]13. května 2008 v 0:33

    JirkaV: F-177 a Eurofighter také nejsou špatné úlovky!

    OdpovědětVymazat
  18. Dik :) A co treba V-22 Osprey za letu? Bohuzel bylo mizerne pocasi :(
    http://www.vejrazka.name...et3.html

    OdpovědětVymazat
  19. Jo jo... ten španělskej Typhoon se mi líbil. Mam doma dva v krabičkách - jednoho singla, jednu spárku - spárka bude mít červeno-žlutý kokardy, nedá se svítit...:-)))

    OdpovědětVymazat
  20. Povedlo se ti to. Tohle já obdivuju. Začít to tak stavět ve skutečnosti...! ;-)

    OdpovědětVymazat
  21. Kamio,fotky tohohle modelu jsem krom weblogu vyvěsil ještě na modelfóru. Má tam dost pozitivní ohlasy, takže se asi fakt celkem podařil. V každém případě děkuji:-))))

    OdpovědětVymazat
  22. Krásná práce, závidím ti trpělivost. Poté co se mi u jednoho trojplošníku smekl šmirgl, vylítla mi ruka a celé křídlo urvané - ne, už nikdá :-)

    OdpovědětVymazat
  23. Billy,Dr.I nebo Triplane?

    OdpovědětVymazat
  24. fakt nevím, tehdy mi bylo cca 14

    OdpovědětVymazat
  25. Jinak......mělo to kříže, nebo kokardy?

    OdpovědětVymazat
  26. Je, Spitfire! KOnečně něco, co znám. ;-)

    OdpovědětVymazat
  27. Helen......jsem rád, že jsem ti kápnul do noty;-)

    OdpovědětVymazat
  28. Poprvé jsem to slovo slyšela, když jsem četla Haileyho Let do nebezpečí. Ovšem poměrně dlouho jsem to vyslovovala jako \"spitfr\". ;-))))))

    OdpovědětVymazat
  29. To máš jedno......jeden kamarád - angličtinu studující gymnazista - to dodnes s oblibou vyslovuje jako Špitfýr...:-/

    OdpovědětVymazat
  30. Ač spolužáci,kamarádi atd., tak Galahad vydržel, já ne.(Zatím) poslední model jsem postavil v sedmnácti a od té doby se mi valí další rozestavěný v šuplíku a několik dalších v krabičkách ve skříni... :-( Opravdu krásnej kousek, tenhle Spit! ;-)

    OdpovědětVymazat
  31. No jo kamaráde...nemůžeš přece mít stěnu zarovnanou poličkama s modelama, když s tebe jednou bude ten inženýr a budeš si na ní chtít pověsit diplom;-)
    Ale za pochvalu dík...

    OdpovědětVymazat