pátek 15. září 2023

Milion piv Pavla Bartůňka

 Ačkoliv by klidně mohlo, nejedná se o závody v konzumaci, nýbrž významné profesionální jubileum.

Pan Bartůněk je totiž sládek. Vaří pivo v Malešově a jeho umění bych se nebál nazvat kouzelným. Vaří piva nejrůznějších pivních stylů a síly a ani jedno není špatný. Chcete si pochutnat? 13°Märzen, 14° IPA, případně 15° Scottish Heavy Ale jsou tu pro vás. Chcete se osvěžit po jízdě na kole? Výborná 9° chutná, ale nenaloží. A na všechno ostatní je tu nikoliv Mastercard, ale nefiltrovaná 12°.

Vedle nějaké té stálé nabídky se průběžně objevují produkty, řekněme, sezonní. Tam vlastně patří třeba právě ta devítka, kterou v Malešově vaří hlavně v letních měsících právě pro všelijakou sportující havěť, aby tato na cestě z restaurace nezapomněla při chůzi střídat nohy. Skotskou patnáctku též nepotkáte pokaždé...

Čas od času uvaří žitný ležák. Jedenáctistupňové pivo, samozřejmě krom neotřelé chuti, potěší i tím, že narozdíl od pšeničných piv neprohání.

A pak tu máme vánoční speciály. Předloni jsme měli díky panu sládkovi možnost ochutnat pivo pomerančové. Ponejprv jsem se trochu děsil. Ovšem pak jsem při ochutnávce zjistil, že pan Bartůněk neni žádnej mamlas, nebo Němec, aby do piva lil sladký šťávy. Někde v průběhu vaření do něj vpravil toliko nastrouhanou pomerančovou kůru. O ní je známo, že je hodně voňavá, avšak hořká. Pivu tím pádem nemá jak uškodit a tak i malešovský pomerančový speciál dopadl dobře. Po chuti pivo, po vůni byste začali zpívat koledy. Za majstrštyk bych považoval loňský vánoční speciál banánový. Zatímco v případě pomerančové kůry člověk ještě jakž takž chápe, co se v tom kotli dělo, s banánem jsem v koncích. Takže pivo bylo zase dobrý, jen tentokrát prostě nevim proč (proto dělá sládka pan Bartůněk a ne já). Výsledkem je, že zvědavostí všecek hořím, z čeho to pivo uvaří letos. 

No a tenhleten pan Bartůněk někdy v nedaleké minulosti v Malešově uvařil své milionté pivo. Pro tuto příležitost připravil várku piva 1 000 000 Beer Ale. A tu jsem takhle ve středu večer dostal U Vávrů ochutnat. Jde o svrchně kvašenou dvanáctku, dobrý řízný pivo, co na patře zanechá příjemný hořký ocásek, který vzdáleně připomene kávu.

A vůbec. Běžte na pivo!



13 komentářů:

  1. Ja kvuli ty my zhovadile prehnany kocovine musim ochutnavat specialy po decickach (t.j. nekomu koupit pivo a kousek si z nej upit), ale do takovych dobrot bych se nenechala dlouze nutit. My mame v Malesicich mikropivovar, kde se da taky leccos dobryho ochutnat. A kamarad z Brna i pres svuj vychodni puvod opevuje prazskou Siberiu, zkusils?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná jo... Já těch piv z malých pivovarů kdysi ochutnal docela dost, jelikož jsem občas cestou od Kacíře zaskočil vyřešit neukojenou slinu na Dno pytle a tam mívaj na čepu všelicos... I když tam jsem teda zdaleka nejvíc potkával piva od Ravena, kterej mě zas tolik nebaví. Ale má body plus alespoň za to, že mi jednou pomohl ušít přímo na tělo dárek k svátku pro ženu...

      Vymazat
  2. To zní jako člověk na svém místě a to je vždycky radost :-) Jenom opravdu doufám, že v případě banánovýho piva se ten postup od toho pomeranče aspoň trošku lišil. Představa namletých banánových šlupek... nic lákavého!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně. Na člověka, kterej ví, co dělá, se vždycky tak pěkně kouká... :-)
      Ohledně toho banánovýho piva fakt nevim, jak to udělal. Ale o banánovejch slupkách jsem slyšel, že je dobrý je přidat do vývaru, protože prej nějak uměj zařídit, že je dobrej nejen vývar, ale i to vyvařený maso. Ta slupka se nakonec teda pochopitelně má vyhodit...

      Vymazat
    2. Kdysi jsme v ramci vymenneho pobytu v Berline “varili” bananove vino. Hned ta chemie davala vetsi smysl!

      IK
      Ps: vzorce uz bych dnes neslepila, ale pochopila jsem ze zkvasit muze vsechno s dostatkem cukru. Ale to ze si to mohli hned vyzkouset, to byla vec. Jak ja to tem Nemcum zavidela.

      Vymazat
    3. Banánový víno... Hele z toho mě rozbolela hlava, jen jsem si ty dvě slova přečet takhle pohromadě... :-D

      Vymazat
  3. Nejsem pivar, ale na tom pomerancovem bych asi byla schopna vypit vic jak obvykla dve mala piva (rocne!)

    Mimochodem v Clocku mivali tresnove odnekud z Belgie, bylo to ruzovy, po tretinkach a tak dobry!

    Clock doporucuju Vasi pozornosti, verim ze i turisticky cile by byly splneny :)))

    IK

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pivovar Clock, píšu si... :-)
      Nejdivnější pivo, co jsem kdy pil já, byl berlínský čokoládovo-jahodový kyseláč. A to byl teda velikej mazec. Na první napití mi to zkroutilo uši do kornoutu a nohy v pěst, ale během jedný sklenice se člověk propracoval k tomu, že to vlastně vůbec neni špatný.

      Vymazat
    2. Jeee, na Clocku bude octoberfest, tak to asi musi deti na Potstejn a ja pockam dole :))) asi bych mela zaridit odvoz! IK

      Vymazat
  4. Pridavam se do tymu kyselacu. Ja teda zacinala malinacem s podobnou oblicejovou jogou, ale kdyz ho nekde vidin i v exotictejsich prichutich, tak jdu do nej (jen tohohle se uz tutove neda vypit moc...). Jahody s cokoladou, to je bozi!
    P.S. Zalita bananova slupka vodou a odstata 3 dny dovede i dobre hnojit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ještě si z toho pamatuju, že mě dost překvapilo aroma. Nechce se mi to nazvat vůní, protože mi to rozhodně nevonělo. :-D Můj jindy netečnej čumák v tom zřejmě nerozpoznal nic, co by člověk obvykle chtěl pít.
      ...ale chuť nakonec v pořádku...
      ...tu malinu bych docela ochutnal, ta by mi smrdět nemusela... :-D

      Vymazat
    2. Malina je cajk, ještě jsem někde ochutnala černej rybíz a ten byl top.

      Vymazat
    3. Jo, k tomuhle pivnímu stylu se ty ovocný příchutě docela hodí. Obzvlášť, když jde o nějaký kyselejší ovoce.

      Vymazat