pondělí 31. července 2023

Galahad the Paperslayer

 aneb S Habrou na střelnici

Když děti odjedou na tábor, dává to rodičům ne snad netušené, rozhodně však vzácné příležitosti. Odmyslíme si teď, vy čuňata, činnosti, u nichž ty děti z principu zas až tak dalece překážet nemohou, jinak by nebyly tři.

Již od sobotního dopoledne jsem se hroužil do představ, co bychom se ženou všechno mohli, když se nám o děti stará dostatečně daleko někdo jiný. Mohli bychom třeba vytáhnout kola a vyrazit na výlet. Jakože opravdový výlet, ne jen objet pár cestiček v Milíčáku. To jsem záhy zavrhl a ještě v tu sobotu si to vyřídil sám. 

Bazén! Mohli bychom spolu na Šutku a užít si to bez nutnosti střídání v dohledu nad mláďaty. Dát si mnoho bazénů. Tolik, až by ruce hrozily upadnout, a pak si jít pohovět do výřivky. To zavrhla žena a neděli jsme trávili po lokty zabořeni do toho, co si naši tři kulíšci nastřádali na podlaze svého pokoje.

"Nechtěl bys se mnou na střelnici?" zeptala se žena někdy v neděli, toho času pohroužená do svých vlastních představ a spekulací, v nichž se jí jako dobrý nápad zjevila kombinace společně tráveného času s tréninkem na nadcházející Hot Shots. Jasně, že chtěl. V pondělí po práci jsme se sešli doma, vypili kávičku a dali se do balení. Camp Zero, kde jsme měli zarezervovanou hodinku na jednom střeleckém stavu, má jistá omezení stran kalibrů, kterými je tu dovoleno střílet, takže některé zbraně musely zůstat doma v trezoru. I tak ale otázka "Co si chceš vyzkoušet?" rozhodně nebyla zbytečná. Nakonec s náma jely dvě dlouhé a dvě krátké zbraně. Nebo taky dvě devítky a dvě malorážky. No prostě 4 kusy - tak akorát, aby to bylo pestrý a nebyla dřina to na tu střelnici dotáhnout.

S pražskýma střelnicema to má drahá zřejmě podobně jako já s modelářskýma kvelbama - neni jich moc a z těch, co jsou, oblibuje tak dvě. Pročež srdečné "Jé ahoj Habro!" které se ozvalo hned, jak jsme vešli do baráku, nijak nepřekvapilo. Pro mě to znamenalo dvě pětačtyřicítky, které jsem si mohl vyzkoušet taky. Vedle klasické westernové lever action opakovačky ještě Kimber 1911, takto moderní varianta americké armádní pistole Colt M1911, která pamatuje trestnou výpravu přes mexickou hranici proti Pancho Villovi. Ale nepředbíhejme...

"Co chceš zkusit nejdřív?" přeptala se žena laskavým tónem a já se chopil jediné ze čtyř zbraní na stole, ze které jsem už střílel. Revolver na první pohled vyhlížející, jako by ho u nás v kuchyni zapomněl Drsný Harry, je takový beránek v rouše vlčím, který mocně klame tělem a navzdory neskromným rozměrům se krmí střelivem ráže .22 Long Rifle. Ale zas se tam těch nábojů vejde 9. Ve stejné ráži je i opakovačka, kterou jsem střílel hned potom. A vlastně jsem se jí věnoval většinu času, jelikož ten pákový mechanismus natahování je tak nějak zvláštně uklidňující... Člověk sice ani na těch vcelku nicotnejch 15 metrů moc nevidí, kam mu to lítá (což zejména ze začátku s tím revolverem přineslo trochu nepříjemný překvapení - na ZP bych nastřílel, ale až na to dojde, radši bych líp), ale je to celý takový hodný, že bych si s tim nejspíš vydržel hrát mnohem déle, než tu hodinu, co jsme na střelnici byli.
"A chceš si zkusit tuhle?" houknul na mě z vedlejšího stanoviště Fousáč a nabídl k ochutnání opakovačku technicky vzato stejnou, jako je Habřina malorážka, ovšem s poněkud důraznější ráží .45 Long Colt. "A prosim tě, dej si tam těch nábojů aspoň pět, jo?" No tak jo. Děcka, to vám byla legrace... Představte si, že ty zásahy v terči byly i vidět!
Hned po pušce přišel na řadu již výše zmíněný Kimber. Má řadu pěkných vlastností - je to jednoduchej poctivej kus železa, překvapivě ale nijak zvlášť těžkej, do ruky padne pěkně, při střelbě se chová mravně. Už ne tak hezké je, že když ho chcete domu, připravte si tak padesát papouchů...

Bonbónkem, který jsem si nemohl nechat ujít, byly zbraně, se kterými moje drahá žena jezdí na závody. TS Orange, takto vcelku luxusní varianta staré známé pistole CZ75, je speciál určený pro sportovní střelbu a má spoustu vychytávek, které způsobí, že se do toho terče trefuje v podstatě sama. Ono to zní vesele, ale pravda je, že tahle pistole je z té sorty zbraní, jejichž přesnost ze všeho nejvíc limituje střelec tím, jak moc blbě vidí, nebo jak si při mačkání spouště zbraň strhává do stran... A na úplný závěr mi má drahá trochu rozechvěle půjčila závodní karabinu. V terminologii IPSC jde o zbraň typu PCC - pistol calibre carbine, tedy zbraň konstrukčně odpovídající pušce, ovšem komorovaná na krátký pistolový náboj. V našem případě jde o kousek z dílny Aero Precision, který vychází z pušky AR15, ale používá náboje ráže 9x19 podávané z dlouhého pistolového zásobníku. Pan doktor z Neveklova měl (chvíli) auto, které samo jezdilo. Tohle je flinta, která téměř sama střílí. Tedy nechápejte mě špatně, pořád tam musíte bejt a tu spoušť mačkat. Ale ona je tak strašně hodná! ...žádná rvačka o vracení do zamíření po každym výstřelu se nekonala, tak jsem si posledním vystříleným zásobníkem toho dne trochu spravil chuť po tom neslavnym začátku s malorážkovym revolverem...


A vůbec... Jdu se učit!

40 komentářů:

  1. Nas to ceka pristi tyden, kdy se podarilo poslat decka na odlisne tabory ve stejny termin, hallelujah. Mozna bychom si meli udelat plan, abychom pak rozechvele jen neklickovali od jedne tadostu k druhe. Strelnice to ale asi nebude - na to ve mne jeste prilis zustala otiskla urazka, ze umim strilet jen jako africky detsky vojak z kalachu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A co čekal za krasojízdu, kdyžs to držela poprvé? :-D
      Jo, když narazíš na idiota, dovede ti to docela zkazit dojmy... Já měl podobný štěstí v autoškole, kterou jsem teda nakonec nějak udělal, ale pak jsem si tak osm let za volant nesed, jelikož mi to instruktor dokonale znechutil...

      Vymazat
    2. Tak to jsme měli možná stejnýho instruktora. Ten můj mi kromě urážek dloubal šroubovákem mezi žebra za každý dopravní poklesek. Co ti mám povídat, já se nerozjezdila dodnes a teda fakt nevím, jestli tuhle chybějící skillu ještě někdy doženu...

      Vymazat
    3. To mě nedloubal. Mně jen hamtal do řízení i když to nebylo nezbytně nutný, blbejch keců měl jak opice chcanek a na úplnej závěr posadil na vršek toho posranýho dortu shnilou třešničku ještě tim, že si řek o úplatek pro komisaře...

      Vymazat
    4. To s opici s chcankama neznam, to me uplne rozborilo:)). Tak uplatecek, to uz je moc. Ten muj by si o uplatek nerek, on si hral na takovyho Chucka Norisse ceskejch silnic, ale v realu ho podle me dotahoval jen poctem vtipu, co na nej vznikaly mezi jeho absolventy...

      Vymazat
    5. Galahad

      To byl pěknej magor. Ten můj jenom řval, jestli chci nabourat do toho Una před náma. Dodnes nevím, proč mě vzal na nejšílenější křižovatku v Praze a ne na nějakou velkou, vyasfaltovanou plochu jako bejvalý letište, parkoviště bez aut a tak.

      Ale pak jsem se rozjezdil na venkovskejch silnicích. Tam nevadí, že to metelím třicítkou, úplně zastavím i na prázdný křizovatce a chvilku si ten rébus promejšlím, než si troufnu najednou řadit, přidávat plyn, točit volantem a ještě pošilhávat po provozu.

      Ono se to za pár dní poddá a pak zas jezdím i Prahou.

      A.P.

      Vymazat
    6. Psice: Tos neznala? Mně s touhle průpovídkou obeznámil nebožtík táta. A s pár dalšíma.
      Tenhle instruktor byl nervák, kterej se úplně nepotkal s mou tehdejší vyplašeností. Já za volantem rozhodně nebyl přirozenej talent, on pak byl nasranej a já pak v důsledku ještě dřevěnější... On i uměl nebejt hovado. Jen zkrátka většinou byl no...

      A.P.: Já si nakonec těch asi osm let od získání řidičáku zaplatil rekondiční jízdy v úplně jiný autoškole, tam jsem tomu instruktorovi úplně na rovinu vyložil jak jsem na tom a proběhlo to v klidu. Žádnýho Laudu to ze mě neudělalo, ale už jsem si do toho auta nesedal s odporem. No a pak mi stačily asi dvě nebo tři jízdy Praha - Hronov a zpět, kde má člověk dost času na to, aby se s autem sžil a město si pak vyzkouší v Náchodě, abych získal trochu tý jistoty... A dneska mě to řízení většinou i baví...

      Vymazat
  2. Zda se mi to? Nebo na stole vidim reseni sveho problemu se srncem?

    Jinak Dlouhonozka (soustredeni tanecaku + primestak v nove skole) a Kudrlinka (primestak atletika) se uspesne po tydnu stridaji, pan domaci uz bali kufry… asi nebudu premyslet co bych delala, kdybych byla sama!

    IK

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jestli srnec neni krycí jméno nějakýho otrapy, tak asi zdá... Devítkama se na zvěř nesmí a malorážka je tak na králíky. ;-)

      Vymazat
    2. Proc se nesmi devitkama?
      Nejsem daleko od toho ji upichat vidlickou… nastesti zacla sezona a mistni myslivec uz byl zasvecen!

      Vymazat
    3. Pere se s §45 odst.k zákona o myslivosti, kterej pro použití na srnčí stanoví minimální energii střely 1000 J po 100 metrech... Tomu devítka nemůže vyhovět, protože už úsťovou má jen 450...

      Vymazat
    4. IK, kdy konecne zacnes psat blog, aby clovek nemusel hledat po vsech certech, jak to s tim srncem sakra dopadlo?!

      Vymazat
    5. K tomuhle dotazu bych se připojil. To tušení, že máš v rukávu přehršli veselejch historek, je z pouhých komentářů zbytečně mlhavý.

      Vymazat
    6. Já nevím nic o srncích a chci!

      Vymazat
    7. Aha, už jsem pochopila toho srnce! Myslela jsem si, že je to metafora pro manžela:D

      Vymazat
    8. Úplně v klidu - já si taky ponejprv nebyl jistej, jestli se za srncem neschovává spíš něco jako prase... ;-)

      Vymazat
  3. IK - A vzduchovku jsi zkoušela? Taková ta pistolová zvaná flusačka, ta neprostřelí nic a jen to tak šťípne. Ta by na deset metrů možná neprostřelila ani vánoční ozdobu s obláčkem toluenu uvnitř. Možná by to srnci otrávilo chodit ti po okolí.

    htt ps://auk ro.cz/2x-kratka-vzduchovka-flusbrok-lov-2-7042584785

    A.P.

    OdpovědětVymazat
  4. Je mi lito, moji drazi, ve srovnani s vami dvema jsem jak vycpela 10 vedle plznicky z Blahovky (jooo, pardon, nejsem pivar).

    Navic mam dlouhodobe strach z neoblibenosti a selhani :(

    IK

    Ps: resim vymenu pachoveho ohradniku za elektricky. Myslite ze z nich zbydou bambi skvarky?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Strach z neoblíbenosti a selhání?
      No tak to máš štěstí, že jdu zrovna kolem.
      Chceš vědět, kolik mi sem denně přijde lidí? ...a kolik mám pravidelných čtenářů...?
      ...v podstatě se všema, který chodí sem, bych si stejně dobře pokecal i u Psice, protože ke mně stejně všichni chodí od ní...
      Zkrátka nekoukej na počítadlo a máš klid... ;-)
      S ohradníkem naopak teda poradit neumim. Běžná voltáž na škvarky nejspíš stačit nebude, ale odradit by to srnečka asi mělo. Co ti vlastně provádí, že na něj takhle líčíš?

      Vymazat
    2. IK, blog je stejně historická socka jako ICQ (pamatujete na to někdo? Já si doteď pamatuju svý přístupový číslo, na úkor toho si nejspíš pamatuju rodné číslo pouze jednoho dítěte, na druhý už nezbyl paměťový slot).
      Takže vyšší stovky tisíce návštěvníků je v tomhle oboru úplně zbytečná aspirace, kterou se vůbec nemusíš trápit. Na druhou stranu je to tady takový příjemně komorní a nestalkují tě novináři ani šílení fanoušci. Prostě takovej starej dobrej Dunder Mifflin mezi navoněnejma kanclama Google a Apple...

      Vymazat
    3. Edit: vyšší stovky A tisíce. Ne vyšší stovky tisíců:)

      Vymazat
    4. No jasně, že si pamatuju ICQ... :-D
      To byl hrozně divnej werk, ale svýho času hodně užitečnej.
      A jinak jak řikáš no - vlastně nevim, co by mi přineslo, kdyby mi sem chodili řádově stovky lidí denně. Jediný, co si dovedu představit, jsou idioti. Ty už by se v takovejch počtech nutně museli objevit a bez těch já se obejdu... :-)

      Vymazat
    5. ICQ! To byvaly casy… pres icq jsme randili s panem domacim.

      Nedavno jsem to vysvetlovala Dlouhonozce: telefonni budky na kartu, sms z internetu, teletext a telegram. Mimochodem telegram byla moje tajna brigada kdyz mi bylo tak 8. Meli jsme jako jedni z mala v obci telefon, takze jsme prijimali a rozvazeli telegramy. Ty “neumrtni” jsem smela za drobny uplatek odvezt ja!

      Ik

      Vymazat
    6. Já se přes ICQ tu a tam s nějakou slečnou i seznámil... Mi dneska až zůstává rozum stát nad tim, jak drzej sem byl :-D

      Vymazat
    7. Já se seznámila přes xchat:)

      Vymazat
    8. galahade, kolik hodin jsme strávili na icq! Byl jsi jedním z mých asi deseti kontaktů.

      Vymazat
    9. Nevim, do tolika neumim... ;-)
      Ale pořád si pamatuju, jak jsem za tebou jel prvně na pivo a tys mě přes ICQ plísnila, co prej ještě dělám doma. :-D

      Vymazat
  5. Aktualni situace po hovoru s myslivcem je neradostna: srna je moc hezka, mlady taky, myslivec je ochotny krouhnout jen jednu. Srnec je chovny, takze se na nej muzu dal divat jak mi ozira (a ted to zacne)- stromky (minus jedna tresen), ovoce (komplet), ruze, floxy, jahodniky…

    Ma zelena vasen dostava na frak :))) a vede me k novym poznatkum- ohradniky, sloupkovy beton, paintballova pistole… ja uz nastudovala tolik veci a mila srna dal hoduje na mych MYCH ruzich!

    Ad blog: bohuzel je muj zivot ted “cicou ke zdi”, nic o co bych se chtela delit :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ti chodí ohlodávat růže?
      Ovocný keře a stromky pochopim, ale růže...? :-O

      Ad blog... Uvidíš no. Třeba by to časem mohlo zafungovat jako terapie...

      Vymazat
    2. Galahad: Však IK psala, že je srnec chovnej. Normálně s tím oblbuje srnky v lese....

      Vymazat
    3. Jasně, už tomu rozumim. Proběhne keřem, to má místo parfému, a trochu toho sežere, aby mu nesmrdělo ze svíráku... A jde motat hlavu holkám...

      Vymazat
  6. Zkusili jsme smerem k AI vznest dotaz jak bude chutnat srnci, kdyz se krmi ruzemi- pry extra jemnou a aromatickou… prekvapilo me jak peclive okusuje listky toho co mu chutna. A jak miji veci ktery jako ne- treba kanadsky boruvky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo...už si tam udělal takovej oblíbenej jídelníček a ví, za čim tam jde... :-D
      A tu chuť by bylo potřeba spíš vyzkoušet... O:-)

      Vymazat
    2. IK, a co nějakej strašák, kdo je srnčí přirozený nepřítel? Nemáte nějakýho fakt velkýho plyšovýho medvěda, kterému bys jen dolepila řadun vyceněných zubů? Či vycpanýho myslivce? Kostým tyranosaura?

      Vymazat
  7. No porad je tady ve hre *ovno od lva (Dlouhonozcina chuva ted dela osetrovatelku v zoo ve lvinci), pry to funguje… myslim ze vyuziju ceskou postu :))) takova ticha pomsticka za posledni scenu pro zrizovani aut. certifikatu

    Zkusila jsem chlupy ze vlcaku, ale bez uspechu. No a nas pes vzbuzuje uz spis jen soucitny usmev nez respekt!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hovno od lva :-D
      Tak to jsem zvědav na výsledky... Popravdě řečeno bych čekal, že spíš, než tohle, budou fungovat ty chlupy z vlčáka. To je přeci jen predátor, kterýho taková normální česká srnka může znát...od vidění...

      Vymazat
    2. To jsem taky zvědavá, esi se v srnci probudí nějaká kolektivní sudokopytnická ostražitost od sestřenic gazel. Tak dej vědět aspoň sem:)

      Vymazat
  8. Střílet ze zbraně, která je tak dobrá, že jediný limit představuje neschopnost střelce, to musí být skoro demotivující!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nepřišlo mi. :-)
      On i ten horší střelec se takovou zbraní trefuje lépe, a tak ho to baví víc... ;-)

      Vymazat