Vědom si toho, že poslední dobou ani psaní, ani modelařině příliš času nevěnuji, rozhodl jsem se alespoň zrecyklovat stavební recenzi, kterou jsem před pár lety napsal pro časopis Plastic Planet. Zřejmě tu takových v nejbližších týdnech najdete víc, aby se zarezlá klika mlejnku zase alespoň trochu rozhýbala...
Osmikolý obrněný
transportér Boxer je jednou z nejnovějších akvizic
Bundeswehru. Začal vznikat v 90. Letech 20.století jako
společný projekt Velké Británie, Francie a Německa a lze na něm
velice názorně předvést, jak se dneska dělá velká politika.
Francie projekt opustila v roce 1999 ve prospěch vlastního,
z něhož později vzešlo vozidlo VBCI. V roce 2003 ji
následovali Britové, kteří také dali přednost vlastnímu vývoji
– konkrétně Future Rapid Effect System, z něhož doposud
vzešlo pásové obrněné vozidlo Scout SV. Naopak v roce 2001
se k projektu na základě slavně podepsaného Memoranda o
porozumění přidali Nizozemci. V sestavě Německo –
Nizozemsko byl Boxer nakonec zdárně dokončen, první německý
prototyp byl dodán v roce 2002, nizozemský o rok později.
Sériová výroba se pak vinou problémů spíše politického, než
technického rázu, rozeběhla se čtyřletým zpožděním v roce
2008. Němci počítají s odběrem 600 kusů, jimiž chtějí
nahradit pomalu, ale jistě zastarávající vozidla M113 a TPz1
Fuchs. Nizozemci plánují převzít 400 Boxerů a ve službě jimi
nahradit velitelská vozidla M577 a různé podpůrné varianty
transportéru YPR-765.
GTK Boxer ve své
kategorii na první pohled nijak nevybočuje z řady. Tento
dojem začne vykazovat jisté trhliny ve chvíli, kdy vozidlo
postavíme vedle některého z konkurentů – například
oproti Panduru je Boxer téměř o metr delší a víc než půl
metru vyšší. Úplně se zhroutí poté, co z technických dat
vyčteme, že s hmotností 33 tun překonává všechny své
konkurenty, některé i dvakrát.
Při vývoji se
počítalo se širokou škálou úkolů, které by vozidlo v budoucnu
mělo plnit. Prostor nad zadní dvojicí náprav je proto navržen
jako port, v němž je umístěna odpovídající snadno
demontovatelná nástavba. Výrobce tvrdí, že výměna nástaveb na
korbě je otázkou jedné hodiny.
Nové položky
v inventáři Bundeswehru si celkem brzo všimli u firmy Revell,
který nedávno uvedl na trh modely Boxeru v obou hlavních
technikářských měřítkách. Na následujících řádcích se
budeme věnovat menšímu z obou modelů.
Dvaasedmdesátinový
Boxer od Revellu se prodává v obvyklé černé krabičce
s pohlednou kresbou na čelní straně. Uvnitř najdeme 6
rámečků z tmavě zeleného plastu a jeden rámeček čirý,
který obsahuje díly výsuvného průzoru řidiče. Za pozornost
stojí, že Revell při návrhu modelu zjevně postupoval stejně,
jako koncern ARTEC při vývoji skutečného vozidla. Prostor pěšího
výsadku tvoří samostatná skříň, která se lepí na zadní část
podvozku. Díly této skříně jsou na samostatném rámečku a
předpokládám, že se zaváděním rozličných verzí Boxeru do
operační služby, bude také Revell uvádět na trh odpovídající
varianty svého modelu.
Stavba
Stavbu jsem
v souladu s návodem zahájil sestavením vany podvozku.
Pár vnitřních bočnic na své místo padl bezvadně, vlnolam lehce
pružil. Stejně dobře si na své místo sedl také jednoduše
zpracovaný prostor řidiče. Na první pohled se zdá, že si jím
výrobce otevřel cestu k možnosti ponechat poklop řidiče také v
otevřené "nebojové" poloze. Já té možnosti využil a
jak vidíte na fotografiích, interiér ani tak vidět není. Tato
sestava tedy mnohem pravděpodobněji slouží jako zpevnění
konstrukce přídě.
Po dokončení
podvozku jsem příď Boxeru uzavřel vnějšími bočnicemi s
blatníky, horní pancéřovou deskou a nárazníkem se světlomety.
Zde stojí za povšimnutí způsob, jakým Revell vyřešil dosedací
plochy jednotlivých dílů. Ty mají podobu zkosených hran, které
se k sobě lepí de facto natupo, což od modeláře vyžaduje jistou
zvýšenou péči zejména při začišťování dílů. Nicméně s
výjimkou spojů mezi zadními a bočními díly blatníků jsem
nenarazil na problém. Za zmínku stojí, že to byl jediný případ,
kdy jsem při stavbě Boxera otevřel tubu s tmelem.
Definitivní
tečku za stavbou základní části Boxeru udělalo sestavení
poklopu u řidiče. Tvoří jej 3 díly, z nich jeden čirý, a jak
jsem napsal dříve, lze jej ponechat buď uzavřený, nebo
pootevřený na rozšířený průzor.
Následovalo
sestavení nástavby. Tu tvoří šest základních dílů, z nichž
je složena skříň, plus nějaká ta bižuterie v podobě tažného
lana, různých antén, majáčku a v neposlední řadě samozřejmě
dálkově ovládané věže se zbraní. Zde nám výrobce dává
možnost si vybrat buď těžký kulomet M2 ráže 12,7mm, nebo
automatický granátomet Heckler & Koch GMG ráže 40mm. Už
nepřidal informaci o tom, která patří k jakému z nabízených
zbarvení. Ale vypadá to, že zbraně lze celkem snadno vyměnit,
nepovažuji to tedy za problém. Při sestavení samotné skříně
jsem nenarazil na zádrhel. Lehké broušení dosedacích ploch bylo
potřeba jen při usazování nástavby na podvozek.
Samostatnou
kapitolou jsou kola. Již minule jsem zmínil, že s běhounem na
pneumatikách Revell poněkud ujel. Tím však zábava teprve začíná.
V průběhu stavby jsem zjistil, že druhou ránu kolům zasadila
poněkud nešťastně řešená vtoková soustava, která je jak u
vnějších, tak u vnitřních disků vedena právě do dezénu,
který navíc přesahuje, takže po vyjmutí z rámečku mne nečekalo
jen jednoduché začištění, nýbrž částečná rekonstrukce
tvaru výlisku. Pouze středový díl zůstal ušetřen, protože
tvar běhounu je v jeho případě tvořen souvislým "hadem"
táhnoucím se po celém obvodu dílu a začištění je proto vcelku
jednoduché. Boxer má osm kol, každé má dva takto postižené
díly. Až na dvě výjimky visí všechny na čtyřech vtocích (ty
výjimky jen na třech). Jestli se zákony matematiky od dob, co jsem
opustil školní lavice, nijak podstatně nezměnily, je to 62
opakování nepříjemné zdlouhavé práce, s jejímž výsledkem
modelář pravděpodobně nebude spokojen. Sečteno a podtrženo - v
tomto případě se rozhodně vyplatí zainvestovat do nějakého
aftermarketu.
Zbarvení
Pro recenzovaný
model jsem si vybral zbarvení stroje pravděpodobně ze stavu
Gebirgsjägerbataillonu 231, který v průběhu roku 2013 sloužil na
Observation post NORTH v Pol-e Chomri. Krom něj Revell nabízí
další tři zbarvení. Ještě jednoho "afgánce",
tentokrát z Mazar-e-Šarífu z roku 2012, stroj německo-francouzské
brigády ze cvičení Peregrine Sword v roce 2012. Podobně jako oba
Boxery z Afgánistánu i tento nese pouštní kamufláž. Jako
poslední, zřejmě pro zpestření, nabízí výrobce vozidlo
neidentifikované jednotky v klasické evropské NATO kamufláži
tvořené nepravidelnými poli olivově zelené, hnědé a černé
barvy.
Vše potřebné
pro skromné označení všech čtyř vozidel najdeme na malém
obtiskovém aršíku.Nějaký model od Revellu už jsme asi stavěli
všichni, tedy je jasné, co lze očekávat - dobrý soutisk i
přilnavost a bezproblémovou práci.
Dokončení
Z fotografií,
které jsem na internetu našel, není patrné nijak výrazné
opotřebení vozidel. Oprýskání je v podstatě zanedbatelné, na
barvě se podepsaly spíše povětrnostní vlivy a všudypřítomný
prach. Podle toho jsem postupoval při patinování a malého Boxera
ztvárnil pokrytého vrstvou prachu, někde tenkou, někde silnější.
K tomu jsem použil světlý prachový pigment. Ten jsem jednak na
různých místech zejména ve spodní části vozidla nasucho
roztupoval po povrchu, jednak jsem jej silně naředěný nechal
vyvzlínat do různých koutů, třebas okolo poklopů výsadku na
střeše nástavby, nebo do dezénu pneumatik. Na závěr jsem model
přestříkal řídkou barvou Tamiya XF-57 BUFF.
Umístil jsem
jej na podložku znázorňující svažující kamenitou cestu. Jde o
jednoduchý sádrový odlitek z dílny firmy MH models, který krom
nabarvení nevyžaduje žádné větší zásahy. U relativně
dlouhého Boxeru, který má navíc hned osm styčných bodů bylo
třeba zkontrolovat, aby některá kola nevisela ve vzduchu a
případné nedokonalosti opravit, leč to je práce tak na jedno
kafe.
Barvení jsem
zahájíl nástřikem rámečku matnou černou barvou. Po jeho
vymaskování práce pokračovala tím, že jsem skaliska podél
cesty a jednotlivé větší kameny na cestě natřel směsí
šedohnědých odstínů vodových barev. Po proschnutí, které je
velice rychlé, protože sádra přebytečnou vodu pohltí velmi
ochotně, jsem celou podložku přestříkal několika vrstvami silně
naředěné již zmíněné XF-57. Na závěr jsem cestu lehce
dotónoval nástřikem světle hnědé barvy a tupováním suchého
prachového pigmentu okolo velkých kamenů.
Závěr
Myslím, že
přes zmíněné nedostatky se modelář se zájmem o moderní
bojovou techniku, nemusí bát model koupit. Revell odvedl dobrou
práci. Škoda je jen kol, která po náhradě volají velmi
hlasitě.
Žádné komentáře:
Okomentovat