pondělí 21. listopadu 2011

Spitfire Mk.I


Ticho a klid nedělního odpoledne na anglickém venkově rozčísl řev dvou leteckých motorů. Nízko nad krajinou se prohnala dvojice zbrusu nových elegantních strojů, jimiž byla nedávno přezbrojena 19. peruť RAF v nedalekém Duxfordu. Její piloti den co den tahali nová letadla vzduchem, ždímali z nich to nejlepší a učili se je znát... Byl květen 1939 a každý tak nějak tušil, že se to bude brzy hodit...

Doposud jsem tu zanechal zmínku o několika různých variantách Spitfiru, pohříchu všechny z doby, kdy po sobě lidé už nestříleli. Tedy na většině planety. Tak tady je jeden z doby, kdy po sobě ještě nestříleli. Není tomu příliš dávno, co model nejstarší verze Spitfiru, která se sériově vyráběla od května 1938, pustil na trh Airfix. Na krabičce se skví pohledná kresba dvojice strojů v nízkém letu míjejících kostelní věž a nápis "Spitfire Mk.I/II" neb nám výrobce nabízí alternativní díly a po jednom barevném schématu pro Mk.I i Mk.II. To pravděpodobně proto, že Mk.I v nejstarší konfiguraci (rozpoznatelné zejména podle dřevěné dvoulisté vrtule) RAF příliš mnoho nepřevzala a i stroje vyrobené v této podobě byly upraveny na pozdější standard. I tak je ale úsměvné, že se tři různí výrobci (krom Airfixu ještě české firmy CMR a AZ model), kteří tuto verzi vyrábí, trefili všichni do téhož letounu. Konkrétně je to stroj sériového čísla K9794, který s kódovám označením WZoT létal u v podtitulu zmíněné 19.perutě RAF. Pro zajímavost uveďme, že se jedná o 8. vyrobený Spitfire vůbec.


Stavba byla nezáludná a pohodová a zpříjemnila mi dlouhá nudná odpoledne na služební cestě. Moc se o tom rozepisovat nebudu. Model pochází prakticky ze stejných forem jako tohle a tím pádem i ta stavba probíhá více-méně stejně. Nuže - sice jsem to už psal, ale ještě jednou:


Spitfire Mk.I, 19. peruť RAF, Duxford, jaro 1939


spiti.jpg

2 komentáře:

  1. ... co to bylo za dlouhou služební cestu, že při tom stačíš lepit model?
    já během služebky stihnu tak akorát pivo v hotelu, maximálně před příjezdem do hotelu sebrat nějakou tu kešku ...

    OdpovědětVymazat
  2. No...ono je to, spíš než služební cesta, detašovaný pracoviště... Halt mam tu ohromnou kliku, že mi zaměstnavatel svěřil práci, která se nedá dělat od nás, ale musíme kvůli tomu jezdit k zákazníkovi...

    OdpovědětVymazat