Po velmi dlouhé době se mi podařilo dokončit model Spitfiru LFMk.XVIe. Stavebnice má nějakých 35 dílů, ty jsou celkem solidně zpracované a k nějakým průtahům při stavbě nezadávají nejmenší důvod. Ten se objevil jinde. Při brouzdání netem jsem narazil na obtiskový aršík firmy Lifelike Decals určený právě pro Spitfire Mk.XVI. Na aršíku se nacházely obtisky pro čtyři stroje a jeden byl hezčí než druhý. U jednoho nejmenovaného internetového prodejce modelářského materiálu jsem si obtisky objednal... a čekal... a čekal... a čekal... Objednávku jsem odesílal 1.6.2006, k jejímu vyřízení došlo zhruba před měsícem.
Když jsem aršík po 3/4 roce konečně držel v ruce, nebyl důvod otálet. Z hloubi kitníku jsem vytáhl krabičku s rozestavěným modelem a jal se jej dokončovat. Během tohoto procesu jsem narazil na dva problémy. Prvním byly chybějící bloky křídelních chladičů. Snadné a nakonec i celkem efektní řešení mi poskytla obyčejná molitanová houbička. Uřízl jsem z ní kostičky odpovídající velikosti a prostě je nacpal pod předlisované kapoty. Druhým byly dokoupené obtisky. Pro mě celkem nepochopitelnou praxí některých výrobců je dělení kokard. Obvykle na dvě části tak, že je samostatně vytištěn červený střed kokardy a pak ten zbytek. Firma Lifelike šla ještě dál - výsostné znaky určené na boky se skládaly ze tří (až čtyř) částí: Bílý podklad se žlutým lemem, modrý kruh, červený střed a nakonec zlatý lem, jímž by měl být překryt standardní žlutý (Výrobce obtisků má zřejmě k dispozici černobílou fotku, z níž se občas barvy luští poměrně nesnadno a kolem lemů výsostných znaků na bocích panují jisté nejasnosti). V každém případě - skládání kokard nepatří k mým oblíbeným činnostem. Jednak proto, že výsledek bývá nejistý a navíc - obtisk je díky tomu skládání dvakrát silnější, než je nezbytně nutné a hůř kopíruje plochu, na níž je umístěn.
Model je nastříkán sprejem Tamiya TS6 (černá - prý matná), pouze rámování kabiny jsem ručně maloval štětečkem. Téměř vůbec jsem tentokrát neřešil patinování - jako osobní stroj vysokého důstojníka RAF byl jistě opečováván velmi intenzivně a nějaká přehnané olétání asi v tomto případě není na místě. Kromě očouzení od výfuků a decentního oprýskání jsem tedy nepatinoval vůbec...
Nicméně - výsledek celkem stojí za to. Černo-zlatý Spitfire LF Mk.XVIe v září 1948 jako svůj osobní stroj používal velitel 21.skupiny Air-Vice Marshall RAF sir Cecil Bouchier. Předtím sloužil u 412. a 402.perutě RAF. Svoji kariéru zakončil coby gate guardian jedné základny RAF v červnu 1955
Vypadá přímo úchvatně. Přiznávám, že osobně, kdybych čekal až mi dojdou aršíky s obtiskama tak dlouho tak si objednám snad někde jinde.
OdpovědětVymazatMistře......to by jistě byl krok správným směrem... kdyby někdo jiný byl schopen ty obtisky přivézt... Výrobky firmy Lifelike decals se do Čech běžně nevozí a ten nejmenovaný obchod je jediný, který je schopen to nějak upytlikovat tak, aby je sem dostal. To je jediná výhoda toho obchodu, jinak se mi jeví jako celkem nespolehlivý. když jsem po 3/4 roce tu objednávku urgoval, odpověď mě uzemnila: \"Kupodivu je tu máte připravené... Chcete je?\"
OdpovědětVymazatNe asi ty vole... Ti píšu, abych ti moh říct, že si je máš nabouchat do pr.... takže tak... Ale myslím, že to čekání stálo za to - v tom aršíku byly čtyři mašiny a jedna hezčí, než druhá...
no tak na ten nejmenovaný obchod mám taky jen ty nejlepší recenze.... objednal jsem si překryt na dvoumístného spita, přišel mi email že by byly, jestli je chci, tak jsem odpověděl že samozřejmě, a hned dva....
OdpovědětVymazatco myslíte.. po dvou měsících když jsem urgoval, jsem se dozvěděl, že jsem údajně objednávku nepotvrdil... Docela mě nakrkli, tak jsem jim poslal kopii potvrzujícího emailu... Výsledek se dostavil... za tři týdny jsem měl balíček... ale jen jeden kus místo dvou...
HRŮZA !!!
tak.. jsem si vylil srdce a teď k modelu..
hele líbí se mi... ta černá mu vyloženě sluší.... já bych měl jen jedinou poznámku... trochu bych zvýraznil to rytí na ploše obtisků... aby se to trošku oživilo....
ale jinak dávám 1+
;-)
Spitfire je moje oblíbené letadlo. Proč? Protože na něm lítal hrdina první knihy od Haileyho, kterou jsem četla... :-))))
OdpovědětVymazatHelen......i to může být důvod;-) Ale položím záludnou otázku - na jakym Spitfiru lítal?
OdpovědětVymazatUž jsem tu potřetí, ale teprve teď se mi to načetlo i s obrázkem. Dva dny mi stávkoval mrtvonet a lítalo to závratnou rychlostí 6kbit/s :-)).
OdpovědětVymazatTakže... v černé je krásný, takový slavnostně sváteční a ta zlatá to jen umocňuje. Výsledek stojí opravdu za to!
Černý Spitfire osazený zlatem ... ty bláho!! :)) Kdybych měl tu čest sedět zrovna v Bf-109G a objevit se někde nahoře na šesté, tak by to chlapec koupil, i kdybych měl poslední dva náboje.. některá letecká esa dolétala právě díky takovým kamuflážím nepletu-li se. Každý se chtěl pochlubit sundáním nějakého protivníkova esa..
OdpovědětVymazatKamio...Pod fotkou si můžeš přečíst, že Spitfire LF Mk.XVI sériového čísla TE199 byl do operační služby předán v červnu 1945, čili až po válce. Poté sloužil u dvou perutí RAF v klasické day-fighter kamufláži složené nepravidelných polí Dark Green a Ocean Grey na vrchních a Medium Sea Grey na spodních plochách. Někdy v červenci 1946 zřejmě došlo k nehodě, po níž byl stroj asi dva měsíce v opravě, během které dostal tenhle efektní kabátek... V tomhle zbarvení se stroj proháněl vzduchem až od září 1946... takže kdybys, drahý Kamio, seděl v kokpitu Bf109G, nejspíš byses stal obětí jiné Mk.XVI ze starší výrobní série;-)
OdpovědětVymazatAha...tak pod fotkou si to přečíst nemůžeš. nevadí, přečteš si to teď;-)
OdpovědětVymazat:))Galahade, copak bych s takovým nickem mohl sedět v něčem takovém jako je Bf109G? Snad Fiat G55, ale i tak bych neměl šanci, já vím;-))
OdpovědětVymazatItalové s mezkama lítali......ale narovinu - kdybych si měl v takovémhle případě vybírat já, celkem jasnou volbou by byla MC-205 Veltro. Zřejmě nejlepší italská stíhačka WWWII...
OdpovědětVymazatAle na Spita bych si s tim stejně radši moc nevyskakoval...
Hlasoval jsem pro líbí.A mimochodem, jak pokračuje deadmatch?
OdpovědětVymazatNotak se přiznej ;-) jak na tom jseš s tou PR Mk XI
OdpovědětVymazat:-))) :-)))
Petře neprovokuj!To, že ty jí už máš hotovou je jenom a jenom tim, že se válíš doma na nemocenský!
OdpovědětVymazatDeathmatch je na tom tak, že zatímco Petr svůj model celkem zdárně dokončil, já se pořád dost nezdárně peru s kokpitem. Asi si z Petra vezmu příklad a nebudu se patlat v něčem, co za to nestojí a vrhnu své úsilí jiným, pokud možno smysluplnějším směrem...
Galahadetak se na ten kokpit vyprdni jako já... dal jsem tam jen pásy, ty jediné jsou totiž při zavřeném kokpitu vidět...
OdpovědětVymazatbočnice jsem jenom naznačil flekama barvy na správných místech...
kdyby jsi chtěl zužitkovat leptanej interiér, musíš to buď udělat otevřený, nebo použít vaku kabinu...
Já na to zrovna koukám......toho krásnýho plechovýho kokpitu od Edíka je do tohohle škoda...:-(
OdpovědětVymazatA můžeš mi teda vysvětlit, proč se s tim tak seru?!
protože mě neposloucháš, když ti to už tři neděle říkám :-)))
OdpovědětVymazatTo by mohlo bejt vono.......ale zas se mi nechce věřit, že bych byl až tak blbej:-D
OdpovědětVymazatno to mě taky ne 8-O ... proto tě už tři týdny přemlouvám :-)
OdpovědětVymazatNo......jsem celkem rád, že jsme se na tomhle shodli...:-D
OdpovědětVymazatNapadá mě větaz filmu Pelíšky: \"Teda, to muselo dát příšernou práci... Přitom taková blbost, co?\"
OdpovědětVymazatTeo, v podstatě máš pravdu......bohužel zrovna v tomhle případě mě největší úsilí stálo neposlat do prdele ten internetovej kšeft, u kterýho jsem měl objednaný ty obtisky. Že se díky prostředníkům dodací lhůty prodlužujou, tomu rozumim. Ale 3/4 roku už je trochu moc ne?
OdpovědětVymazat