sobota 11. března 2023

Kniha, kterou si potřebujete přečíst

 

...ale nevíte o tom, dokud to neuděláte!

Vezměmež to zeširoka, ať s tim nejsme hotový ve dvou odstavcích. Nuže - někdy na přelomu léta a podzimu loňského roku jsem při pravidelné inspekci modelfora v jednom tamním chlívku, do kterého si pan Riedel, takto zástupce jednoho tuzemského výrobce modelů, odkládá informace o chystaných novinkách, narazil na pár obrázků z přípravy modelu letounu Hawker Tempest Mk.VI. Přesto, že je to éro sakra hezký, řečený výrobec jej plodí v měřítku 1/32, ježto je pro mne zcela nevhodné, poněvadž model má v tomto měřítku rozměry velrybího mláděte. V případě toho Tempestu. Jsou maniaci, kteří si v tomhle měřítku pořídí Lancastera

Ale to teď není důležité. Důležité je, že o pár dnů později se pod těmi obrázky pan Riedel rozjařeně dělil o zjištění, že na jednom z Tempestů, které v krabici nabízí jako jedno z možných zbarvení, létal koncem 40. let u 6. perutě RAF český pilot František Bartoš. Ještě důležitější je, že se pochlubil, kde k tomuhle zjištění přišel. Viníky jsou pánové Zdeněk Hurt a Jan Rail, kteří společně sepsali dílo Pod křídly RAF v druhém exilu. "Díky, Fredy, píšu si." kývl jsem uznale páně Riedelovým směrem a jal se po knize shánět. Někde na krámě jsem ji našel a zjistil jsem, že to budu mít kurva drahý. Pardon my french - ono se to ale jinak říct prostě nedá. 

1/ Ta kniha v onom obchodě, kde jsem jí listoval, stála cca 900,-. To se podařilo vyřešit zmírnit prostřednictvím Megaknih, které knihu čert-ví-jak-to-dělaj prodávají cca o 300 levněji. Nechápejte mě špatně, ta kniha je skvělá a stojí za každou kačku, kterou jsem za ni dal. Jenže touhle to nekončí, protože:

2/ Čtenář se v knize dočká depresivního úvodu, v němž autoři barvitě vylíčili, do čeho se "zápaďáci" v létě 1945 vrátili a co je posléze přimělo zase odejít. Zevrubnou představu má, předpokládám, každý gramotný jedinec. Hurt s Railem přidali konkrétní příběhy lidí, kterým se útěk buď nezdařil, nebo se o něj dokonce ani nestihli pokusit - "Utýrán v uranovém dole", "Zastřelen." "Zastřelen na útěku." "Šikanou dohnán k sebevraždě." ...a spousta podobných... Pokračovali obecným popisem anabáze těch, kterým se útěk podařil. Jejich cesta zpět do řad RAF rozhodně nebyla jednoduchá, mnozí po různých průtazích dostali nepříliš perspektivní nabídky a místo další služby tedy raději odešli do civilu.

Jádro knihy pak tvoří životopisy letců, kteří se po roce 1948 u RAF alespoň krátce mihli. Zajímavý text doprovází ještě zajímavější obrazový materiál v podobě fotek letadel, v jejichž posádkách čeští letci sloužili, někdy i kopie stránek letových deníků. První, co člověka překvapí, je množství lidí, kteří se touto cestou vydali. Jako člověk, který se o historii a letectví aktivně zajímá, jsem věděl o několika. Věděl jsem o Liškutínovi, který o své poválečné službě u RAF napsal knížku. Věděl jsem o Kuttelwascherovi, o jehož druhé emigraci se v knížce Noční Jestřáb zmiňuje jistý Roger Darlington - Kuttelwascherův zeť. Tušil jsem něco o Mansfeldovi... A náhle na mě Hurt s Rajlem vysypou pětačtyřicet jmen, pěkně seřazené v abecedním pořádku od A po... H! Tahle kniha je prvním dílem, řekl bych, tak ze tří. No a když už jsem si koupil jeden, ty další na krámě ležet taky nenechám. Ostatně druhý díl jsem si přinesl domů v pondělí. Obsahuje 53 jmen od H po M.

3/ Vypůjčím si pár slov z předchozího odstavce: "Zajímavý text doprovází ještě zajímavější obrazový materiál v podobě fotek letadel, v jejichž posádkách čeští letci sloužili..."
Už třetí den se snažím najít vhodných slov k popsání toho, jak
bohatým zdrojem inspirace je tohle dílo pro modeláře. Nebudu se pokoušet vypisovat seznam letadel, na kterých českoslovenští piloti v druhém exilu létali. Vystačíme s tím, že jich bylo fakt hodně a snažší by bylo vyjmenovat ty, na nichž nelétali. 

Čtenář, který tak úplně nehoví technické stránce věci, bude vrchovatou měrou uspokojen tou historickou. Jedna věc jsou osobní příběhy mužů, kteří si na poslední chvíli zachraňovali krk a nechali za sebou manželku, někdy i s dítětem - takových bohužel nebylo právě málo. A i když je tohle představa naprosto šílená, ještě o tři parníky ji překonávají muži, kteří se po válce dostali zpátky do Čech, aby zjistili, že z jejich kořenů válku nepřečkalo vlastně nic... Asi nepřekvapí, že právě takoví po válce Británii de facto ani neopustili. Druhá věc jsou historické události, u kterých tito muži v řadách RAF byli a přímo se jich účastnili. I zde mohu zodpovědně říci, že lze českou stopu najít takřka u všeho...

Strašně rád bych kvůli tomuhle všemu řekl, že je to dílo naprosto bezchybné.
To bohužel nemohu, ze dvou důvodů. Prvním jsou občasné stylistické nedostatky, na které člověk v textu narazí a z toho čtení drobet vyrušují. V podstatě už název knihy "Pod křídly RAF" budí rozpaky. Byť se mu smysluplný význam dá přišít, čtenáře to nutí dumat, jestli autor náhodou nemyslel spíš "
Na křídlech...". Redakční práce podle mě, narozdíl od té výzkumné, na 1* není. Za druhý - asi se shodneme, že mnohem podstatnější - nedostatek považuji chybějící rejstřík. Když řeknu, jak moc by mi zjednodušil nákupy v modelshopech, bude to znít možná jako směšná malichernost. Ovšem myslím, že jen do doby, než si člověk uvědomí, že právě modeláři tvoří podstatnou část cílové skupiny zákazníků. Pokoušet se například párovat "podezřelé" markingy v krabičkách s fotkami v knize v momentě, kdy nevíte, na které z 350 stran konkrétní fotku najdete, lze popsat jediným slovem: VOSER! Protože tohle bohužel není ten moment, kdy se do knihy zase jednou rádi na pár hodin pohroužíte.

Když předchozí odstavce shrnu - knihy jsou to i přes zmíněné (stále ještě) drobné mouchy skvělé, informacemi přetékající a proto rozhodně přínosné. Nebál bych se říct, že teprve s jejich vydáním si laik uvědomí, jak ostudnou díru v historii českého letectví autoři zaplnili - vždyť jen v prvních dvou dílech je letců +/- tolik, kolik se jich stihlo aktivně zapojit do Bitvy o Británii. Přitom "mediální pokrytí" se naprosto nedá srovnat. A tak si myslím, že nebude úplně od věci zakončit to tu klasickým hokejovým "HOŠI, DĚKUJEM!"

 

 

Žádné komentáře:

Okomentovat