neděle 22. října 2023

Malej velkej rugbysta

 aneb Sportem ke zdravějším rodinným vztahům

V neděli dopoledne se v Edenu konal rugbyový turnaj kategorie U10. Tedy turnaj hráčů do deseti let. Inženýr se tomuhle sportu věnuje druhym rokem, baví ho to, na turnaje jezdí rád. Dětský sport v jeho podání má všechno to, co k věci patří - dělání volovin místo poslouchání trenéra, trochu toho povztekávání na hřišti, špetka toho hraní na sebe nesmí chybět. Vesměs nic, co by člověk neznal z vlastních miničlověčích let. Proto si zaslouží neskonalý obdiv trenéři, kteří trpaslíky zvládají motivovat tak, aby se na hřišti dělo +/- to, co se tam dít má, protože zrovna rugby je sport, u něhož je sakra vidět, když se zcela nesystematicky po place plácá tlupa kluků, kteří si dělají každý co chce. Druhá věc je, že to může být o hubu trochu víc, než v jiných sportech.

Ale zpátky k tomu turnaji. V neděli 8.10. se teda v Edenu sešlo Bambilion týmů, které si to v přátelské atmosféře příjemného dne mezi sebou rozdaly hlavně o dobrý pocit, jelikož láhev rychlých špuntů nakonec dostaly stejně všechny. Habra toho dne opět závodně děrovala terče, pročež jsem sebou do Edenu musel brát i Komtesku s Medvídětem. Hru se mi tedy poměrně dlouho sledovat nedařilo, jelikož nejdřív bylo potřeba vyřešit, kdo chce limonádu, kdo pivo, kdo párek v rohlíku a s čim a proč s párkem nemůžeme na prolejzačky. Tak přišly až za dlouhou cca minutu a půl, než si Medvídě ten párek natlačila do hlavy. Při předvádění rozličných kaskadérských kousků se mě moje nejmladší ratolest přeptala, proč maj rugbysti u hřiště prolejzačky. Prolejzačky samozřejmě nejsou prolejzačky, ale úplně normální venkovní posilovna, což jsem Medvíděti sdělil, načež následovala otázka "A jak na tom posilujou?" ...přeloženo "Tati předveď."


Konečně se taky podívat na hru se mi podařilo až během Inženýrova posledního zápasu a měl jsem to štěstí, abych jej zahlédl, jak se chopil míče a pevně rozhodnutý nikomu ho nepůjčit se rozběhl skrz polovinu soupeře. V pohybu zarputile pokračoval i tehdy, když se mu na zádech zachytil jeden z protivníků při pokusu o skládku. K němu se za chvíli přidal druhý a třetí. Čtvrtý inženýrovi zastoupil cestu a jal se mu míč z rukou brát. Tedy zkusil to. Mladý galahádě, stále na nohou, se nedalo, ba dokázalo přihrát spoluhráči, který o pár vteřin později více-méně nerušeně položil pětku.

Jako správnej mladej vlčák si inženýr chtěl nějakou položit i sám, a tak jej čím dál více rmoutilo, když ho trenérka na chvíli stáhla na střídačku a poslala hrát někoho jinýho. Rozhodčí naposled fouknul do píšťalky, ukončil zápas a s ním i turnaj a kluci si šli  nastoupit na vyhlášení. Při nástupu k vyhlášení výsledků došlo i na takový to držkování na půl cesty mezi smutkem a vztekem, protože se Inženýrovi ta pětka nakonec nepodařila. A tak se táhnul kousek za zbytkem týmu s tvářema trochu nafouklýma a očima trochu uslzenýma.

"Co je, člověče?" ptám se ho a snažim se dělat, že nevim. "Vždyť jste teď zaváleli..."
"Jenže vona mě pořád střídala a já si skoro nezahrál." žaloval inženýr na trenérku.
"Nezahrál? Víš, jak's tam byl důležitej? Teď jsem na to koukal. Skládali tě čtyři kluci a nepovedlo se jim to. A vy jste z toho pak dali pětku. Chápeš, že tu si vyrobil ty, protože si na sebe navázal 2/3 soupeřova týmu?"
"No ale..." zkoušel zaprotestovat, ale viditelně pookřál.
"Žádný ale. Z takový situace už zvládne položit každej."

Inženýr zamyšleně zmlknul, tváře splaskly, uslzené oči oschly.
A než odpoledne přijela domů Habra, vzal tu myšlenku za svou a mamince pak příběh zarputilýho špalka, co na něj byli čtyři protihráči krátký, nadšeně odvyprávěl sám.

Jelikož jsem líný autor, od zmíněného turnaje uplynulo 14 dnů a Inženýr si zahrál na dvou dalších turnajích. V sobotu 14.10. se konal velký mládežnický rugbyový turnaj, přičemž kategorie U10 hrála na hřišti Tatry Smíchov. Tatra Smíchov má hřiště dvě a ani o jednom nejsem zcela přesvědčen, že je skutečně na Smíchově. Hlavní mají v kopci na Klamovkou směrem k Ladronce, druhé úplně na hulváta na Strahově. Dříve jej používal fotbalový klub Slavoj Břevnov, později se ho ujala právě Tatra. Zjistil jsem, že to hřiště znám už 20 let, jelikož jsem právě na něj během prvního semestru na ČVUT jezdil hrát fotbal v rámci tělesné výchovy. Teď se na něm ovšem konal Prague Youth Rugby Festival, kterého se v kategorii U10 zúčastnilo 29 týmů, včetně 3 německých a 1 polského. Kluci* odehráli 9 zápasů, z nichž 3 vyhráli, zbytek ne. Ovšem nekonala se žádná ostudná nakládačka (což jsem tou dobou rozhodně nepovažoval za samozřejmost, jelikož první dva turnaje podzimu pánové dostávali ostudné nakládačky takřka výhradně) a malí Slávisti skončili na 20. místě. Kluci ze sebe měli viditelně lepší pocit, když viděli, že dovedou zahrát a i Inženýr se po pochvale od trenéra zbytek dne culil jak měsíček na hnoji.

No a dneska jsme jeli do Chrášťan. Tam má hned na kraji obce poměrně velkoryse řešené hřiště ARC Iuridica a sjeli se tam obvyklý podezřelí - tedy malí rugbysti ze Sparty i ze Slavie, z Přelouče, Tatry Smíchov a Olympu. Prakticky všichni poskládali mužstev více. Třeba tatrováci asi 4, jestli ne 5. Slávisti se rozdělili do dvou skupin - Slavia Surikaty a Slavia Nosorožci. Inženýr v Surikatách řádil jak černá ruka, celý tým šlapal jak švýcarský hodinový strojek, výsledkem čehož byly čtyři výhry v pěti zápasech a celkové vítězství ve skupině. S trenérem jsme se zcela neironicky shodli, že se na mládenečky kouká lépe, než na včerejší semifinále mistrovství světa mezi Anglií a Jihoafrickou republikou...

A já mam radost. Tedy, po zmínce o PYRFu a Chrášťanech by to nemuselo být zcela zřejmo, ale hlavně z toho, jak si malý galahádě přechroupalo ten krátký rozhovor po zápase v Edenu. Klučina si po mojí promluvě mohl pomyslet něco o prdeli a mlet dál svou o tom, jak chtěl taky položit a voni mu to nedovolili. Místo toho si to, co jsem mu řekl, produmal a asi dospěl k závěru, že neplácám voloviny. Na první pohled banální věc. Ovšem já mam výhodu druhýho a pak ještě všech dalších. A já vidim, že mi to rugby docela pomohlo si najít cestu k synovi, se kterym jsme si čert ví proč dřív lezli na nervy.

*) Člověk bezděky píše kluci, ale v U10 ještě hrajou kluci s holkama pohromadě a zrovna ve slávce s našim mladym hrajou blonďatý modrooký dvojčata Maruška s Emilkou.
...a docela válej...


16 komentářů:

  1. Hezky! Tak at vam to jako komunikacni most vydrzi nejmin pres pubertu (a do budoucna at se na nej muzeme koukat v tom svetovym semifinale...)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maluju si to ve veselejch barvách :-) Dokonce jsme se na nějaký zápasy toho mistrovství koukali společně, což vzhledem k jeho ADHD taky neni samozřejmost...
      Jinak v Čechách je rugby hluboko ve stínu jinejch kolektivních sportů a provozuje se tu jen na čistě amatérský úrovni. V podstatě se to má tak, že kupříkladu Rumuni jako suverénně nejslabší tým letošního mistrovství by nám uměli dát stejnou nakládačku, jakou sami dostali třeba od Skotů, kterejm k tý úplný špičce taky ještě kousek chybí... Tak bych na naší účast na mistrovství světa v dohledný době spíš nesázel. :-)

      Vymazat
    2. Hele dokud má něco stoupající tendence, je třeba to vytěžit:)
      Jo a víš o tom, že existuje i podvodní ragby? Jedna moje známá ho trénuje a musím řict, že tohle pro mě byl úplně novej svět - když jsem se o tom od ní doslechla poprvé, myslela jsem, že si ze mě střílí.

      Vymazat
    3. Už jsem viděl plážový rugby, ale podvodní teda ještě ne... :-D
      Stoupající tendence to má, ale člověk muší zůstat realista... :-)

      Vymazat
  2. Ten zaver me donutil zamacknout slzu. Galahade, holywoodsky happy end!

    Vlastne o uvod, kde Habra mela cas pro sebe, bez deti, me na chvilicku roztesknil…

    IK

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. End snad ještě ne... :-D
      Ale jsem rád, že se mnou Inženýr začal fungovat. On mě od narození blbě snášel, řval jak protrženej, kdykoliv jsem ho vzal do rukou. Bylo mu tak 3/4 roku, když přestal takhle chytat na "první našlápnutí", ale pořád se se mnou viditelně necejtil úplně dobře. To se pak ty vztahy budujou blbě... No ale tak snad už dobrý no.
      Habra si jezdí po závodech docela často... Baví jí to a má ve svém obskurním koníčku nesrovnatelně větší úspěchy, než já v tom svém.

      Vymazat
    2. To si možná neber osobně, u nás tyhle drama queen na Ema dělaly obě děti, když přišel z práce. Vypozorovali jsme, že je prostě jen čílilo, že by se s ním měly dělit o matčinu pozornost:)

      Vymazat
    3. Holky mi tohle ani jedna nepředváděly a Inženýra už to zřejmě přešlo. A v zásadě bych od toho asi nic moc jinýho, než co popisuješ, nečekal. Prsa mam na prd, když z nich mlíko neteče, tak co tu jako chci, že jo...
      Jen mi ve finále přišlo takový pitomý, že i když to člověk rozumem chápal a tušil, že se to časem srovná, přecijen si pro ty pozitivní emoce chodil k těm dcerám, u kterejch se cejtil vítanej...

      Vymazat
    4. Ja mam jen dcery, ale pozoruju ze jejich role je si tatinka podmanit. Udelat neco co on oceni… a ony z toho driv ci pozdeji neco vytezi. Dovednost na celej zivot.

      A predpokladam ze kluci to muzou mit jinak… vazim si kazdeho taty, co si tu trnitou cestu dokazou proslapat…

      IK

      Vymazat
    5. No ono co s tim taky chceš dělat jinýho, než to nějak prožvejkat…

      Vymazat
  3. To je krásný! Máš být věru nač hrdý - míněn jak syn, tak ty a váš vzájemný vztah rovněž tak :-) Troufla bych si tvrdit, že Inženýr si tenhle moment bude pamatovat nadosmrti. A jestli ne nadosmrti, tak přinejmenším opravdu dlouho.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ...se ve svých skorem čtyřiceti ještě budu červenat... :-D
      Tak teda dík, pančelko. ;-)

      Vymazat
  4. Synkovi přeji ať mu zůstane vášeň pro rugby for ever. :) A mohu jen potvrdit, že sport znamená zdravější rodinné vztahy. I když nevím, jak je to u rugbistů, protože u kopaček to platí, když jsou rodiče v pohodě, a neplní si skrze dítě své sny ( což je průšer vlastně při čemkoli)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, to bez diskuze. Jednoho takovýho si pamatuju z modelářských soutěží, kde se pinďour realizoval skrze svoje děti tim způsobem, že je nechal v mládežnických kategoriích soutěžit s modelama, který stavěl sám. Samozřejmě to lidem okolo brzo bylo jasný, samozřejmě je to namíchlo a samozřejmě, že to pak začaly odnášet ty děcka, když si je rozhodčí začali čim dál častěji zvát na obhajobu...

      Vymazat
  5. To je fakt unglaublig, ale mladýmu opravdu přeji, aby mu zůstala váseň a touha hrát, protože přechod do dospělých není žádná legrace. A modelařina: letadla, lodě….? Tak tam se dá vskutku uboze podvádět :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já taky doufám, že mu to vydrží. Ten sport se mi líbí, tak si maluju, jak spolu budem chodit na zápasy na Markétu :-)
      Modelařinu myslim plastikovou - letadla, lodě, tanky... Tenhle ferda stavěl letadla. Abych byl úplně fér, tak já si myslim, že on to asi nedělal vyloženě s nějakym zlym úmyslem. Podle mýho on zkrátka těm svejm dětem moc pomáhal při stavbě a na těch modelech to pak bylo samozřejmě dost vidět, že to není dílem rukou dítěte...

      Vymazat