sobota 19. února 2005

Modelářská zvrhlost

...aneb Proč se většina modelářů zahazuje s Wehrmachtem?

U většiny mých příspěvků si čtenář mohl všimnout, že na otázky které jsem položil v perexu jsem se v příspěvku samém snažil odpovědět. Teď tomu bohužel tak nebude. Nebude tomu tak z toho prostého důvodu, že odpověď neznám... Je pravdou, že dnes mezi modeláři Němci letí. Zkuste někdy zajít do nějakého modelářství a chvilku poslouchejte zákazníky, čeho si od prodavače žádají - "...německý výsadkáře z Arden..." , nebo "...německý snajpry..." .Častým dotazem je pak: "Kolik stojí ten Panther?"


Poměrně dost lidí to zdůvodňuje rozmanitostí německých uniforem a kamuflážních schémat na tancích i letadlech. Mohu potvrdit, že jich bylo opravdu hodně, a tak mají modeláři, kteří se zabývají Němci zřejmě nevyčerpatelný zdroj modelů, které si mohou kupovat a zaplňovat jimi svůj byt. Leč včera jsem byl svědkem čehosi neuvěřitelného a sice "germán" z přesvědčení. Člověk pro kterého neexistuje nic jiného než dva blesky na výložkách. Celkem pravidelně a skoro jako domů chodím do jednoho pražského modelářství (Nazdar Jardo...), tak nějak na pokec, pro radu, a tak vůbec - modeláři jistě budou vědět, o čem je řeč. Jelikož jsou prodavač Jarda a jeho zákazníci dobří známí atmosféra v obchodě je velmi příjemná a občas si tak člověk dovolí nějaký ten žertík, nějaké to přátelské rýpnutí... Včera se opět našel jeden člověk, který sháněl Němce, tak jsem si tak rýpnul jako že "Jak může někdo může dělat něco takovýho...?" Načež se mi dostalo odpovědi: "Aspoň něco dokázali." Zůstal jsem stiffed, štajf čili zkoprnělý zírat na toho člověka, jestli to myslí vážně. A byl bych tam stál v němém úžasu ještě dnes, kdyby na adresu mojí maličkosti jakožto těžkého anglofila nepadlo pár kousavých poznámek, na které jsem musel reagovat... Ty poznámky tedy nepadaly ani tak na hlavu moji, jako spíše na Británii jako takovou. Podobných lamentací mám za sebou už více, a tak jsem na obranu v podstatě opakoval už zažité fráze...jenže včera jsem měl před sebou člověka, který si nedělal legraci a navíc...nenalézám jiných slov...plácal hovadiny.


Důvody proč se nad touto reativně blbostí zamýšlím tkví v tom, že spousta lidí je schopná se s druhoválečným Německem ztotožnit jen proto, že Němci měli hezčí uniformy (Takový člověk asi v životě neviděl Denisona...). A mnozí lidé ve svém zaujetí zacházejí, řekl bych, trošku za čáru. Viděl jsem na internetu dvě diorámy, ztvárňující "slavnou německou armádu vítězně táhnoucí Evropou", ze kterých se mi zvedal žaludek. První z nich znázorňovala následující situaci: Německý nákladní automobil Opel Blitz stojí kdesi v polích, na jeho korbě se tísní několik lidí v civilních šatech. Za vozidlem stojí freiter se samopalem stahuje tyto lidi z korby na zem. O kus dál stojí nad masovým hrobem šestičlenná rodina a jakýsi důstojník (německý samozřejmě) a otci této rodiny míří na hlavu...


Druhá je ještě o něco lepší: Vše se točí okolo automobil VW "brouk" na plynový pohon. Plynový kotel je otevřen, vedle stojí voják v řeznické zástěře a porcuje mrtvoly z blízkého koncentráku na kusy dostatečně malé,aby se do kotle vešly. O kus dál vidíme jiného "hrdinu" vláčícího několik dalších kusů paliva...


Asi tolik. Jak jsem již řekl, jsem těžký anglofil a těžce nesu, když mi někdo Brity haní. Tohle celé jsem napal hlavně pro několik mých přátel, kteří se právě o Němce zajímají a mne ten můj zájem o Anglii dávají "sežrat", protože nechápou můj odpor k Wehrmachtu... Já svoje modelaření vnímám jako prostředek pro přiblížení se tomu kousku historie, který mne zajímá, a tak vnímám i historické souvislosti... A právě ty ve mne ten odpor ke všemu německému budí...

4 komentáře:

  1. nemodelářNejsem modelář, i když jsem jednou postavil asi 1,5m velkeho vetroně, který i létal, ale pak jsem ho jednou zapíchnul jako Kamikaze... :-)

    Angličany mám rád, mají výbornou kulturu, ale jedno jim mám za zlé - a to je vztah k Severnímu Irsku. Jasne, je to staleti stara zalezitost, ale je to pouze nekolik desetileti, kdyz Anglicane zakazali Irstinu jako uredni oficialni jazyk, kdy v katolickych mestech radnici , urady i policii ridili protestanti a davali jim to vyzrat...
    Jsem rad, ze mirove rozhovory jsou tam kde jsou, ale chce to zrejme vice. Uvidime. Alespon, ze ted maji zbrane klid a lide se mohli nadechnout k normalnimu zivotu.
    Cauky

    OdpovědětVymazat
  2. Asi každý národ má za sebou nějaký ten renonc, něco za co se jeho příslušníci spíše stydí... Nicméně Britové jsou mi velmi sympatičtí - Pro tu Vámi zmíněnou kulturu, pro svoji disciplinovanost, pro svůj nadhled, buldočí vytrvalost... A vůbec množství vlastností, z nichž některé ku své smůle postrádám...

    OdpovědětVymazat
  3. modelářPíšu sice trošku opozděně, ale chtěl bych stejně vědět co ten člověk aspoň říkal.. Mám totiž menší problémy s jedněma klukama, který mi neustále buší do hlavy jaký sou nacisti, fašisti dobrý pro svět, jak se WH a SS zasloužily o kdo ví co a samý takýhle kraviny..

    Přiznávam že Němce taky stavim. Ale protože se jinak "nemodelářsky" zajímam a obdivuju předválečný Československo, k Němcum cítim určitý odpor a vážně je nemusim, ale přece jenom jejich techniku stavim. A to skutečně proto, že je v ní opravdu velký výběr, ale hlavně, že se mi prostě ta pozemní technika líbí.. Hlavně proto.

    OdpovědětVymazat
  4. Od jejich techniky se nedistancuju,pouze od nich samých. Ať jsou Němci jaký chtěj, Tiger měl něco do sebe. Ten člověk, o kterém je tu řeč mlel pořád dokola, že Němci aspoň něco dokázali, ale už nebyl schopen definovat, co přesně to mělo být...kromě rozpoutání dvou světových válek. Někdy v červnu jsem narazil na člověka o něco zajímavějšího na serveru Vlast.cz - tento už bohužel není přístupný, protože za názory toho člověka mohl jít správce klidně bručet. Tak server - nebo alespoň dotyčný článek - odstavili. Něco o tomhle člověku jsem napsal v článku "Vyveden z omylu". K nalezení je v červnovém archivu. Dal bych sem odkaz bohužel mi jej to identifikuje jako spam. Zajímalo by mne, jak je možné, aby článek z mé stránky byl mou stránkou vyhodnocen jako spam, ale stalo se. Snad jej najdete takto a dobře si počtete...

    OdpovědětVymazat